Diskussion om överkonsumtion av Kött – film- Earthlings

Home Forums Kost och Näringslära Diskussion om överkonsumtion av Kött – film- Earthlings

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #55864
    #232647

    Tjenare

    Jag såg en riktigt gripande film igår ang konsumtionen av kött i världen. Hur den stigit dramatiskt de senaste 50 åren.
    Uppfödning/slaktning osv… själv äter jag kött varje dag + är jägare (älg, hare, rådjur) men får mig ändå en tankeställare om man kanske borde äta vegetariskt minst två dagar i veckan å aldrig köpa icke närproducerat som man vet framtagits på ett humant vis.

    Se filmen själva å diskutera!

    [http://www.earthlings.com/]

    #232648

    Tyvärr så måste man ju äta animaliskt protein om man vill ha några resultat av sin träning och i dagens läge har dom flesta inte tillgång till egenfällt kött så billig massproduktion har kommit för att stanna.. Men skulle jag inte gymma skulle jag troligen inte äta så värst mycket kött då det knappast är bra för hälsan långsiktigt.

    #232649

    Fast jag tror nog man kan få goda resultat utan kött. Mycket mejeriprodukter, quorn, bönor osv. Men nej jag behöver mitt kött, drar mitt strå till stacken genom köpa krav så ofta det går och äta mer fisk osv.

    #232650

    Kött är mitt liv, så det kommer jag aldrig vilja dra ner på.

    Så länge jag är ung och inte har ett överflöd med kosing så kommer jag dessutom tänka mer på hur mycket det kostar, och hur bra det smakar, än var det är producerat. Får dra mitt strå på något annat sätt här i livet

    #232651

    Viktig fråga att ta upp. Kött är viktigt för många individer, men om miljön förstörs? Varför ska jag dra ner på min konsumtion om ingen annan gör det, det hjälper ju i alla fall inte.

    #232652
    Jarp wrote:
    Kött är viktigt för många individer, men om miljön förstörs?

    Jag ser till hela min livsstil. Att jag som inte har bil, inget körkort, alltid äter upp varenda smula jag köper (slänger alltså ingen mat alls) och inte ens tar nya plastpåsar när jag är ute och handlar, skulle plocka bort köttet finns inte. Jag är nog klart mycket mindre resursslösande än genomsnittssvensken i min ålder trots att jag käkar flera kg kött i veckan.

    EDIT: Köper och slänger inte massa kläder titt som tätt heller. Vilket också är ett stort slöseri idag.

    #232653
    Eddie Vedder wrote:
    Jag ser till hela min livsstil. Att jag som inte har bil, inget körkort, alltid äter upp varenda smula jag köper (slänger alltså ingen mat alls) och inte ens tar nya plastpåsar när jag är ute och handlar, skulle plocka bort köttet finns inte. Jag är nog klart mycket mindre resursslösande än genomsnittssvensken i min ålder trots att jag käkar flera kg kött i veckan.

    EDIT: Köper och slänger inte massa kläder titt som tätt heller. Vilket också är ett stort slöseri idag.

    +1

    #232654
    räven wrote:
    Tyvärr så måste man ju äta animaliskt protein om man vill ha några resultat av sin träning och i dagens läge har dom flesta inte tillgång till egenfällt kött så billig massproduktion har kommit för att stanna.. Men skulle jag inte gymma skulle jag troligen inte äta så värst mycket kött då det knappast är bra för hälsan långsiktigt.

    Du måste inte äta animaliskt protein om du vill ha resultat av din träning. Om vi dessutom bara räknar bort t ex kött och ägg så har du ju kvar mjölkprodukter. Dessutom är det inte särskilt svårt att kombinera olika vegetariska proteinkällor för att göra de fullvärdiga.

    Just saying.

    #232655
    Laesk wrote:
    om man kanske borde äta vegetariskt minst två dagar i veckan å aldrig köpa icke närproducerat som man vet framtagits på ett humant vis

    Rena rama självmordet! :yikes:

    #232656
    Laesk wrote:
    …å aldrig köpa icke närproducerat som man vet framtagits på ett humant vis.

    Jag är skeptisk till fördelen med att konsumera närproducerat. Transportens miljöskada är i många fall försumbar i förhållande till produktionen i sig. Jämför ett enormt lastfartyg med grönsaker från Nya Zeeland eller ett kilo kött som transporteras i en bil från den lokala marknaden. Det ger mindre klimatpåverkan att äta grönsaken.

    #232657
    Eddie Vedder wrote:
    Jag ser till hela min livsstil. Att jag som inte har bil, inget körkort, alltid äter upp varenda smula jag köper (slänger alltså ingen mat alls) och inte ens tar nya plastpåsar när jag är ute och handlar, skulle plocka bort köttet finns inte. Jag är nog klart mycket mindre resursslösande än genomsnittssvensken i min ålder trots att jag käkar flera kg kött i veckan.

    EDIT: Köper och slänger inte massa kläder titt som tätt heller. Vilket också är ett stort slöseri idag.

    Du har givetvis en stark poäng. Ett förslag kunde ju vara personliga utsläppsrätter så man får välja själv hur man vill vara miljövän eller miljöskadlig. Jag gör ungefär som du, kör inte bil men äter kött. På det stora hela är det svårt/orealistiskt att tro att någon verklig förändring kommer att ske utan politiska styrmedel i form av skatter, enligt min uppfattning.

    #232658

    Fy fan…

    Tänkte kolla igenom hela men kunde inte titta mer efter scenen där de slänger in en levande hund i en sopbil och pressar den till döds… Fy faaaan!!!! Satans as!

    Får stålsätta mig och kolla vidare en annan gång.

    Jag fattar dock poängen och har alltid detta i åtanke när jag handlar. Min sambo och jag har dragit ner drastiskt på konsumtionen av kött till förmån för ägg, fisk och vegetariskt. Charkprodukter har vi uteslutit helt.

    Vår gemensamma värld är viktigare än min muskeluppbyggnad. Man kan inte vara opti på vår världs bekostnad. Jag drar mitt strå till stacken. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, som man brukar säga.

    Man kan inte tänka: Om ingen annan gör något behöver inte jag heller göra det. Det är DÄR roten till problemet ligger.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.