Bregott vs lätta

Home Forums Kost och Näringslära Bregott vs lätta

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #511924

    Vilket som är nyttigast låter jag vara osagt, däremot är ju Bregott fullständigt värdelöst om man ska ha det på en macka? Går ju fan inte att bre för det är så hårt? Slutar alltid med att brödet är demolerat:D

    Isf väljer jag Lätta alla dagar i veckan.

    #511925
    Andreas Guiance wrote:
    Vilket som är nyttigast låter jag vara osagt, däremot är ju Bregott fullständigt värdelöst om man ska ha det på en macka? Går ju fan inte att bre för det är så hårt? Slutar alltid med att brödet är demolerat:D

    Isf väljer jag Lätta alla dagar i veckan.

    Knepet är att låta bregott stå i rumstemperatur en stund innan man gör mackan, då blir det perfekt. ;)

    Problemet blir ju såklart att man måste börja planera något så simpelt som en smörgåsjävel…:D

    #511926

    Angående japanerna:

    Quote:
    We conducted a population-based prospective cohort study in Japan to examine the relationship between body mass index (BMI) and the risk of incidence of any cancer and of cancer at individual sites. Body mass index was calculated from self-administered body weight and height at baseline. Relative risks (RR) and 95% confidence intervals (CI) were calculated in multivariate proportional-hazards models. Among 27,539 persons (15,054 women and 12,485 men) aged 40 years or older who were free of cancer at enrollment in 1984, 1,672 (668 women and 1,004 men) developed cancer during 9 years of follow-up. In women, after adjustment for potential confounders, the RR of all cancers associated with different BMI, relative to a BMI of 18.5-24.9, were 1.04 (95% CI = 0.85-1.27) for BMI = 25.0-27.4, 1.29 (1.00-1.68) for BMI = 27.5-29.9 and 1.47 (1.06-2.05) for BMI >/=30.0 (p for trend = 0.007). Higher BMI was also significantly associated with higher risk of cancers of the colorectum, breast (postmenopausal), endometrium and gallbladder in women. In men, we observed significantly increased all-cancer risk among only never-smokers. Overweight and obesity could account for 4.5% (all subjects) or 6.2% (never-smokers) of the risk of any cancer in women and -0.2% (all subjects) or 3.7% (never-smokers) in men. The value for women was within the range among women reported from Western populations (3.2%-8.8%). Our data demonstrate that excess weight is a major cancer risk among Japanese women.

    Obesity and risk of cancer in Japan. Int J Cancer. 2005 Jan 1;113(1):148-57.

    Den här tycker jag är intressant. Om du hittar fullängdaren vill säga. Den diskuterar huruvida gränserna som WHO satt upp för metabolst syndrom kanske inte är applicerbara på japaner.

    Quote:
    Since its conception, the metabolic syndrome has received worldwide recognition as a useful clinical aid for predicting cardiovascular risk. The earliest definition, which included risk factors such as insulin resistance, hyperglycemia, hypertension, and cholesterol, has undergone many transformations. Two revisions have focused on visceral adiposity as an essential component of the syndrome, particularly in Asian populations. The Japanese national guidelines have also suggested that abnormalities in adipose tissue metabolism are an underlying molecular cause of the syndrome. In addition, emerging evidence suggests that lowering the threshold of waist circumference in Asian populations increases the prevalence of the metabolic syndrome. Inevitably, this widening of the threshold will capture more patients at risk of cardiovascular events. The aim of this Article is to consider the country-specific impact of the metabolic syndrome, using the evolution of the definition in Japan as a model.

    The metabolic syndrome in Japan. Nat Clin Pract Cardiovasc Med. 2008 Jul;5 Suppl 1:S15-8.

    Quote:
    OBJECTIVE: To determine the prevalence of and sex differences related to the metabolic syndrome among obese and overweight elementary school children. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Subjects were 471 overweight or obese Japanese children. Children meeting at least three of the following five criteria qualified as having the metabolic syndrome: abdominal obesity, elevated blood pressure, low high-density lipoprotein-cholesterol levels, high triglyceride levels, and high fasting glucose levels. Fasting insulin levels were also examined. RESULTS: Japanese obese children were found to have a significantly lower prevalence (17.7%) of the metabolic syndrome than U.S. obese adolescents (28.7%, p = 0.0014). However, Japanese overweight children had a similar incidence (8.7%) of the metabolic syndrome compared with U.S. overweight adolescents (6.8%). Hyperinsulinemia in girls and abdominal obesity in boys are characteristic features of individual metabolic syndrome factors in Japanese children. DISCUSSION: The prevalence of the metabolic syndrome is not lower in preteen Japanese overweight children than in U.S. overweight adolescents, although it is significantly lower in Japanese obese preteen children than in U.S. obese adolescents. Primary and secondary interventions are needed for overweight preteen children in Japan.

    Metabolic syndrome in overweight and obese Japanese children. Obes Res. 2005 Jul;13(7):1135-40.

    Quote:
    For purposes of developing effective occupational health nursing interventions, the authors clarified the long-term changes in health care data of employees in different departments at Company A, a Japanese newspaper company. Company A’s clerical, sales, editing, and computer departments did not receive special occupational health activities; rather, health management centered on tertiary prevention provided through clinics. In this research, metabolic syndrome diagnostic standards were applied to all employees and changes in lifestyle risk factors over a period of 10 years were compared. The changes from 1998 to 2007 were analyzed for each occupation, and a comparison between the 1998 and 2007 groups was made using a paired t-test. Body mass index, the most significant indicator in the data, significantly increased in all departments. The researchers concluded it is essential to effectively manage employee health based on each occupation’s work hours, tasks, and other work characteristics.

    Results of examinations conducted at a Japanese newspaper company and evaluation of changes in metabolic syndrome and lifestyle habits. AAOHN J. 2009 Dec;57(12):491-5. doi: 10.3928/08910162-20091124-01.

    #511927
    Eddie Vedder wrote:
    Dessutom bojkottar jag så gott jag kan Unilever och där försvinner ju vissa margarinvarumärken direkt.

    Här blev jag lite nyfiken. Varför detta? :)

    För övrigt är ju mjukost (oftast räkost) givet på mackan och betydligt godare än både bregott och lätta :P

    #511928
    Petter__Jonsson wrote:
    Här blev jag lite nyfiken. Varför detta? :)

    Massor av lobbyism och (i mina ögon) falsk marknadsföring. Dessutom ett antifackligt företag och så lade de ner Slotts senap här i Uppsala och sålde utomlands.

    Jag har även suttit på en föreläsning med Eva Skoog, deras chefsdietist, och det var det värsta jag varit med om i föreläsningsväg. Tänk dig en timmes margarinreklam live.;) Jag bojkottar i den mån jag kan allt från Unilever, Nestlé och Fazer. Av olika anledningar. Men det är ingen lätt fight för de har så SJUKT mycket varumärken!:D

    #511929
    Tommy Ivarsson wrote:
    Knepet är att låta bregott stå i rumstemperatur en stund innan man gör mackan, då blir det perfekt. ;)

    Problemet blir ju såklart att man måste börja planera något så simpelt som en smörgåsjävel…:D

    Nej så långt lyckas jag aldrig planera i förväg, annars hade även jag gillat Bregott;)

    #511930
    Eddie Vedder wrote:
    Massor av lobbyism och (i mina ögon) falsk marknadsföring. Dessutom ett antifackligt företag och så lade de ner Slotts senap här i Uppsala och sålde utomlands.

    Jag har även suttit på en föreläsning med Eva Skoog, deras chefsdietist, och det var det värsta jag varit med om i föreläsningsväg. Tänk dig en timmes margarinreklam live.;) Jag bojkottar i den mån jag kan allt från Unilever, Nestlé och Fazer. Av olika anledningar. Men det är ingen lätt fight för de har så SJUKT mycket varumärken!:D

    Jag förstår vad du menar. Det är ju tyvär inte helt ovanligt att det är på det viset med stora företag som kräver en viss vinstmarginal (på gott och ont).

    lägg till Kraft foods och Hero samt produkter producerade med ingredienser levererade av (direkt eller indirekt) nämnda aktörer så blir det riktigt besvärligt att gå i matbutiker. De stora aktörerna köper ju gärna upp de flesta företag som ger bra vinstmarginal/är viktiga strategiskt.

    #511931
    Petter__Jonsson wrote:
    De stora aktörerna köper ju gärna upp de flesta företag som ger bra vinstmarginal/är viktiga strategiskt.

    Ja och det är grymt enkelt att ”gömma sig” bakom alla varumärken. Vem tänker på samma företag när man lägger Liptons té, Slotts senap, Mildas margarin och Knorr’s soppor liksom? Men alla ingår ju i Unilevers koncern och skulle det bli skandaler kommer ju konsumenten koppla skandalen till ett enskilt varumärke och inte till företaget som de facto har det huvudsakliga ansvaret.

    #511932
    Eddie Vedder wrote:
    Ja och det är grymt enkelt att ”gömma sig” bakom alla varumärken. Vem tänker på samma företag när man lägger Liptons té, Slotts senap, Mildas margarin och Knorr’s soppor liksom? Men alla ingår ju i Unilevers koncern och skulle det bli skandaler kommer ju konsumenten koppla skandalen till ett enskilt varumärke och inte till företaget som de facto har det huvudsakliga ansvaret.

    Så är det ju. Smidigt för dem men besvärligt för konsumenten. Jag är övertygad om att ganska få konsumenter vet vad Unilevler tex är (Nestlé som är ganska starkt som varumärke är väll undantaget bland nämna företag).

    #511933
    Petter__Jonsson wrote:
    Så är det ju. Smidigt för dem men besvärligt för konsumenten. Jag är övertygad om att ganska få konsumenter vet vad Unilevler tex är (Nestlé som är ganska starkt som varumärke är väll undantaget bland nämna företag).

    Förvisso har ju Unilever fått en del (negativ) uppmärksamhet men visst är det ju helt klart så att fler känner till Liptons té och Becel var för sig utan att ha koll på att samma företag säljer båda.

    Nestlé har ju sitt huvudnamn på vissa produkter men inte alla. Nestlé reser för övrigt runt till BV-centraler i Sverige och föreläser om bra mat för små barn. När jag fick höra det (på en föreläsning med deras chefsdietist under samma kurs som Unilevers chefsdietist föreläste) höll jag på att ramla av stolen.

    Semper och Nestlé står alltså för undervisningen om mat till småbarn för föräldrarna. Känns inte helt okej tycker jag. Sjukt off topic nu dock.:|

    #511934
    Eddie Vedder wrote:
    Semper och Nestlé står alltså för undervisningen om mat till småbarn för föräldrarna. Känns inte helt okej tycker jag. Sjukt off topic nu dock.:|

    och Semper ägs av schweiziska Hero (som har en mängd andra varumärken i sin organistation).

    Jo vi har nog hamnat ganska långt utanför ursprungsämnet nu men jag tycker helt klart att ämnet som vi glidit in på är klart intressantare att diskutera. Dock kanske det hade passat bättre in i en annan tråd :)

    #511935

    Lite info från livsmedelsverket: [http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Nya-naringsvarden-for-40-olika-matfetter-/]

    #511936
    gymmaren wrote:
    jag föredrar mjukt bredbart margarin på mackorna,lätta är bra. en annan sak,japanerna käkar ju mycket kolhydrater i form av ris,nudlar men inte är dom speciellt feta eller lider speciellt mycket av hjärt o kärlsjukdomar vad jag vet ,men enligt dahlqvist så ska man undvika sånt.

    Fransmän konsumerar mest fett per invånare i hela världen, är fransmän kända för att vara feta?

    #511937
    donYLD wrote:
    Fransmän konsumerar mest fett per invånare i hela världen, är fransmän kända för att vara feta?

    Ja möjligtvis om man ser till de länder med någorlunda väldokumenterad statistik på befolkningsnivå.

    Men man skall vara medveten om att Frankrike är ett väldigt mångkulturellt land och du kan hitta populationer INOM landet där energiprocent från fett säkert skiljer sig ordentligt.

    Det blir ofta ganska intetsägande när man ser till ett helt lands konsumtion eftersom det skiljer regionalt så väldigt.

    ”7 Countries” är ju en studie där det t.ex. visas att mättat fett är farligt i Östra Karelen men det blir ofarligt om du flyttar till västra Finland.:D

    #511938
    Eddie Vedder wrote:
    Semper och Nestlé står alltså för undervisningen om mat till småbarn för föräldrarna. Känns inte helt okej tycker jag. Sjukt off topic nu dock.:|

    Jag tycker det är helt ok (alltså off-topic-grejen). Självklart är det bra att i allmänhet hålla sig till själva ämnet, men samtidigt tycker jag att det är synd att kväva en informativ spin-off bara för att den råkar hamna i en tråd som från början handlade om något annat.

    Om man är ambitiös kan man väl iofs flytta ut den till en annan tråd då, men jag är inte riktigt så ambitiös just nu känner jag;)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.