Dave Palumbos diet, hjälp!

Home Forums Kost och Näringslära Dave Palumbos diet, hjälp!

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #667184
    Tobbe K wrote:
    Varför inte vanliga jordnötter i stället?
    Både godare, mer att tugga på och bättre mättnad:pop:

    Knappast bättre mättnad och smaken är som baken. Jag hatar konstigt nog jordnötter men älskar jordnötssmör. Jag kommer börja sälja mitt egna naturella jordnötssmör snart på min sida. Håll utkik!

    #667185

    Tack för tipsen allesamman

    Mvh D

    #667186
    Tobbe K wrote:
    Varför inte vanliga jordnötter i stället?
    Både godare, mer att tugga på och bättre mättnad:pop:

    Samt att mer fett bajsas ut om man äter hela jordnötter jämfört med jordnötssmör eller jordnötsolja.:D

    Quote:
    The physical form of peanuts altered fat absorption in 10 healthy participants in a study examining the effect of mechanical breakdown of food on fat absorption. Subjects were fed a vegetarian diet containing 80 g of fat of which 76 g was from whole peanuts, peanut butter or peanut oil. Each subject was also fed a corresponding diet containing only 5 g of crude fiber to examine the effect of fiber content on fat absorption. Results indicated that fat absorption was directly related to the physical refinement of peanut fat; ground peanuts in the form of peanut butter caused much less fat malabsorption than whole peanuts. One subject eating whole peanuts excreted 32% of dietary fat intake. Although fiber did not affect fat absorption in whole peanut diets, high-fiber increased fat excretion in the other 2 peanut diets. Since portions of the nuts remained intact during digestion of whole peanuts, nutrients other than fat may similarly be malabsorbed

    Levine AS, Silvis SE. Absorption of whole peanuts, peanut oil, and peanut butter. N Engl J Med. 1980 Oct 16;303(16):917-8.

    #667187
    Tobbe K wrote:
    Varför inte vanliga jordnötter i stället?
    Både godare, mer att tugga på och bättre mättnad:pop:

    +1:emo-thumb

    #667188
    J.v.K wrote:
    känns lite fel att +1a när de kommit upp lite annan fakta att jordnöttsmör är destu bättre? :nerd:

    Du får gärna presentera detta faktum:nerd:
    På vilket sätt är jordnötsmör bättre än hela jordnötter?

    #667189
    J.v.K wrote:
    syftade på eddies post :)

    Den säger väl precis tvärtom? Tobbe skriver att jordnötter ger bättre mättnad än jordnötssmör – och då talar man naturligtvis om mättnad per kalori.

    Att då mer fett passerar rakt igenom systemet utan att tas upp när man äter hela jordnötter, stöder naturligtvis det som Tobbe säger och det som Martin plusettar.

    #667190
    J.v.K wrote:
    syftade på eddies post :)

    Vilken var menad ytterligare ett plus för jordnötternas del. Nötter, mandlar och jordnötter har visat sig positivt för viktbalans/viktnedgång då det ingår i kosten. Bl.a. försvinner en relativt stor del rekt ut i toaletten vilket ju är en fördel under deff.

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.