bygga på lchf

Home Forums Kost och Näringslära bygga på lchf

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • Author

Jag ska inte lägga ord i munnen på någon men det jag tror Nora menar är att man behöver inte dra någonting till det extrema käka välbalanserat se till att få i sig proteinmängden man ska ha och håll dig inom din kaloriram.

Jag ser inga fördelar med att käka lchf och speciellt inte om du har ett uttalat mål att bygga muskler.

Märker också själv om jag går för lågt på kolhydrater går jag in i en vägg på gymmet även om jag ligger på överskott känns liksom som jag inte kan ta slut på musklerna helt känns som man har 3-4 reps kvar men så stendör man bara. När man är starkare än vad man orkar lyfta är det jävligt frustrerande lite svårt att förklara.

Så det går med all säkerhet att bygga muskler på lchf om man klarar att träna utan kolhydrater verkar vara individuellt hur mycket kolhydrater man behöver för att kunna prestera.

HcBB wrote:
    Jag ska inte lägga ord i munnen på någon men det jag tror Nora menar är att man behöver inte dra någonting till det extrema käka välbalanserat se till att få i sig proteinmängden man ska ha och håll dig inom din kaloriram.

Amen!

HcBB wrote:
    Jag ser inga fördelar med att käka lchf och speciellt inte om du har ett uttalat mål att bygga muskler.

Word!

Ni har rätt i att man kan utföra något på tom mage/utan kolhydrater men för att kunna prestera & höja ribban behöver jag mina kolhydrater, jag märker själv att det ett tungt benpass ihop med när jag slarvat med kosten eller inte haft i mig tillräckligt innan resulterar i färre vikter/färre reps i synnerhet under benpressen eller vid knäböj. Med det sagt sätter jag en stor punkt för mig & hoppas på att ingen käftar emot, skulle vilja se om någon seriös tungviktare rekommenderar & kör LCHF hahaha??:pop:

Med tanke på att LCHF dieten är väldigt ”ny” och känd så vet man ju inte heller vad den har för konsekvenser i längden.

Personligen skulle jag inte våga skippa kolhydraterna. Känns som att något i kroppen behöver dessa :P

Johan Otterström wrote:
    Lol… Självklart kan man lägga på sig muskelmassa med enbart protein och fett så länge man ligger på ett visst överskott, är det ett optimalt upplägg för maximal muskelmassa? Jag lutar nog åt förmodligen inte.

Klart man kan, men räknar du då med E75% från fett som fettdoktorn föreslår (rätta mig om jag har fel). Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker som en betydligt visare skribent en gång sa men jag får det svårt att få ihop tillräckligt med protein för maximal muskelutveckling på E20% (protein). Så jag delar din åsikt om ”förmodligen inte”.

HcBB wrote:

Hon snackar om att inte kunna gå en mil utan att trycka i sig kolhydrater, tycker faktiskt det känns som att ”dra någonting till det extrema”. Annars håller jag med om att det räcker att få i sig lagom med kcal och proteiner.

Zamso wrote:
    Hon snackar om att inte kunna gå en mil utan att trycka i sig kolhydrater

Nej jag ”snackar” inte om att man inte kan gå en mil utan kolhydrater, när jag har lagt som mål att gå 3mil så känner jag att tröttheten inte dyker upp lika snabbt med kolhydrater på vägen, efter 2-2,5mil brukade jag sluta gå & hoppa på spårvagnen hem. Nu orkar jag slutföra mina 3 mil pga att jag fyller på.

Prestationen blir så mycket bättre med kolhydrater, det kan man ändå inte säga emot?! Där är inga seriösa tyngdlyftare, maratonlöpare eller andra atleter som gör annat än att fylla på glykogendepåerna.

Hade varit kul att se hur Magnus Samuelsson presterar på LCHF haha!!! :pop:

Jag har promenerat i Nepals gigantiska berg.
    8h, med packning, utan extra kolhydrater.
    Mina kolhydratande medresenärer behövde stanna av o till hela tiden för att få i sig något. Riktigt störande…
    Skönt man slipper sånt.

chopsuey wrote:
    Som att stånga huvudet blodig mot en vägg…
    Ja, lagom med kolhydrater. I MITT fall är detta att hålla dom hyfsat lågt. Kan du ta till dig detta?

Jag skiter i om du varit ihop med ett dumt l*d*r. Sluta antaga att jag är ditt ex.

Jag har gått ner 20-30kg 3ggr. Dom två första känns som ren viljestyrka då jag var hungrig konstant under dom månader det tog att gå ner dom.

Jag har också blivit frisk från min Astma. Du är inte speciell med att lyckas med det på din superba diet. Jag har blivit av med den på LCHF.

Antidepp-piller har jag aldrig behövt tagit även om det känts nära. Jag har då tänkt på samma sätt som med att äta lågfett och kalori in/ut-räknande brukar säga. SUCK IT UP BITCH. Har du ingen viljestyrka? O se, det fungerade iaf denna gång. Jag tror dock inte det är något som kanske fungerar nästa gång. Jag är beredd att ta till mig andra lösningar om något inte fungerar för mig. DO U DIGG vad jag menar?

Att bruka sunt förnuft är inte att antaga att jag anser att världen blir en bättre plats om alla äter LCHF. Sunt förnuft vore att tänka:
    Han har fått det resultatet, jag har inte lyckats med mina tidigare försök. Jag kanske ska testa, kanske en variant av det.
    ELLER
    Jag får redan bra resultat på den diet jag kör. Därför tänker jag inte testa den.

Om du har en blogg där du predikar ut rätt och fel får du väl ha det. Själv tycker jag man ska ha ett öppet sinne och testa sig fram till det som fungerar på ens egna kropp.

Nu orkar jag inte skriva mer… Gnäll vidare om ni vill, jag ska lägga energin på att bygga en ännu finare kropp. ;-)

Haha det LCHFare inte har fattat är att man förlorar massa vattenvikt eftersom man helt enkelt skipper kolhydrater och anser att det inte är essensiella, och ett roligt fenomen med LCHFare är att de ofta går upp nästan lika mycket som de har gått ner inom loppet av några månader. Detta kan vi se i ditt exempel när du skriver ”jag har gått ner 20-30kg 3gånger haha… Kolhydrater i stora mängder leder ofta till fetma, men att totalt skippa kolhydrater som man i stort sätt gör på denna idiotiska crashdiet leder också tillslut till fetma eller iaf att man går upp den vikten man har förlorat i längden eftersom man efterhand försämrar alla fettförbännande hormoner som stimmuleras av kolhydratintag. Jag har själv dagar då jag äter väldigt lite kolhydrater men i längden tror jag inte på det även om man kanske går ner 10kg på två veckor och känner sig jättenöjd, och tycker att LCHF är fantastiskt.

Man får helt enkelt fråga sig själv: Vill jag förlora mycket kroppsfett, eventuellt bygga lite muskler och hålla resultaten, eller vill jag rasa i vikt som främst består av vatten, få en sämre muskelfyllnad och skapa en fettlagrande mekanism istället för en fettförbrännande i kroppen som mer eller mindre gör att man gör upp i vikt av att äta en liten muffins! Och nu pratar jag av personlig erfarenhet, för jag har själv gått på LCHF och jag tyckte precis som de flesta att det funkade ganska bra och jag inte hade något problem med energin. Problemet är bara att när man ständigt är kolhydrattömd och metabolismen inte fungerar så bra hände det minst en gång i veckan att man tappade kontrollen över ätandet, vilket bidrog till att min vikt ibland skiftade ca 7kg på bara en vecka…

fitnesserik wrote:
    Haha det LCHFare inte har fattat är att man förlorar massa vattenvikt eftersom man helt enkelt skipper kolhydrater och anser att det inte är essensiella, och ett roligt fenomen med LCHFare är att de ofta går upp nästan lika mycket som de har gått ner inom loppet av några månader. Detta kan vi se i ditt exempel när du skriver ”jag har gått ner 20-30kg 3gånger haha… Kolhydrater i stora mängder leder ofta till fetma, men att totalt skippa kolhydrater som man i stort sätt gör på denna idiotiska crashdiet leder också tillslut till fetma eller iaf att man går upp den vikten man har förlorat i längden eftersom man efterhand försämrar alla fettförbännande hormoner som stimmuleras av kolhydratintag. Jag har själv dagar då jag äter väldigt lite kolhydrater men i längden tror jag inte på det även om man kanske går ner 10kg på två veckor och känner sig jättenöjd, och tycker att LCHF är fantastiskt.

Man får helt enkelt fråga sig själv: Vill jag förlora mycket kroppsfett, eventuellt bygga lite muskler och hålla resultaten, eller vill jag rasa i vikt som främst består av vatten, få en sämre muskelfyllnad och skapa en fettlagrande mekanism istället för en fettförbrännande i kroppen som mer eller mindre gör att man gör upp i vikt av att äta en liten muffins! Och nu pratar jag av personlig erfarenhet, för jag har själv gått på LCHF och jag tyckte precis som de flesta att det funkade ganska bra och jag inte hade något problem med energin. Problemet är bara att när man ständigt är kolhydrattömd och metabolismen inte fungerar så bra hände det minst en gång i veckan att man tappade kontrollen över ätandet, vilket bidrog till att min vikt ibland skiftade ca 7kg på bara en vecka…

Intressant, men jag håller inte med om något du skriver. Snarare största chansen till att få en varaktigt minskning av kroppsfett. Skulle dock köra mer protein än vad som anges för ren LCHF. Du känner till att kroppen tillverkar glukos gladeligen av protein?

Den processen i sig gör ju även att man ”eldar för kråkorna” som ju inte är så dumt om man vill minska mängden kroppsfett. Kroppsvikt i sig är rätt ointressant.

Utöver detta så äter man inte noll kolhydrater på den dieten. Ser man det som en kortsiktigt diet och inte en kostomläggning, kommer de flesta att misslyckas på sikt.

Indec wrote:
    Klart man kan, men räknar du då med E75% från fett som fettdoktorn föreslår (rätta mig om jag har fel). Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker som en betydligt visare skribent en gång sa men jag får det svårt att få ihop tillräckligt med protein för maximal muskelutveckling på E20% (protein). Så jag delar din åsikt om ”förmodligen inte”.

Tycker inte det är så konstigt att man ökar proteinet som atlet. LCHF är väl egentligen framtaget för relativt stillasittande individer. På samma sätt som de som kört på svenssonkost ökar proteinintaget. Utöver detta tycker jag nog att det är för snålt med protein även för stillasittande. Alla borde dra en wheyshake om dagen. Eller någon sorts mjölkprotein.

Haha, varför detta hat mot LCHF? :D Har inte prövat metoden själv, men den verkar ju fungera ypperligt, iaf för bekanta som har rasat i vikt med den. Sen att man inte skulle kunna prestera utan kolhydrater verkar ju inte heller riktigt stämma, mena Björn Ferry tog ju OSguld med LCHF. Så att svenssons inte skulle kunna klara av sina lökpass på gymmet verkar ju lite lustigt.

Thinkbig wrote:
    Björn Ferry tog ju OSguld med LCHF. Så att svenssons inte skulle kunna klara av sina lökpass på gymmet verkar ju lite lustigt.

Jag svarar dig ang Björn Ferry som jag svarade en annan på min sida.

Ja, men nu var det ju inte proteinet som var disskutionsunderlaget här, utan att man inte kan prestera utan kolhydrater. Även om han nu började med LCHF under samma år så lär ju knappast hans bruk av kolhydrater vara till någon fördel flera månader efteråt.

Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.