Dricker Rapsolja för viktökning

Home Forums Kost och Näringslära Dricker Rapsolja för viktökning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #339862

    Tjo!

    Jag har börjat dricka Rapsolja ca 1dl om dagen uppdelat morgon och kväll, har gjort detta i ungefär 3 veckor nu och gått upp extremt mycket i styrka samt vikt på kort tid. :D

    Började med detta då jag tyckt jag ökat väldigt segt i vikten tidigare och ibland tom gått ner i vikt i perioder av hård träning, att dricka Rapsolja i samband med en Proteinshake har varit en jävligt bra lösning för mig.

    Men nu undrar jag såklart om det kan ha några dåliga hälsoeffekter av dehär Oljedrickandet? :what:

    Minns jag fick förslaget av ”Zone Capone” i Gävle i Zone-shoppen för många år sedan och nu tagit det rådet i slag och det har gett mig mycket! Är ju supersmidigt för folk som har svårt att äta mycket för att gå upp i vikt. Självklart äter jag även mycket mat 3-4 gånger per dag men Oljan har nu varit pricken över i’et. :emo-thumb

    #58782
    #339863

    1dl ger väl ca 90g fett som i sin tur innebär 810kcal. Du ökar styrka och vikt pga det ökade energiintaget vilket borde vara allt annat än oväntat. Nu vet jag inte hur mycket fett du får i dig i övrigt men 90g kan väl knappast anses som speciellt mycket eller hälsovådligt.

    Edit: Mitt fettintag ligger på 1g/kg kroppvikt (109kg i dagens datum) varav majoriteten kommer från rapsolja.

    #339864
    überbiffen wrote:
    1dl ger väl ca 90g fett som i sin tur innebär 810kcal. Du ökar styrka och vikt pga det ökade energiintaget vilket borde vara allt annat än oväntat. Nu vet jag inte hur mycket fett du får i dig i övrigt men 90g kan väl knappast anses som speciellt mycket eller hälsovådligt.

    Edit: Mitt fettintag ligger på 1g/kg kroppvikt (109kg i dagens datum) varav majoriteten kommer från rapsolja.

    Japp självklart ökar jag pga Kcal intaget, därav att jag börjat dricka Olja! :) Verkar ju helt klart hälsosäkert kan man då anta! :D

    Ruskigt smidigt att hiva i sig 1DL Rapsolja per dag för att öka i vikt, att jag inte börjat med dehär för flera år sedan! :up: Väger mer nu än jag någonsin har gjort i hela mitt liv sedan jag började med Oljan.

    #339865

    Om ingen har några invändningar på att inta 1DL Rapsolja om dagen i Viktökningssyfte så kör jag på! :up:

    #339866

    Do it!
    Funkar det så funkar det :)

    #339867
    JohnDoe wrote:
    Do it!
    Funkar det så funkar det :)

    Då kör jag på! :D

    Ett tips till alla er Gollums därute, ni är alla välkomna att joina ”The way of the Rapsolja”

    #339868

    Kan bli väldigt mycket omega-6 och fleromättat fett överhuvudtaget. Men det behöver inte vara ett bekymmer. Beror lite på fettintaget i övrigt.

    #339869
    Eddie Vedder wrote:
    Kan bli väldigt mycket omega-6 och fleromättat fett överhuvudtaget. Men det behöver inte vara ett bekymmer. Beror lite på fettintaget i övrigt.

    Okej, någon tips på en Olja som vore mer optimalt för Viktökning? Sesamolja ? Linfröolja ? Olivolja?

    Jag har slutat äta Omega 3 tillskott pga att jag fått för mig jag känner mig dimmig i huvudet av Omega 3 men det skulle lika gärna kunna vara mitt stora intag av snabba Kolhydrater, dricker mycket Gainer.

    #339870

    Avokado, fläskfärs istället för nötfärs. osv osv. 3%mjölk till måltiderna osv. Ät mycket så slipper du hiva i dig 1dl olja om dagen, låter äckligt.

    En bra gainer du kan göra.

    4-5dl mjölk 3%
    1-2dl havregryn
    1 dl proteinpulver
    någon matsked rapsolja

    mixa!

    En kula glass om så önskas. Gott och redigt med kalorier.

    #339871
    Gober wrote:
    Avokado, fläskfärs istället för nötfärs. osv osv. 3%mjölk till måltiderna osv. Ät mycket så slipper du hiva i dig 1dl olja om dagen, låter äckligt.

    En bra gainer du kan göra.

    4-5dl mjölk 3%
    1-2dl havregryn
    1 dl proteinpulver
    någon matsked rapsolja

    mixa!

    En kula glass om så önskas. Gott och redigt med kalorier.

    Tack för dina råd men jag vet exakt hur jag ska göra för att gå upp i vikt, bara titta på Kcal-värdet, är medelmåttigt kunnig inom kost/träning. :)

    Själva grejjen med att jag vill kunna hiva i mig 1DL Rapsolja på 1 sekund är att det är hur smidigt som helst för att få i sig kalorier, jag har en tendens att känna mig mätt ganska fort och att komba mina Proteindrinkar med en halv Dec Olja är ju jäkla smid! :)

    Speciellt bra vore dock om jag tog Oljan innan sängående så den inte hindrar mitt Matintag under dagen.

    #339872

    kallpressad rapsolja kanske?

    #339873
    kiRRe wrote:
    Tack för dina råd men jag vet exakt hur jag ska göra för att gå upp i vikt, bara titta på Kcal-värdet, är medelmåttigt kunnig inom kost/träning. :)

    Själva grejjen med att jag vill kunna hiva i mig 1DL Rapsolja på 1 sekund är att det är hur smidigt som helst för att få i sig kalorier, jag har en tendens att känna mig mätt ganska fort och att komba mina Proteindrinkar med en halv Dec Olja är ju jäkla smid! :)

    Speciellt bra vore dock om jag tog Oljan innan sängående så den inte hindrar mitt Matintag under dagen.

    Jag har inget sagt om att du inte har koll på kalorierna. Men det var en kommentar på att du frågade om det kunde vara ohälsosamt så jag kom med lite fler tips på fettkällor. Men visst är det smidigt att hälla i sig olja om man vill det.

    #339874
    Gober wrote:
    Jag har inget sagt om att du inte har koll på kalorierna. Men det var en kommentar på att du frågade om det kunde vara ohälsosamt så jag kom med lite fler tips på fettkällor. Men visst är det smidigt att hälla i sig olja om man vill det.

    Nej jag vet! :D Det var ett fint tips om en kcal-rik drink som jag kommer prova! :emo-thumb

    #339875
    mysglenn wrote:
    kallpressad rapsolja kanske?

    Det jag kör med! :) E-Vitaminberikad kallpressad Rapsolja :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.