Energi fördelning vid diet

Home Forums Kost och Näringslära Energi fördelning vid diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Vilken procentuell fördelning mellan protein/fett/kolhydrater brukar ni köra vid diet? Tacksam för tips, gärna från andra tjejer! :)

/Mvh Ann

40/30/30 brukar jag köra… :emo-thumb

Linn wrote:
    40/30/30 brukar jag köra… :emo-thumb

Oki! Tack Linn! :)
    Kör du samma upplägg hela tiden eller varierar du?

Ann G wrote:
    Oki! Tack Linn! :)
    Kör du samma upplägg hela tiden eller varierar du?

Jag kör på samma så länge jag går ner och det känns bra. Brukar dock ligga lägre på kolhydrater på vilodag och helger, men då höjer jag fettet istället.

När man dietat ett tag kommer man till en punkt då kroppen inte vill längre och då gäller att lura den genom att variera intaget och fördelningen.
    Sedan beror det mycket på hur jag ligger till med formen, rent tidsmässigt.

Linn wrote:
    Jag kör på samma så länge jag går ner och det känns bra. Brukar dock ligga lägre på kolhydrater på vilodag och helger, men då höjer jag fettet istället.

När man dietat ett tag kommer man till en punkt då kroppen inte vill längre och då gäller att lura den genom att variera intaget och fördelningen.
    Sedan beror det mycket på hur jag ligger till med formen, rent tidsmässigt.

Aha jo det gäller ju att lura kroppen när det börjar bli tufft. Har själv aldrig kört någon tävlingsdiet, men jag förstår att det måste vara svårt mot slutet när det inte finns mycket att ta av….

Det är dessutom ganska olika mellan olika individer. Kan ta mig själv som ex:
    Jag käkade 50 % protein, 30 % fett och 20 % kolh (Duh! ;)) och detta fungerade bäst på mig!
    Man får helt enkelt gå den tuffa vägen och se vad som fungerar bäst för en själv! Givetvis med tips på vägen !

Mvh Calle Sirén

Calle Sirén wrote:
    Jag käkade 50 % protein, 30 % fett och 20 % kolh (Duh! ;)) och detta fungerade bäst på mig!
    Man får helt enkelt gå den tuffa vägen och se vad som fungerar bäst för en själv! Givetvis med tips på vägen !

Mvh Calle Sirén

Precis så kör jag också, fungerar utmärkt! Inte särskilt hugrig, bra med styrka under passen, tappar vikt lagom snabbt! Tidigare har jag kört med betydligt mindre fett, och lite mer kolisar, mkt sämre resultat…

Som sagt, det är så individuellt…

Calle Sirén wrote:

Mvh Calle Sirén

Jovisst självklart är det olika vad som funkar, men tycker det är intressant att höra om det finns något upplägg som verkar fungera bästa för majoriteten av tjejer tex. Själv blir jag KNÄPP om jag äter extremt lite kolhydrater så det funkar inge vidare, men självklart så kanske man blir tvungen att köra så på slutet ändå…

Sen så tycker jag att det är viktigt att inte tappa så mycket styrka under dieten oxå :bb: , håller hellre än längre diet med bibehållen muskelmassa än att riskera att tappa pga tidsbrist.

Hur har din diet fungerat ur ett styrkeperspektiv? Och hur länge brukar du hålla diet innan tävling?

/Mvh Ann

Madde wrote:
    Precis så kör jag också, fungerar utmärkt! Inte särskilt hugrig, bra med styrka under passen, tappar vikt lagom snabbt! Tidigare har jag kört med betydligt mindre fett, och lite mer kolisar, mkt sämre resultat…

Som sagt, det är så individuellt…

Hur mycket har du tappat i veckan då ungefär? Dom jag känner som kör diet enligt detta upplägg brukar tappa väldigt snabbt, fast det är ju mycket vätska man förlorar pga att man äter så lite kolhydrater….

Ann G wrote:
    Själv blir jag KNÄPP om jag äter extremt lite kolhydrater så det funkar inge vidare, men självklart så kanske man blir tvungen att köra så på slutet ändå…

Nu är jag visserligen ingen tävlande bodybuilder eller anything of that sort, men jag har ändå märkt att åtminstone på mig så gör det en oerhörd skillnad om jag äter stora mängder grönsaker till varje mål – och då menar jag inte fjutt-sallad utan mer rejäla grejer. Slarvar jag med detta så det bara blir protein upplever jag exakt samma sak som du, man blir ”knäpp” som du säger:)

Du äter säkert en del grönsaker redan i dagsläget, men testa att öka intaget vid varje måltid och se om det gör skillnad:up:

Andreas Guiance wrote:
    Nu är jag visserligen ingen tävlande bodybuilder eller anything of that sort, men jag har ändå märkt att åtminstone på mig så gör det en oerhörd skillnad om jag äter stora mängder grönsaker till varje mål – och då menar jag inte fjutt-sallad utan mer rejäla grejer. Slarvar jag med detta så det bara blir protein upplever jag exakt samma sak som du, man blir ”knäpp” som du säger:)

Du äter säkert en del grönsaker redan i dagsläget, men testa att öka intaget vid varje måltid och se om det gör skillnad:up:

Tack för tipset! :emo-thumb Ska testa det….

Ann G wrote:
    Hur mycket har du tappat i veckan då ungefär? Dom jag känner som kör diet enligt detta upplägg brukar tappa väldigt snabbt, fast det är ju mycket vätska man förlorar pga att man äter så lite kolhydrater….

Det har varit lite ojämnt, men mellan 0,3 och 1,6 kg. 1,6 kg-veckan, var INTE första dietveckan, utan typ 6e, så jag tror inte det mesta var vatten. De första 2 veckorna tappade jag sammanlagt 2 kg, de var dock troligen vatten…
    Orken var ganska dålig första veckan, men nu är jag superstark! :P Tror man vänjer sig ganska snabbt!

Calle Sirén wrote:

Mvh Calle Sirén

Kom du in så hård som du hade velat?
    För att sätta ”fungerar bra för mig” i perspektiv, vad har du provat som inte fungerat under likanade omständigheter?

Ola: Jag har testat att dieta med lågt fett (ajabaja ;)) samt mer kolhydrater och jag upplevde en drastisk försämring i fettförbränningen gämfört med högre fett, mer protein samt lågt på kolh.
    Aspekten ”hård” kan väl diskuteras givetvis, men med mina mått var jag hård. Ådror på ryggen och ribbor på triceps i bra ljus, så ja.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.