Dricka massor av vatten för att få ut vätska ur kroppen?

Home Forums Kost och Näringslära Dricka massor av vatten för att få ut vätska ur kroppen?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Efter ett frosseri i socker drar min kropp ibland på sig extra vatten (beroende på hur tömda kolhydratdepåerna är i kroppen). Det blir ett jobbigt ”mjukt” lager av vätska.

För att skynda på vattnet att komma ur – ska jag dricka extra mycket eller undvika vatten.

Det mest normala skulle väl vara att strunta i saken, det ordnar sig efter ett par dagar men det är en jobbig känsla. Sen är jag lite nyfiken på om det går att påverka.

Jag tränar mycket och krävande kondition vilket gör att musklerna svullnar och drar på sig ytterligare lite vätska.

Om jag känner att jag blir ”pluffsig” efter lite för mycket godsaker så brukar jag bara dra ned på kolhydraterna. Tänker aldrig på hur mycket vätska jag ska/inte ska dricka. Vill du bli av med vätskan extra snabbt så kan du dra ner på saltet också.

De som dehydrerar sig inför tävling har lite metoder för detta, däribland strypa saltet totalt. Men det är knappast något du behöver vela med. Vätskan är ju bara där tillfälligt om du in vanliga fall äter en lågkolhydratskost.

Vill du stressa bort vattnet kan du skippa kolhydrater helt, köra glykogentömmande pass och dricka rikligt med vatten (vatten driver vatten)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.