Home › Forums › Kost och Näringslära › Dinkelsikt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 januari, 2011 at 23:56 #53905Anonym anvandareMember31 januari, 2011 at 23:56 #135184Anonym anvandareMember
Nähäj, jag ger nästan upp! Varit på ICA, Konsum, VI och Willys, ingen av dem har dinkelsikt. Om jag nu ska vara nyttig måste jag hitta nyttigheterna också.
Vet DU vart man kan hitta dinkelsikt i Stockholmsområdet?
1 februari, 2011 at 09:56 #135185Anonym anvandareMemberJag kan glädja dig med att du inte behöver lägga ut extra pengar på det. Dinkel är lite mer proteinrikt men mest en hype. Och är det siktat är det ju vanligt vitt mjöl i princip. Så köp vanligt vetemjöl om du inte vill slösa pengar.
1 februari, 2011 at 11:11 #135186Anonym anvandareMemberEller vetemjöl special som är lite lite proteinrikare om du jagar proteinet!
2 februari, 2011 at 18:43 #135187Anonym anvandareMemberAh ok; receptet angav dinkelsikt, och jag visste inte riktigt om jag vågade byta ut det mot något annat. Då borde väl rågsikt funka annars?
2 februari, 2011 at 19:26 #135188Anonym anvandareMemberHime wrote:Ah ok; receptet angav dinkelsikt, och jag visste inte riktigt om jag vågade byta ut det mot något annat. Då borde väl rågsikt funka annars?Funkar förmodligen bra det med! Vet inte om det är någon större smakskillnad på råg och dinkel. Är det det så lär du ju märka det. Bara att prova. :up:
2 februari, 2011 at 19:55 #135189Anonym anvandareMemberHime wrote:Ah ok; receptet angav dinkelsikt, och jag visste inte riktigt om jag vågade byta ut det mot något annat. Då borde väl rågsikt funka annars?Beror på vad du ska göra. Ska du baka bröd kommer inte rågbrödet bli lika fluffigt eftersom bara vete kan bilda gluten.
2 februari, 2011 at 22:29 #135190Anonym anvandareMemberEddie: ska laga (1) dinkelcrépes och (2) falafel; båda ska innehålla dinkelsikt enligt min ”Kostrådgivarens kokbok”
2 februari, 2011 at 22:31 #135191Anonym anvandareMemberHime wrote:Eddie: ska laga (1) dinkelcrépes och (2) falafel; båda ska innehålla dinkelsikt enligt min ”Kostrådgivarens kokbok”Jag vet inte hur rågmjöl funkar till pannkakor. Men kör på vanligt vetemjöl som sagt, det är ju vitt mjöl båda två varav ett är dyrt och ett billigt.
Men din kostrådgivare skulle ju inte ha lika coola recept om det vore som alla andra.
2 februari, 2011 at 23:39 #135192Anonym anvandareMemberRågmjöl funkar inte till pannkakor!
Smeten klibbar fast i pannan oavsett mängd stekfett.
Nå’t som däremot funkar mycket bra till pannkakor är kornmjöl. Du kan ersätta allt annat mjöl med kornmjöl. Kornmjöl är en fullkornsprodukt, men eftersom den är finmalen går det bra att steka pannkakor på det.100g kornmjöl blandas med 2 dl mjölk, behövs mer mjölk så späd ytterligare. Tillsätt 2 hela ägg. Inget stekfett i smeten.
Häll en droppe stekfett mitt i pannan och häll smeten rakt i droppen. Stek färdigt. Tillsätt en droppe stekfett för varje ny pannkaka. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.