Dra ner på kolhydrater?

Home Forums Kost och Näringslära Dra ner på kolhydrater?

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Hejsan!

Är 17 år och jag har funderat på att dra ner lite på kolhydraterna i hoppet om få ner mitt bf% lite.. Detta är dock inget jag hade tänkt o göra inom de närmaste månaderna utan när sommaren börjar att närma sig men jag vill ändå ha en klar bild framför mig så jag vet exakt hur jag skall gå tillväga när det väll är dags..

Just nu:
    177 cm
    runt 70kg (+/-)

Jag har funderat på att deffa men vad jag har hört så är det inget att rekommendera i min ålder då jag kanske har lite till att växa och så går jag ju även i skolan så jag behöver ju verkligen energin + att jag gymmar 4 dagar i veckan. Men kan man ändå gå ner utan att deffa? genom att kanske halvera kolhydrat intaget?
    Just nu blir det ju en hel onyttigheter på helger och även i veckan ibland :p

Detta är vad jag hade tänkt mig, ge gärna förslag eller tips:
    Sluta äta onyttigheter i veckan så klart och kanske halvera det eller mer på helgerna?

Frukost(~7.00): Gå ner från 1,5dl havregrynsgröt -> 1dl? + 1 ägg
    ~9.00-10.00: 1 Äpple

Lunch(11.30): Här är det olika från dag till dag beroende på vad det serveras men ifall jag bara drar ner på kolhydraterna och tar mer protein/sallad skulle det funka tror ni?
    Mellanmål(~16.00): 1 Proteinshake

Middag(~18-19.00): Samma som översta antar jag?
    Och innan jag går och lägger mig tar jag även 1 ägg.

Just nu ser mitt matschema ungefär ut som det göra ovan bara det att nu äter jag mycket mer t.ex. till frukost blir det 1,5dl havregrynsgröt + smörgås + yoghurt o ibland ägg.
    Som jag även tidigare nämde så gymmar jag 4 dagar i veckan + att jag brukar gå en runda innan gymmet och en kortare runda efter gymmet beroende på ork.

Slutsats: Ifall jag lyder det jag har skrivit ovanför tror ni att jag kan sänka mitt bf%? Jag är bara 17 år och har hela livet framför mig så jag har ingen stress förhuvudtaget. Har tänkt att kanske hålla på så här ett tag när det väl är dags och försöka se det så långsiktigt som möjligt.

Tack på förhand! Ge gärna tips och förslag hur jag kan förbättra :)

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.