Blandade frågor om förbränning

Home Forums Kost och Näringslära Blandade frågor om förbränning

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

1) Hur kan jag ta reda på hur pass bra förbränningen går? (t.ex. genom mätning med kalipers eller liknande och i så fall vilken och var får jag tag på den?)

2) Hur lång tid tar det på ett ungefär att förbränna t.ex. en bulle (hur många kalorier innehåller en vanlig bulle)?

3) Vilka olika typer av kött är bra och vilka ska man undvika?

4) Bra och dålig mat?

5) Har hört att keso med låg fett-halt är bra…Men jag har aldrig ätit keso…vet inte ens vad det är. Äter man keso som t.ex. filmjölk eller?

Ja, du…det var inga lätta frågor det där:) Några försök till svar:

1. Om du med förbränningen menar hur mycket fett du blivit av med kan du mycket riktigt kolla det med en kaliper. Det finns massor av ställen som kan hjälpa dig med sånt; för att ge ett exempel kan jag ta Fredrik Carlsson från reFORM här på forumet. Jag tror han tar 150kr för det inklusive datablad. Sen finns det även andra metoder som bodpod och liknande. Vill du mäta själv är det lättast att kombinera våg, måttband och spegel anser jag eftersom kalipermätning kan va lite klurigt.

2. Det är omöjligt att svara på exakt. Det beror på storlek och typ av bulle, och storlek och typ av personen som ska förbränna den:)

3. Generellt sett är magert kött bra och fett kött dåligt.

4. Bra och dålig mat…det beror på dina syften och vid vilket tillfälle. Du får söka runt lite på forumet så lär du hitta mer information kring detta. Men ok, för att försöka mig på något form av svar så kan man ju åtminstone undvika mat som innehåller transfetter och raffinerat socker osv.

5. Keso är Arlas brand av grynost. Standardvarianten har 4% fett, men det finns även lägre än så. Det går att äta på alla möjliga sätt: ihop med fun light, ihop med frukt, på mackor…you name it.

1. Spegeln (och i viss man vagen)

2. Slv.se

3. fagel, fisk (dock viktigt att tanka pa att lax e fett om man inte vill ha onodiga kcal) och vilt

4. det handlar nog mer om nar du ater maten (naringstiming) an vilken mat du ater (dock e det juh valdigt latt att komma upp i hoga kcal om du ater fet mat)

5. som ovan

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.