E% kolhydrater, way to much? Eller? Är jag mesig?

Home Forums Kost och Näringslära E% kolhydrater, way to much? Eller? Är jag mesig?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej,

Nu behöver jag hjälp. Jag är en tjej som väger 55 kg och är 174cm. Jag vill bygga mer snygga muskler men nödvändigtvis inte öka i fett eller gå upp i vikt (kanske 2-3 kg, men är naturligt smal, alltid varit en planka).

Jag har just ökat mitt proteinintag till 2g/kg kroppsvikt. Sen läste jag att fett ska man äta ca 1 gr/kg kroppsvikt.

Detta blir:

110 gr protein = 440 kcal

55 gr fett = 495 kcal

Det innebär att jag ska äta ca 500 gr kolhydrater om dagen för att uppnå 2000 kcal?

(Kan lägga till att jag tränar 3 hårda styrkepass och ett cardiopass i veckan).

Det låter ju som hur mycket som helst?! Vad ska jag ändra på? Hur ska jag göra?

Om jag ökar proteinintaget till 30% blir ju det mer än 2 kg/kroppsvikt, är det farligt?

Är det dumt att öka fettet?

Tror inte det är farligt att öka proteinet. Själv ligger jag på 2,6g/kg, vet om en PT som ligger på 2,3g/kg. Om du är orolig anlita en PT. I England så rekomenderade någon sida 1g/pound 1pound = 2.44 om jag inte minns helt fel :)

Jag äter ca 3 gram protein per kilo vilket blir ca 255 gram protein om dagen.
    Sedan äter ajg ca 60-85 gram bra fett om dagen.

Kolhydrater varierar beroende på känsla samt vilka pass jag kör.
    Tunga pass som rygg och ben lite mer kolhydrater.

Har funkat för mig.

Kan inte vara farligt att äta mycket protein men det finns gräsner innan man överstiger kaloriintaget per dag.

secret692 wrote:

Vad definierar du som bra fett?

symisthekey wrote:
    secret692 wrote:

Cocosfett eller Olivolja vid stekning samt nötter naturella i olika former.

Iallafall det jag kunnat läsa mig till.

secret692 wrote:
    symisthekey wrote:
    secret692 wrote:

Ok, ja det är bra fetter. Men jag tycker grädde/smör/hårdost är bra fett också. Det gäller bara att äta det i rätt mängd. De flesta äter för mycket av detta dock.

symisthekey wrote:
    secret692 wrote:
    symisthekey wrote:
    secret692 wrote:

Ok, ja det är bra fetter. Men jag tycker grädde/smör/hårdost är bra fett också. Det gäller bara att äta det i rätt mängd. De flesta äter för mycket av detta dock.

Har läst många som definerar fett i ”grädde/smör/hårdost” som bra fetter, vill även tillägga avokado här som bra fettkälla.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.