Dricker Rapsolja för viktökning

Home Forums Kost och Näringslära Dricker Rapsolja för viktökning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 50 total)
  • Author
    Posts
  • #339891
    FBacklund wrote:
    Jag håller helt med Lyftarbruden också. Mat är bättre. Jag har ingenting emot kosttillskott, men mat vinner alltid i alla lägen. Jag har själv suttit i sitsen ”jag går inte upp”. Billigt kan man komma undan, men smidigt och lätt är det inte att bygga muskler och bli stor. Det tar förbannat mycket tid och kan vara ett helvete många gånger.

    Frukost: 100 gram havregryn till gröt + 50 grams proteindrink
    Lunch: 250 gram Ris + 250 gram valfritt kött + sallad
    Mellanmål: 300 gram ostkaka + protein
    Middag: 250 gram pasta eller ris + lika mycket kött
    Gainer 100 gram malto + 50 gram protein

    Där är vad som krävdes för att få mig tyngre senast jag skulle upp. + övriga mellanmål med 3 liter mjölk, 500 gram keso, mackor, kakor, glass osv. Det var inte så roliga månader då man oftast var mätt och fick trycka in maten.

    Om du redan bestämt dig för att rapsolja är billigt, enkelt och jättebra varför starta en tråd och tycka att dom som är av annan åsikt är ”dryga personerna som ska försöka vara smarta och lägga idiotkommentarer.”

    Försök bli lite mer ödmjuk och lyhörd. Mat kommer alltid att vara det bästa i längden. Ökning kommer men en kvalitativ viktökning och massa kommer inte av att bara öka fettintaget. Hade fler personer svarat i den här tråden så hade du fått höra det flera gånger om.

    Du verkar ju byta ut glass, olja mm mot MALTO, sedan NÄR blev malto MAT?

    Om du läser trådens första inlägg så undrar han ju om det kan finnas hälsorrisker… nu verkar folk bara bli upprörda över hans val att lägga upp sin kost

    Lyftarbruden skriver om vispgrädde och du om malto, se era egna synder istälelt för andras!

    #339892
    mysglenn wrote:
    Du verkar ju byta ut glass, olja mm mot MALTO, sedan NÄR blev malto MAT?

    Om du läser trådens första inlägg så undrar han ju om det kan finnas hälsorrisker… nu verkar folk bara bli upprörda över hans val att lägga upp sin kost

    Lyftarbruden skriver om vispgrädde och du om malto, se era egna synder istälelt för andras!

    Maltodextrin efter träning och olja spritt över dagen ger helt olika hormonuella svar i kroppen. Snabba kolhydrater direkt efter träning känns väl inte som ett mysterium? Om man läser lite kostscheman för tävlanden eller dom som hållit på länge så tror jag inte man finner 1 dl olja som dricks rent av på så många. Direkta hälsorisker finns det nog inte. Men i ett långsiktigare perspektiv så bör ett stort oljeintag på kort tid ge gallan mycket att jobba med, synas på blodfett + mage/tarm blir kanske lite ledsna.

    #339893
    Robin Andersson wrote:
    Förstår inte ens hur du orkar dricka så mycket vätska på en och samma gång, grymt jobbat! :up:

    Haha, nej nej, inte på en och samma gång. Kan tänka mig att 3 liter kall mjölk skulle skapa ett smärre inferno i magen. 3 liter mjölk spritt över dagen till maten ska det såklart vara :)

    #339894
    FBacklund wrote:
    Maltodextrin efter träning och olja spritt över dagen ger helt olika hormonuella svar i kroppen. Snabba kolhydrater direkt efter träning känns väl inte som ett mysterium? Om man läser lite kostscheman för tävlanden eller dom som hållit på länge så tror jag inte man finner 1 dl olja som dricks rent av på så många. Direkta hälsorisker finns det nog inte. Men i ett långsiktigare perspektiv så bör ett stort oljeintag på kort tid ge gallan mycket att jobba med, synas på blodfett + mage/tarm blir kanske lite ledsna.

    sockerchockar då?

    #339895
    FBacklund wrote:
    Maltodextrin efter träning och olja spritt över dagen ger helt olika hormonuella svar i kroppen. Snabba kolhydrater direkt efter träning känns väl inte som ett mysterium? Om man läser lite kostscheman för tävlanden eller dom som hållit på länge så tror jag inte man finner 1 dl olja som dricks rent av på så många. Direkta hälsorisker finns det nog inte. Men i ett långsiktigare perspektiv så bör ett stort oljeintag på kort tid ge gallan mycket att jobba med, synas på blodfett + mage/tarm blir kanske lite ledsna.

    Vad tävlande gör låter jag vara osagt men det är ju skillnad också på att ha i sin efterträningsdrink och att ta det under dagen antingen som bolusintag eller utspritt.

    En akut högre nivå av fett i blodet efter intag tror jag inte är skadligt. Blodfettrubbningar är extremt mycket mer komplicerat än så och vad som är abnormalt och potentiellt farligt där tvistas det om.

    #339896
    Eddie Vedder wrote:
    Vad tävlande gör låter jag vara osagt men det är ju skillnad också på att ha i sin efterträningsdrink och att ta det under dagen antingen som bolusintag eller utspritt.

    En akut högre nivå av fett i blodet efter intag tror jag inte är skadligt. Blodfettrubbningar är extremt mycket mer komplicerat än så och vad som är abnormalt och potentiellt farligt där tvistas det om.

    Jag vet inte om det gjorts studier för hög mängd fett under längre tid. Vet inte heller om det skulle kunna ses som etiskt försvarbart att genomföra sådana. Iofs kan man väl se stor del av amerikanska befolkningen som test-objekt gällande transfettintag över längre tid :D

    #339897
    FBacklund wrote:
    Jag vet inte om det gjorts studier för hög mängd fett under längre tid.

    ”För” hög mängd är ju per definition ohälsosamma mängder. Frågan är ju inte OM det är dåligt med ”för mycket” utan NÄR det blir för mycket. Och en dl fett rapsolja låter högst osannolikt att det skulle vara negativt. Jag förstår inte alls vad som skulle vara dåligt med massor av fett om bara sammansättningen är okej, om man håller en sund kroppsvikt och om inte fettet konkurrerar ut proteinet och/eller omöjliggör ett adekvat intag av vitaminer och mineraler.

    #339898
    Eddie Vedder wrote:
    ”För” hög mängd är ju per definition ohälsosamma mängder. Frågan är ju inte OM det är dåligt med ”för mycket” utan NÄR det blir för mycket. Och en dl fett rapsolja låter högst osannolikt att det skulle vara negativt. Jag förstår inte alls vad som skulle vara dåligt med massor av fett om bara sammansättningen är okej, om man håller en sund kroppsvikt och om inte fettet konkurrerar ut proteinet och/eller omöjliggör ett adekvat intag av vitaminer och mineraler.

    Naturligtvis. Tjuvsurfade från jobbet så det blev lite fel uttryckt. Om vi betänker en dl rapsolja på rak arm, när under dygnet borde vara lämpligast (ur endokrin synvinkel) att äta/dricka?

    #339899
    FBacklund wrote:
    Naturligtvis. Tjuvsurfade från jobbet så det blev lite fel uttryckt. Om vi betänker en dl rapsolja på rak arm, när under dygnet borde vara lämpligast (ur endokrin synvinkel) att äta/dricka?

    Jag dricker oljan innan jag lägger mig ihop med Kassein protein, tar jag oljan tidigare så är risken att den får mig så mätt så jag inte orkar äta så mycket till kvällsmat typ.

    Förövrigt är jag nog den mest Vitaminpumpade mannen i stan, har mängder av Vitaminer jag tar och dricker grönt thé samt mediterar varje dag samt att jag tränar hårt. Hade väl varit skillnad om jag drack oljan utan att träna kanske. :)

    #339900

    Har oxå börjat köra Rapsolja nu. 1dl uppdelat på 2 proteindrinkar (morgon o kväll). På cirka 6 veckor har jag ökat 4kg. På nåt konstigt sätt måste jag ha tappat en del i fettprocent för jag ser mera deffad ut nu än innan jag började.

    #339901
    mr green1 wrote:
    Har oxå börjat köra Rapsolja nu. 1dl uppdelat på 2 proteindrinkar (morgon o kväll). På cirka 6 veckor har jag ökat 4kg. På nåt konstigt sätt måste jag ha tappat en del i fettprocent för jag ser mera deffad ut nu än innan jag började.

    4kg muskler på sex veckor då? NAAAAAJS! 8) Måste va rena bolan med olja!

    #339902
    Gober wrote:
    4kg muskler på sex veckor då? NAAAAAJS! 8) Måste va rena bolan med olja!

    Hhmm jo visst e det…..skrev jag nånstans att det va 4kg muskler???? Jag är fullt medveten om att det är omöjligt att öka så mycket i muskler.

    #339903
    mr green1 wrote:
    Hhmm jo visst e det…..skrev jag nånstans att det va 4kg muskler???? Jag är fullt medveten om att det är omöjligt att öka så mycket i muskler.

    Sköja bara lite med dig grappen :)

    #339904

    Tack för detta tipset, ska jag ta med mig i min viktökning under vintern, blir att köpa en dunk eller två hehe, hoppas på samma lycka som du.

    Håller ju med om att riktig mat alltid är bättre men om man äter mycket mat under dagen och kan trycka i sig detta på ett lätt sätt och öka intaget ytligare så varför inte, lycka till med din viktökning.

    #339905
    Råttan80 wrote:
    Tack för detta tipset, ska jag ta med mig i min viktökning under vintern, blir att köpa en dunk eller två hehe, hoppas på samma lycka som du.

    Håller ju med om att riktig mat alltid är bättre men om man äter mycket mat under dagen och kan trycka i sig detta på ett lätt sätt och öka intaget ytligare så varför inte, lycka till med din viktökning.

    Ja gör det ! Bunkra upp, brukar gå åt lite över 2 liter Rapsolja i månaden för mig när jag häller i Shakearna. Nuförtiden när jag handlar mat så dimper det ner kanske 5 Rapsoljeflaskor istället för 1 som förut :) Så bunkra upp det kommer gå åt! :D

    Har kommit fram till att Rapsolja är mest hälsosam om man ska hålla på och dricka ganska mycket olja hela tiden. Känns som man ska akta sig för oljor med väldigt mycket Omega 6 om man dricker mycket som sagt, tex Solrosolja ska man nog passa sig för.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.