Bra med fettsnål frukost? Sant eller bullshit

Home Forums Kost och Näringslära Bra med fettsnål frukost? Sant eller bullshit

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Kommer inte ihåg vart jag hörde den intressanta teorin om att det är bra om dagens första mål innehåller så lite fett som möjligt så att proteinerna och kolhydraterna når blodströmmen så fort som möjligt detta pga att fett sänker GI

Bra eller dåligt?

Fett sänker GL på maten ja. Men varför i hela fridens namn skulle det vara bra att peaka sitt blodsocker på morgonen?
    Insulinkänsligheten är som bäst efter en lång tids fasta så ska du äta kolhydrater i stora mängder så är det bättre ur den synvinkeln att göra det vid frukost eller efter träning.
    Vad gäller aminosyrorna så kan det finnas en fördel i att öka muskelproteinsyntesen kraftigt med ett proteinintag på morgonen.
    Men hur som helst, jag betvivlar att det har någon signifikant relevans för en frisk människa som tränar på gym några gånger i veckan och inte är på elitnivå eller väldigt nära sitt genetiska max.

Mitt råd är att du ska äta som du vill, en mer fettrik frukost kommer hålla dig mätt lite längre vilket kan vara fördelaktigt om du inte vill upp i vikt.

Jag vill gå upp i vikt med minimal fettökning, tänker då att många små justeringar här och där kanske gör en skillnad i det långa loppet, käkar gärna ett till mål inom 2 timmar efter frukost om det känns bra dvs att jag är hungrig.

Får testa och utvärdera helt enkelt.

Dr Martin Young, of the University of Alabama at Birmingham, said: ’The first meal you have appears to programme your metabolism for the rest of the day. This study suggests that if you ate a carbohydrate-rich breakfast it would promote carbohydrate utilisation throughout the rest of the day, whereas if you have a fat-rich breakfast, you (can) transfer your energy utilisation between carbohydrate and fat.’

Co-researcher Professor Molly Bray added: ’Studies have looked at the type and quantity of food intake, but nobody has undertaken the question of whether the timing of what you eat and when you eat it influences body weight.’

With most people eating a wide variety of foods throughout the day, the findings have a clear implication for the human diet.

Professor Bray added: ’Our study seems to show that if you really want to be able to efficiently respond to mixed meals across a day, a meal in higher fat content in the morning is a good thing.’

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1262453/High-fat-bacon-eggs-breakfast-healthiest-start-day.html

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.