Home › Forums › Kost och Näringslära › Bör man få i sig fett efter träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 februari, 2012 at 11:47 #50882Anonym anvandareMember14 februari, 2012 at 11:47 #122086Anonym anvandareMember
Tjena! Käkar ca 90 min efter min träning. Vill man ha i sig något som tas upp snabbt eller spelar det inen roll? Är det bra eller dåligt att inta lite fetare mat efter träningen?
Enkelt utryckt, kyckling eller nötfärs efter träning?
14 februari, 2012 at 13:28 #122087Anonym anvandareMemberVill man vara optimal i teorin så är nog kyckling att föredra, men i praktiken spelar det nog väldigt liten roll. Fett gör att tömningen av magsäcken sker lite långsammare.
Har du tagit en proteindrink eller aminosyror direkt efter avslutad träning är det inte såpass bråttom att det bör spela någon roll.
20 februari, 2012 at 01:17 #122088Anonym anvandareMemberOm det är du som är på din avatar: Don’t fix it, if it ain’t brooken!
Ja! det ser ju bra ut, så forsätt som du börjat.Min personliga åsikt är att man bör äta av alla energigivarna, även efter träning och då helst riktig mat.
Nu kör jag inte så mycket träning längre, men medans jag höll på som bäst, tog jag med mig en dubbelgröt med mjölk till gymmet. Gröten kokade jag på havrekross, gula ärtor, solrosfrö, valnöt, kokos, russin, torkade osvavlade aprikoser, samt katrinplommon + lite havssalt.
La gröten i en plastbunke och vira in denna i gymhandduken. Då var gröten varm i upp till två timmar.
20 februari, 2012 at 10:25 #122089Anonym anvandareMemberfabflippintastic wrote:Vill man vara optimal i teorin så är nog kyckling att föredra, men i praktiken spelar det nog väldigt liten roll. Fett gör att tömningen av magsäcken sker lite långsammare.Har du tagit en proteindrink eller aminosyror direkt efter avslutad träning är det inte såpass bråttom att det bör spela någon roll.
Och att mer fett lagras in akut.
20 februari, 2012 at 16:47 #122090Anonym anvandareMemberMadball wrote:Och att mer fett lagras in akut.Vad citerade du och vad skulle det spela för roll om ”mer fett lagras in akut” eller inte?
21 februari, 2012 at 17:36 #122091Anonym anvandareMemberPå överskott spelar det såklart en viss roll.
21 februari, 2012 at 17:38 #122092Anonym anvandareMemberMadball wrote:På överskott spelar det såklart en viss roll.Jaha ok. Ja det är väl tänkbart.
21 februari, 2012 at 17:44 #122093Anonym anvandareMemberMen det är skillnad på att tala om extremer som 5 gram fett i PWO-måltid eller 100 g; det är såklart inte svart/vitt, men om man vill vara optimal så äter man lite fett och mycket kolhydrater efter träning. Sedan spelar det ju avgörande roll om man ligger på underskott eller överskott som sagt, sett till dygnet som mätperiod.
21 februari, 2012 at 17:48 #122094Anonym anvandareMemberMadball wrote:Men det är skillnad på att tala om extremer som 5 gram fett i PWO-måltid eller 100 g; det är såklart inte svart/vitt, men om man vill vara optimal så äter man lite fett och mycket kolhydrater efter träning. Sedan spelar det ju avgörande roll om man ligger på underskott eller överskott som sagt, sett till dygnet som mätperiod.Instämmer :up:
23 februari, 2012 at 12:50 #122095Anonym anvandareMemberMadball wrote:Och att mer fett lagras in akut.? Själv kör jag alltid lite fett, t.ex kokosfett tillsammans med vasslet i tron att det sänker hastigheten något och ger mindre omvandlig till glukos.
24 februari, 2012 at 11:00 #122096Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:? Själv kör jag alltid lite fett, t.ex kokosfett tillsammans med vasslet i tron att det sänker hastigheten något och ger mindre omvandlig till glukos.Vad skulle omvandlas till glukos, vasslet? Knappast. Det är glukogena aminosyror vars glyceroldel kan användas i citronsyracykeln och det är ju minimala mängder trots allt.
Tips är att läsa på lite om grundläggande näringslära. Men visst, vasslet tas ju såklart upp långsammare i en mer blandad kost, men det har ju inget med glukos att göra.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.