- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › detta stämmer inte, behöver lite hjälp!
jag har gjort tester som visar att man ska äta ca 2500kcal om dagen om man väger 65kg(min vikt) och vill gå upp i vikt
jag har även fått råd av en mer kunnig person att 2500kcal är en bra mängd
jag har också fått höra att man ska få i sig 40% E från protein, 30% E från kolhydrater och 30% E från fett
och även att man ska äta 2-3 gram protein/kg.
Om man nu ska rätta sig efter detta så resulterar det i 250g protein, 187,5g kolhydrater och 83,3g fett
250g protein är i mitt fall ca 4g protein/kg vilket är för mycket enligt ovan.
jag skulle vilja äta 195g protein/dag vilket är 3g protein/kg
men det blir ca 31% E.
så antingen måste jag öka intaget av någon annan energikälla (vilken?) eller så måste jag minska den totala mängden kcal.
någon som har en bra lösning på detta?
är 4g protein/kg lagom mängd? är inte 83g fett ganska mycket/dag?
skulle vara väldigt tacksam för svar på detta problem:)
30 E% protein är inte för lite, och den mängdsiffran som ger 30E% för dig (3 gram per kilo) är tillräckligt för att tillfredsställa alla tänkbara proteinbehov och mer därtill.
nu har ja fixat till de så här:
2500kcal/dag
30% E protein
40% E kolhydrater
30% E fett
vilket resulterar i ca 3g protein/kg
om jag rättar mig efter det jag fått tips om, alltså de ja nämnde tidigare 40% E protein, 30% kolhydrat, 30% E fett
så blir proteinintaget 4g/kg, vilket är ganska mkt (för er som inte orkar läsa mitt tidigare inlägg om detta)
kan detta vara en bra lösning?
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY