Bygga utan att bulka

Home Forums Kost och Näringslära Bygga utan att bulka

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Undrar om det går att bygga mer muskler utan att behöva bulka (överäta). Har gått ner från 112 till 81 kilo de senaste 2,5 åren. Har styrketränat i snart 2 år – visst har jag laggt på mig mer muskler under denna tid. Har fettprocent på ca 10%.

Hur mycket behöver jag äta för att bygga och stå hyfsat still i vikt?!
    Tränar styrka 4 ggr/vecka + morgon stavgång (om ca 45-60 min) 3-4 ggr/vecka.

/Henrik

Kroppen pendlar hela tiden mellan överskott och underskott av energi. Är du hungrig så finns det förmodligen lite energi i blodet, är du mätt så finns det en del där (och i magsäcken). Om en muskel skall ha bra försutsättningar för att växa så gäller det att den har tillgång till energi när den vill ha det. Det betyder att den behöver näring när muskeln arbetar. Genom att käka smart så kan du säkert ligga lågt i fett och ändå växa.
    Går man riktigt lågt i fettprocent så träder andra förändringar in i kroppen som gör det hela mycket mer komplicerat däremot. Eftersom du vägt en del så antar jag att du inte kan ligga för lågt, du måste vänja kroppen ett tag vi läggre fettnivå (sänka din trivselvikt) så att din kropp inte protesterar längre. 10% (om det är korrekt) tror jag är något lågt för dig. Men det känner du själv bäst. Om du inte går omkring och är sugen på mat och att det inte är några större problem att hålla vikten så fungerar det.
    Din kropp sänder ut väldigt bra signaler om hur det står till i den. Det gäller bara att lära sig lyssna.

Tilläggas bör att man ofta kan ligga lite högre i fett% än man tror; jag vet att Mats Egelstig gjorde några mätningar här inför SM i AF i somras. Mats du kanske kan slänga upp en bild så man har något att jämföra med?

Kopierat fr

Test

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.