Home › Forums › Kost och Näringslära › dåligt med för högt proteinintag?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2005 at 11:05 #1054378Anonym anvandareMember
jag mår väldigt bra att mitt ganska så höga proteinintag men jag får ständigt varningar om att det är farligt med för högt proteinintag…
senast idag hade en på mitt jobb en diskussion med mig angående att man kan få gikt och för mkt urinsyra osv osv av för högt intag som kommer leda till sjukdomar…jag mår så pass bra av hur jag äter nu så jag vill inte ens tro på hans uttalande men ibland blir man lite förvirrad…..är det bara skitsnack eller finns det någon sanning i något av detta? …….han verkar inte avar en kille som är helt ute och cyklar så därför regerar man lite och tänker efter….men va fasiken…..allt e ju snart farligt..säg nått som man inte blir sjuk av :whistle:fick dessa länkar av honom nyss i ett mailll..får väl ta o läsa :nerd:
[http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv33.htm]
[http://www.diabetes.fi/svenska/dtidning/arkiv/0902protein.html]
16 december, 2005 at 11:05 #95955Anonym anvandareMember16 december, 2005 at 11:17 #1054379Anonym anvandareMemberman kan
16 december, 2005 at 11:25 #1054380Anonym anvandareMemberBullshit. Ät du ditt protein. Jag äter ~450-500g protein per dag och jag lever fortfarande.
16 december, 2005 at 11:31 #1054381Anonym anvandareMemberSam jr wrote:man kan även läsa i en av artiklarna :”Protein bygger inte upp muskelmassa
I idrottssammanhang talas det mycket om proteiner. Det ökade energibehovet vid stor fysisk aktivitet ska helst tillgodoses med ökat kolhydratintag och inte med ökat proteinintag.”mmm jag tror man måste vara källkritisk :whistle:
16 december, 2005 at 12:45 #1054382Anonym anvandareMemberHar man problem med njurarna ska man vara f
16 december, 2005 at 13:05 #1054383Anonym anvandareMemberÄh, jag läste en Hemmets Journal igår medans jag väntade på dotterns hos tandläkaren.Där var ett reportage av om en läkare på ett sjukhus här i Stockholm som påstod att mellanmålen var den största anledningen till övervikt.Att hela tiden vänja kroppen med mat var en fetfälla,och vi var byggda för att hantera svält upp till två dagar och under den tiden så hände ingenting med blodsockret.
Nä, ville man gå ner i vikt så skulle man äta tre gånger om dan och dricka ett glas vatten till mellanmål.Allt annat var propaganda för av ’hälsofanatiker’ som bara ville skrämma folk,ellr nåt ditåt..Tyvärr minns jag inga namn eller annat från detta.Men det var en relativt ny tidning.
16 december, 2005 at 13:08 #1054384Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Äh, jag läste en Hemmets Journal igår medans jag väntade på dotterns hos tandläkaren.Där var ett reportage av om en läkare på ett sjukhus här i Stockholm som påstod att mellanmålen var den största anledningen till övervikt.Att hela tiden vänja kroppen med mat var en fetfälla,och vi var byggda för att hantera svält upp till två dagar och under den tiden så hände ingenting med blodsockret.
Nä, ville man gå ner i vikt så skulle man äta tre gånger om dan och dricka ett glas vatten till mellanmål.Allt annat var propaganda för av ’hälsofanatiker’ som bara ville skrämma folk,ellr nåt ditåt..Tyvärr minns jag inga namn eller annat från detta.Men det var en relativt ny tidning.
jag läser tidningar osv men tar inte till mig saker förrän det verkligen är fastställt att det är så..men visst blir man lite misstänksam mot att just intaget av protein ska vara ett besvär när jag känner tvärtom dvs att jag mår bra och går ner i fett av ökat proteinintag
16 december, 2005 at 13:22 #1054385Anonym anvandareMemberHögt proteinintag fungerar jättebra för mig också. Har dock hört att man inte ska ligga på för högt intag av proteiner över längre tid… vad betyder längre tid? 2 veckor, 3 månader, flera år?
Jag äter ungefär 1800-2000 kcal per dag med fördelningen 50E% protein, 30E% kolhydrater och 20E% fett. En dag i veckan höjer jag mina kalorier till kring 2500 genom att äta mer kolhydrater (50% kollhydrater, 30% prot och 20 % fett). Har kört på detta upplägg i snart 2 månader och tycker att jag ser förbättringar i spegeln (dock inte så mycket på vågen). Hur länge är det rekommenderat att man äter på detta sätt om man inte ska ligga för högt med proteinintaget för länge?
16 december, 2005 at 13:22 #1054386Anonym anvandareMemberTess wrote:jag l17 december, 2005 at 02:59 #1054387Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Äh, jag läste en Hemmets Journal igår medans jag väntade på dotterns hos tandläkaren.Där var ett reportage av om en läkare på ett sjukhus här i Stockholm som påstod att mellanmålen var den största anledningen till övervikt.Att hela tiden vänja kroppen med mat var en fetfälla,och vi var byggda för att hantera svält upp till två dagar och under den tiden så hände ingenting med blodsockret.
Stämmer ju som han säger… Du tänker utifrån dig själv som tränar, då har de mindre betydelse om du äter fler gånger dag. Snarare så att de är posetivt att äta fler gånger dag.
men för de flesta andra som inte tränar bör man nog faktiskt undvika att äta fler mål under dagen. Nu bara antar jag att han syftar på äldre mäniskor som inte rör på sig i den utsträckningen som behövs. Dvs understimulerade som de flesta tyvärr är idag.
jag tror precis som läkaren skriver. För att leva behöver vi inte mycket näring alls. Vi kan tom gå varanan dag utan mat i magen. Men nu pratar vi enbart utifrån vad man klarar inte om någon sorts levnads standard. De är iof inte så konstigt att folk ser ut som de gör då de tror att de verkligen måste ha i sig så jädrans mycket energi.
Men för att bygga muskler krävs de mer energi, de är en helt annan sak. Så inte ska man klaga på alla dess läkare då de faktiskt har sin examen samt antal år av studier. Något har han nog lärt sig under de åren
Som med mångra artiklar kan man leta fel. Om han dock fick vidarutveckla de du skrev så skulle han nog inte ha så fel som du får de att låta.
Han kanske syftade på alla jojo-bantar artiklar…
17 december, 2005 at 07:58 #1054388Anonym anvandareMembergurgel wrote:Stämmer ju som han säger… Du tänker utifrån dig själv som tränar, då har de mindre betydelse om du äter fler gånger dag. Snarare så att de är posetivt att äta fler gånger dag.men för de flesta andra som inte tränar bör man nog faktiskt undvika att äta fler mål under dagen. Nu bara antar jag att han syftar på äldre mäniskor som inte rör på sig i den utsträckningen som behövs. Dvs understimulerade som de flesta tyvärr är idag.
jag tror precis som läkaren skriver. För att leva behöver vi inte mycket näring alls. Vi kan tom gå varanan dag utan mat i magen. Men nu pratar vi enbart utifrån vad man klarar inte om någon sorts levnads standard. De är iof inte så konstigt att folk ser ut som de gör då de tror att de verkligen måste ha i sig så jädrans mycket energi.
Men för att bygga muskler krävs de mer energi, de är en helt annan sak. Så inte ska man klaga på alla dess läkare då de faktiskt har sin examen samt antal år av studier. Något har han nog lärt sig under de åren
Som med mångra artiklar kan man leta fel. Om han dock fick vidarutveckla de du skrev så skulle han nog inte ha så fel som du får de att låta.
Han kanske syftade på alla jojo-bantar artiklar…
Jag vet att det är skillnad på tränande och icke-tränande.Men så långt som jag läste artikeln så var det ingen sådan information i den.Den var snäv och entydig, och måhända var jag inte i skick att läsa då jag var trött,hungrig och frusen .. 😮
Men såvitt jag förstod så var det hans åsikt att det var bättre att stå emot hunger än att äta rätt saker.
Ska se om jag kan få tag i artikeln och läsa den igen under lugnare omständigheter.Men i övrigt så handlade ju tråden om protein specifikt, så jag halkade väl av tråden redan pga det ,va ?
:whistle:Måste jobba..
17 december, 2005 at 08:15 #1054389Anonym anvandareMemberJag tycker iaf inte man ska kritisera n
17 december, 2005 at 08:20 #1054390Anonym anvandareMembergurgel wrote:Jag tycker iaf inte man utan att ha personen ifråga eller artikeln ska sitta och säga att hans utb är värdelös. De är ju inderekt de du gjorde. men så klart finns de många som även är utb som kan säga tokiga saker. Sen så är de nog fel att läa amelia eller vad de var om man vill ha råd om bra diet.men i allmänhet för en som inte tränar så skulle jag nog säga att de är ett mycket bra exempel som han gav. Nu förutsätter jag att personen ifråga inte tränar går till sitt jobb och dricker sin sprit varje helg alt fler gånger i veckan. Varför kan då han tänkas säga så. Jo just pga att han vet att den typen av mäniska aldrig kommer skärpa sig iaf.
Somliga mäniskor skiter faktiskt i hur de ser ut, eller de vill inte lägga ner någon tid på att förändra sig. De är ett levnasval som de gör. Precis osm vi som tränar gör vårat.
För att svara på ämnes frågan som jag helt glömde. Jag har alltid prioriterat proteinet framför allt annat då de både är gott och bra. Sen allt skit runt omkring att de skulle vara farligt tar jag med en nypa salt. Allt är farligt i höga doser.
Kanske åldras man lite snabbare men den skilnaden är nog så otroligt liten att de är löjligt att ens prata om.
Mer protein åt folket
Tänker inte analyser din respons på mitt inlägg.
Det känns f.ö. som att vi stöter ihop i de flesta trådar för tillfället: Kan vi inte dela upp oss så tar du den här änden av Body – och jag den andra?
Eller så tar du dagskiftet så tar jag nattskiftet?
:whistle:17 december, 2005 at 08:25 #1054391Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:T -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.