bygga på lchf

Home Forums Kost och Näringslära bygga på lchf

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • Author
    *Nora* wrote:
    Där kom den igen. Ni LCHF:are skall alltid vara så bra mycket piggare än alla andra som inte ratar majoriteten av all mat på vår jord!

MVH / Fröken ANTI LCHF:D

Får jag fråga varför du citerar mig och skriver ”Allt är inte svart eller vitt.”?
    Du drar egna slutsatser. Var har jag skrivit att jag är piggare än ALLA andra. Jag skrev att JAG var det. JAG! Jag har testat olika dieter. På MIG är detta resultatet. Är det så svårt att förstå?

Jag klarar inte av att äta massor med kolhydrater då jag får enorma cravings och går hungrig hela tiden. Det fungerar inte i längden. Man blir helt jävla tokig.

Det är dina åsikter som är svarta eller vita. Du kan inte acceptera att någon äter annorlunda än dig själv och får bättre resultat än med din ULTIMATA diet.

Ja, jag har testat äta en rejält stor portion havregryn till frukost, då jag är hungrig igen efter 10 minuter, däremot kan jag äta 2 ägg och vara nöjd fram till lunch. Jag vet inte varför det är så, det känns helt ologiskt, men vad ska jag göra? Det är så, jag har testat hundratals gånger, jag kan testa hundra gånger till, men det leder bara till fetma för min del så jag skippar det helst.

chopsuey wrote:
    Får jag fråga varför du citerar mig och skriver ”Allt är inte svart eller vitt.”?
    Du drar egna slutsatser. Var har jag skrivit att jag är piggare än ALLA andra. Jag skrev att JAG var det. JAG! Jag har testat olika dieter. På MIG är detta resultatet. Är det så svårt att förstå?

Jag klarar inte av att äta massor med kolhydrater då jag får enorma cravings och går hungrig hela tiden. Det fungerar inte i längden. Man blir helt jävla tokig.

Det är dina åsikter som är svarta eller vita. Du kan inte acceptera att någon äter annorlunda än dig själv och får bättre resultat än med din ULTIMATA diet.

Jag citerar dig för att det känns som en inpräntad replik som man får lära sig inom LCHF, inte allt för sällan bildar jag mig en sekt när jag läser om LCHF & jävlar som min föredetta sambo i sju månader tjöta hål i huvudet på mig om hur mycket bättre jag hade mått med LCHF, trots att jag förklara att jag mår som en kung.
    Hela hennes släkt gick på det & till hennes födelsedag här hemma så kunde jag inget annat än att skratta när hälften av hennes födelsedagspresenter var LCHF nudlar, LCHF bröd etc. I slutet av sommaren så bad jag henne hålla käften & blicka tillbaka över våra resultat. Hon blev fullständigt tyst, & nej min kost accepterades aldrig av hennes sekt haha:pop:
    Klart att jag drar slutsatser, hur annars skall jag kunna ställa mig inför något?!?!?! Drar man inga slutsatser så är man nog vilsen i livet.

”Jag klarar inte av att äta massor med kolhydrater” Vem har rått dig att äta MASSOR med kolhydrater, jag talar om LAGOM med kolhydrater & skriver just att man INTE skall äta MASSOR med kolhydrater.

Vad är det för resultat du pratar om som skulle vara bättre. Har du också gjort en liknande resa? Jag hade aldrig fått den vackra kropp jag har idag genom något annat än det jag pysslar med, har gått ner 20-30kg minst 5 gånger i mitt liv, aldrig kunnat behålla vikten, lyckats bygga muskler på det eller haft en god hälsa.

Det är först nu när jag skiter i alla genvägar som min kropp ger mig de resultaten jag förtjänar.

Och om jag får påpeka en annan viktig faktor
    som jag tror är svår att toppa.
    Jag har blivit av med min astma. Gjorde ett blodsockertest innan jag började viktnedgången där jag löpte stor risk för diabetes. Gick på antidepp, lugnande, sömntabletter & har hämtat ut en journal för två veckor sedan från min akuta vårdcentral under nattetid (alltså inte min originala vårdcentral) där jag räknande ihop 18 akuta besök under natten mellan år 2007-2008.

Idag går jag inte på någon medicin & har inte haft så lite som en hosta sedan 2010. Så ursäkta mig om jag brinner för ämnet & vill upplysa om det som givit mig ett värdigt liv.

”Svart & Vitt” det får du koppla till sammanhanget!!! Antar att man brukar lite sunt förnuft när man läser? Men visst jag kan förtydliga.
    Det finns vissa saker som är rätt/fel, tex får man, skall man inte döda en annan människa. Där finns inget mellanting ”en gråskala”, döda inte men balansera ut det genom att misshandla.

Jag blir ursinnig när jag inte allt för sällan får brev från småtjejer som läst min blogg, senast i söndags fick jag ett mail från en 13 åring där hon beskriver att hon nu testat LCHF utan vidare resultat & undrar hur jag gått ner i vikt.
    Vem tar ansvar över att ha inspirerat den unga kulten till något som de inte förstår sig på djupare plan utan ”Lisa i klassen gick juh ner 12kg på två månader genom LCHF”

*Nora* wrote:
    Jag citerar dig för att det känns som en inpräntad replik som man får lära sig inom LCHF, inte allt för sällan bildar jag mig en sekt när jag läser om LCHF & jävlar som min föredetta sambo i sju månader tjöta hål i huvudet på mig om hur mycket bättre jag hade mått med LCHF, trots att jag förklara att jag mår som en kung.
    Hela hennes släkt gick på det & till hennes födelsedag här hemma så kunde jag inget annat än att skratta när hälften av hennes födelsedagspresenter var LCHF nudlar, LCHF bröd etc. I slutet av sommaren så bad jag henne hålla käften & blicka tillbaka över våra resultat. Hon blev fullständigt tyst, & nej min kost accepterades aldrig av hennes sekt haha:pop:
    Klart att jag drar slutsatser, hur annars skall jag kunna ställa mig inför något?!?!?! Drar man inga slutsatser så är man nog vilsen i livet.

”Jag klarar inte av att äta massor med kolhydrater” Vem har rått dig att äta MASSOR med kolhydrater, jag talar om LAGOM med kolhydrater & skriver just att man INTE skall äta MASSOR med kolhydrater.

Vad är det för resultat du pratar om som skulle vara bättre. Har du också gjort en liknande resa? Jag hade aldrig fått den vackra kropp jag har idag genom något annat än det jag pysslar med, har gått ner 20-30kg minst 5 gånger i mitt liv, aldrig kunnat behålla vikten, lyckats bygga muskler på det eller haft en god hälsa.

Det är först nu när jag skiter i alla genvägar som min kropp ger mig de resultaten jag förtjänar.

Och om jag får påpeka en annan viktig faktor
    som jag tror är svår att toppa.
    Jag har blivit av med min astma. Gjorde ett blodsockertest innan jag började viktnedgången där jag löpte stor risk för diabetes. Gick på antidepp, lugnande, sömntabletter & har hämtat ut en journal för två veckor sedan från min akuta vårdcentral under nattetid (alltså inte min originala vårdcentral) där jag räknande ihop 18 akuta besök under natten mellan år 2007-2008.

Idag går jag inte på någon medicin & har inte haft så lite som en hosta sedan 2010. Så ursäkta mig om jag brinner för ämnet & vill upplysa om det som givit mig ett värdigt liv.

”Svart & Vitt” det får du koppla till sammanhanget!!! Antar att man brukar lite sunt förnuft när man läser? Men visst jag kan förtydliga.
    Det finns vissa saker som är rätt/fel, tex får man, skall man inte döda en annan människa. Där finns inget mellanting ”en gråskala”, döda inte men balansera ut det genom att misshandla.

Jag blir ursinnig när jag inte allt för sällan får brev från småtjejer som läst min blogg, senast i söndags fick jag ett mail från en 13 åring där hon beskriver att hon nu testat LCHF utan vidare resultat & undrar hur jag gått ner i vikt.
    Vem tar ansvar över att ha inspirerat den unga kulten till något som de inte förstår sig på djupare plan utan ”Lisa i klassen gick juh ner 12kg på två månader genom LCHF”

Som att stånga huvudet blodig mot en vägg…
    Ja, lagom med kolhydrater. I MITT fall är detta att hålla dom hyfsat lågt. Kan du ta till dig detta?

Jag skiter i om du varit ihop med ett dumt l*d*r. Sluta antaga att jag är ditt ex.

Jag har gått ner 20-30kg 3ggr. Dom två första känns som ren viljestyrka då jag var hungrig konstant under dom månader det tog att gå ner dom.

Jag har också blivit frisk från min Astma. Du är inte speciell med att lyckas med det på din superba diet. Jag har blivit av med den på LCHF.

Antidepp-piller har jag aldrig behövt tagit även om det känts nära. Jag har då tänkt på samma sätt som med att äta lågfett och kalori in/ut-räknande brukar säga. SUCK IT UP BITCH. Har du ingen viljestyrka? O se, det fungerade iaf denna gång. Jag tror dock inte det är något som kanske fungerar nästa gång. Jag är beredd att ta till mig andra lösningar om något inte fungerar för mig. DO U DIGG vad jag menar?

Att bruka sunt förnuft är inte att antaga att jag anser att världen blir en bättre plats om alla äter LCHF. Sunt förnuft vore att tänka:
    Han har fått det resultatet, jag har inte lyckats med mina tidigare försök. Jag kanske ska testa, kanske en variant av det.
    ELLER
    Jag får redan bra resultat på den diet jag kör. Därför tänker jag inte testa den.

Om du har en blogg där du predikar ut rätt och fel får du väl ha det. Själv tycker jag man ska ha ett öppet sinne och testa sig fram till det som fungerar på ens egna kropp.

Nu orkar jag inte skriva mer… Gnäll vidare om ni vill, jag ska lägga energin på att bygga en ännu finare kropp. ;-)

chopsuey wrote:
    Jag skiter i om du varit ihop med ett dumt l*d*r. Sluta antaga att jag är ditt ex.

Måste bara säga, jag är STRAIGHT, hon var en vän, inga stora missförstånd;) Trevlig påsk på dig!

chopsuey wrote:
    Starkare blir jag absolut. Har diskotränat en del nu, men har hoppat på 5×5, vi får se var det slutar.
    Om jag blir större kan väl diskuteras… Jag har gått ner 30kg och mina överarmar ligger fortfarande på 40cm, men mycket mer definierade. ;-)

Folk snackar så mycket om att man inte orkar träna hårt utan kolhydrater, men jag har då inga som helst problem. Är på gym varje dag och tränar något. Det verkar vara ytters individuellt. Strunta i vad andra människor TROR och testa själv så märker du ju om det funkar för dig eller inte.

Fungerar det inte, testa något annat, eller modifierad variant.

Men kom ihåg att bara för något inte fungerar för dig betyder inte att det inte kan fungera för någon annan. Folk verkar ha svårt att förstå detta.

Jag tror inte du kommer lägga på dig så mycket muskler med LCHF. Men kroppen kan ju däremot forma sig lite på ett snyggt sätt i alla fall. Och självklart orkar man mycket mer med kolhydrater inblandat på gymmet. Det är fakta.

Men om du är nöjd med ditt upplägg och känner att allt funkar så du är nöjd, fortsätt köra på bara.

Intressant att se hur hätskt det kan bli .. med egen empiri så kommer jag aldrig utsätta mig eller rek. LCHF som kost vid träning möjligen till desberata överviktiga hemmafruar som orkar leva i ketos. Själv fick jag enorma bekymmer med blåsljud på hjärtat, immunförsvaret försvagades och gick ständigt med förskylning hosta nej jag tror inte det är övergående som några fanatiker påstod. Gick ner ett par kilo sedan helt stopp. Tränade men fick ge mig kunde inte tänka mer än två steg i taget.
    Jag blev med andra ord allvarligt sjuk.

Ni som klarar den dieten helt upp till er men hävda inte att den är allena salig görande. Och att träna ja det går det säkert med om en verkligen äter även kolhydraterna i större andel ( broccoli, sparris, blomkål, spenat, paprika etc) än det som förespråkas av fanatikerna. Men min uppfattning är att LCHF är en livsstil ala sektbetonad. Ingen ska behöva soppor, pulver dieter eller märkliga matvanor bluff, nja men en enorm penning ko.

Bronx wrote:
    Intressant att se hur hätskt det kan bli .. med egen empiri så kommer jag aldrig utsätta mig eller rek. LCHF som kost vid träning möjligen till desberata överviktiga hemmafruar som orkar leva i ketos. Själv fick jag enorma bekymmer med blåsljud på hjärtat, immunförsvaret försvagades och gick ständigt med förskylning hosta nej jag tror inte det är övergående som några fanatiker påstod. Gick ner ett par kilo sedan helt stopp. Tränade men fick ge mig kunde inte tänka mer än två steg i taget.
    Jag blev med andra ord allvarligt sjuk.

Ni som klarar den dieten helt upp till er men hävda inte att den är allena salig görande. Och att träna ja det går det säkert med om en verkligen äter även kolhydraterna i större andel ( broccoli, sparris, blomkål, spenat, paprika etc) än det som förespråkas av fanatikerna. Men min uppfattning är att LCHF är en livsstil ala sektbetonad. Ingen ska behöva soppor, pulver dieter eller märkliga matvanor bluff, nja men en enorm penning ko.

+1

Håller med till 100%. Blir tokig på alla dessa dieter och okunniga människor som tjänar pengar på att folk är lättlurade.

Ta detta snack om långsamma och snabba kolhydrater, få ur den skiten hur era skallar. En kolhydrat ÄR en kolhydrat, om de är långsamma eller snabba beror helt på vad man äter tillsammans med kolhydraterna. Te.x vit pasta kan bli en långsamma kolhydrat källa ifall du äter den tillsammans med protein/fett.

Läs på:
    [http://alanaragon.com/carbs-fat-friends-after-all.html]

Protein förhöjer också insulinet så då kan ni lika gärna va rädd för de också. ELLER så håller man allt på en lagom nivå och unnar sig kolhydrater då och då. Räkna ut hur mycket din kropp behöver av varje makro nutrient sedan lägger man upp en plan efter ens egna mål.

Här är en video som förklarar på ett enkelt sett:

[http://www.youtube.com/watch?v=3RCBlWQlF7c]

chopsuey wrote:
    Om jag blir större kan väl diskuteras… Jag har gått ner 30kg och mina överarmar ligger fortfarande på 40cm, men mycket mer definierade.

Folk snackar så mycket om att man inte orkar träna hårt utan kolhydrater, men jag har då inga som helst problem. Är på gym varje dag och tränar något.

Det kan verkligen diskuteras, påstår du att det är LCHF som ligger i grund till det? Jag har gått ner över 40kg idag & har större lår/bicepsomfång & axlar än vad jag hade när jag vägde 120kg. Jag påstår inte att det är kolhydraterna i min diet som står till grund men jag bortser & nekar absolut inte den stora mängd protein jag har i mig! I båda våra dieter är den som skall ha ALL CREED när det kommer till fantastiska resultat.

Sedan undrar jag vad som skulle hända med dig & när påvägen du anatgligen hade svimmat om du powerwalkat något i närheten av 3 mil. Det gör jag 1-2ggr/veckan & som regel är jag dödsdömd utan lite pengar i fickan. Vid varje mil så springer jag snabbt in i en närliggande kiosk/mataffär & köper kolhydrater som jag äter (banan,russin etc) Under mina tre mil brukar jag även EAA/L-glutamin i vattenflaskan & jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig hade klarat det utan att fylla på blodsockret!!!!

chopsuey wrote:
    Jag har gått ner 20-30kg 3ggr. Dom två första känns som ren viljestyrka då jag var hungrig konstant under dom månader det tog att gå ner dom.

Då har du dietat helt fel, behöver inte gå runt hungrig om du gör det på rätt sätt.
    Idag håller jag mig till 1200kcal & då har jag lyckats banka in 150g protein från fast föda utan problem.

Om kvällarna när jag räknar ihop allt så händer det ofta att jag får trycka i mig kyckling eller kvarg för att jag har haft i mig för få kalorier (TROTS ATT JAG HAR VARIT MÄTT HELA DAGEN) & då/nu hårdtränar jag
    Så såvida du inte legat på ett extremt lågt kaloriintag så har du nog dietat galet.

chopsuey wrote:
    Ja, jag har testat äta en rejält stor portion havregryn till frukost, då jag är hungrig igen efter 10 minuter.

Ursäkta mig men det där är BULLSHIT! Det påståendet fick mig att skratta & ta dig som ett skämt.
    Blir du hungrig strax därpå efter en rejäl portion havregrynsgröt skulle jag ha gjort en tarmsköljning & uppsökt läkare

Som sagt så gör alla det de själva behagar & upplever fungerar för en, men när någon rekommenderar en diet i ett par trådar så kan jag inget annat än att reagera. Hur som hoppas jag att du inte behöver stissa upp dig på ett fult sätt med svordomar & till detta får du en Bamsekram:friends:

Men ok, det verkar som att ni båda (Chopsuey och Nora) har fått bra resultat, orkar hittan och dittan med era dieter men frågan är hur stor är skillnaden på er kost egentligen? Käkar den ena strikt LCHF,

*Nora* wrote:
    Sedan undrar jag vad som skulle hända med dig & när påvägen du anatgligen hade svimmat om du powerwalkat något i närheten av 3 mil. Det gör jag 1-2ggr/veckan & som regel är jag dödsdömd utan lite pengar i fickan. Vid varje mil så springer jag snabbt in i en närliggande kiosk/mataffär & köper kolhydrater som jag äter (banan,russin etc) Under mina tre mil brukar jag även EAA/L-glutamin i vattenflaskan & jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig hade klarat det utan att fylla på blodsockret!!!!

finns inte en chans att du får lågt blodsocker efter att ha promenerat i en timme. i så fall är du sjuk

Pepz wrote:
    det där är ju tragiskt.
    finns inte en chans att du får lågt blodsocker efter att ha promenerat i en timme. i så fall är du sjuk

Jag klarar inte av att powerwalka i drygt 4 timmar utan kolhydrater på vägen, gör du?

*Nora* wrote:
    Jag klarar inte av att powerwalka i drygt 4 timmar utan kolhydrater på vägen, gör du?

Ja?
    Det bör inte vara några större problem om jag ätit bra innan.

dennis1 wrote:
    Jag tror inte du kommer lägga på dig så mycket muskler med LCHF. Men kroppen kan ju däremot forma sig lite på ett snyggt sätt i alla fall. Och självklart orkar man mycket mer med kolhydrater inblandat på gymmet. Det är fakta.

Men om du är nöjd med ditt upplägg och känner att allt funkar så du är nöjd, fortsätt köra på bara.

Lol… Självklart kan man lägga på sig muskelmassa med enbart protein och fett så länge man ligger på ett visst överskott, är det ett optimalt upplägg för maximal muskelmassa? Jag lutar nog åt förmodligen inte.

*Nora* wrote:

ptja gick i fjällen med 25kgs packning på ryggen utan att äta på fyra timmar. inte tusan hade jag lågt blodsocker pga det.
    spelade intensiv innebandy i två timmar utan att ha ätit på 16timmar innan.
    inte tusan fick jag lågt blodsocker pga det

antagligen inte du heller utan du får ett sug som du tolkar som lågt blodsocker, dvs ditt ätbeteende som säger till dig att du ”behöver” äta, inte ditt blodsocker.

Johan Otterström wrote:
    Lol… Självklart kan man lägga på sig muskelmassa med enbart protein och fett

I stort sätt det jag skrev, eller?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.