cottage cheese?

Home Forums Kost och Näringslära cottage cheese?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej!! snälla kan någon hjälpa mig??!! Är laktos intolerant och kan inte äta mjölk produkter eller inta proteinpulver. Har hittat en laktosfri cottage ceese och undrar hur nyttig denna egentligen är om man försöker deffa lite nu inför sommarn:ph34r: . Det där med grädden såg skrämande ut?! Den innehåller också mer fett än orginalet. snälla hjälp mig någon!::what:
    (jämför laktosfria och orginalet)

Valio laktos fri cottage cheese
    Pastöriserad mjölk. grädde, syrningskultur, salt (0,8 %), konserveringsmedel (kaliumsorbat) och laktasenzym.

Energi: 380 kJ / 90 kcal
    Protein: 16 g
    Kolhydrat: 2,5 g (varav laktos 0 g)
    Fett: 2,0 g
    Kalcium 70 mg (15% av rek. dagligt intag)

Produkten innehåller 0 g laktos/100 g.

ORGINAL cottage cheese VALIO
    Pastöriserad skummjölk, syrningskultur, salt, konserveringsmedel (kaliumsorbat), laktasenzym.

Energi: 360 kJ / 80 kcal
    Protein: 18 g
    Kolhydrat: 2,0 g (varav laktos under 1,0 g)
    Fett: 0,3 g
    Kalcium: 120 mg (15% av rekommenderat dagligt intag)
    Salt: 0.80%

Över 80% av laktosen är enzymatiskt spjälkad.

Hmmmmm

Som jämförelse kan du ju titta på näringsvärdena för Arlas Minikeso:
    [http://www.arla.se/Default____17795.aspx?SelectedMenuItem=17435]

Näringsvärde per 100 g:
    Energivärde 300 kJ/70 kcal
    Protein 11 g
    Kolhydrat 2,5 g
    Fett 1,5 g

Du kan nog därför lugnt äta Valios laktosfria cottage cheese.

Erasmusina wrote:
    Som jämförelse kan du ju titta på näringsvärdena för Arlas Minikeso:
    [http://www.arla.se/Default____17795.aspx?SelectedMenuItem=17435]

Näringsvärde per 100 g:
    Energivärde 300 kJ/70 kcal
    Protein 11 g
    Kolhydrat 2,5 g
    Fett 1,5 g

Du kan nog därför lugnt äta Valios laktosfria cottage cheese.

1.5 g fett är inte mini sett ur min synvinkel, mini borde la vara 0.2-0.5g per 100 g. Finns det ngn sådan keso?

MVH

goldeneagle wrote:
    1.5 g fett är inte mini sett ur min synvinkel, mini borde la vara 0.2-0.5g per 100 g. Finns det ngn sådan keso?

MVH

Allt är relativt. Huruvida något är mini beror helt och hållet på vad man jämför med. Jämfört med naturell keso är den mini men kanske inte jämfört med Valios laktosfria cottage cheese.

Erasmusina wrote:
    Allt är relativt. Huruvida något är mini beror helt och hållet på vad man jämför med. Jämfört med naturell keso är den mini men kanske inte jämfört med Valios laktosfria cottage cheese.

Finns det ngn keso som har 0.2-0.5% fetthalt?

MVH

goldeneagle wrote:

MVH

Inte vad jag känner till. I Bryssel däremot brukade jag köpa en keso med lägre fetthalt än Arlas minikeso, men tror den låg runt 1% däremot.

(Jag noterade nu att jag hänvisade fel till Valios laktosfria keso.)

det finns en lättare variant av valios laktosfria cottage cheese med 0,5 g fett, kolla deras hemsida vettja.
    Vad gäller proteinpulver så finns det nog pulver med minimalt med laktos, jag vet inte hur pass känslig du är, men mitt sloow protein från fairing innehåller bara 0,3% laktos, kolla deras hemsida för mer info.

gick och köpte båda valios cottage cheese,, tyvärr var den laktos fria godare. säkert på grund av att den är fetare =(. Någon som vet var gränsen för onyttig mängd fett går för mjölkprodukter?

goldeneagle wrote:

MVH

Jag måste varit exceptionellt blind ;). Klart det finns, Valios original cottage cheese som mellanting refererade till innehåller ju 0.3% fett.

mellanting wrote:
    gick och köpte båda valios cottage cheese,, tyvärr var den laktos fria godare. säkert på grund av att den är fetare =(. Någon som vet var gränsen för onyttig mängd fett går för mjölkprodukter?

Alltså, så länge du inte överkonsumerar något så är det ju inte onyttigt i sig även om det innehåller hela 2% fett istället för 0.3% fett. Det onyttiga uppstår ju när du får i dig så stora mängder att kroppen inte hinner eller kan göra sig av med det. Så i det här fallet är det kvantitet som går före kvalitet.

mellanting wrote:

Hur mycket fett får du i dig annars? Din kropp behöver fett – även mättat sådant – i lämpliga mängder varje dag.

Men, Valio har en fettfri, laktosfri grynost (0,3 % fett), iaf finns den här i Finland, så du kan ju alltid fråga i din affär om det går att ta in den… Om du absolut inte kan tänka dig att äta den med 2% i dvs.

enligt mina beräkningar får jag i mig 30 % fett, 50 protein och 20 Kollisar. Fettet får jag från makrill, lax samt 25 gr nötter. Varför jag är så ororlig beror på att, många kroppsbyggare både manliga och kvinnliga har talat om att dom brukar utesluta alla mejeri produkter inför deff. då tänkte jag att 2 procentiga mejeri produkter måste vara rena synden? Jag är extremt laktos känslig och kan tyvärr inte äta valios 0,3 procentiga cottage cheese efetersom den endast är laktos reducerad( till 80 %), vilket innebär att jag inte kan äta låg laktos produkter utan totalt laktos fri. Någon som känner igen det där med uteslutande av mjölk produkter vid deff?

mellanting wrote:

Intressant artikel med tanke på fettdiskussionen …
    [http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12438828.asp]

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.