Home › Forums › Kost och Näringslära › Energifördelning vid uppbyggnad?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2006 at 12:14 #94734Anonym anvandareMember22 februari, 2006 at 12:14 #1038663Anonym anvandareMember
Dietar för tillfället på ca 2800kcal/dag. Fungerar bra, minskar i lagom takt med bibehållen ork för träningen. (startade på 109kg, slutmål ngnstans runt 93kg)
Jag Tänkte vid dietens slut lägga mig på en ”uppbyggnadsdiet” med ca 3500 kcal/dag. Det kanske låter lite, men jag har en rätt så låg grundförbränning med en endo/mesomorph kroppstyp.
Dessutom ska min uppbyggnads diet syfta till att öka mina träningsresultat i kampsportssammanhang (MMA för er som är invigda), därför utgör styrketräningen ett komplement och ökning av muskelmassa är en sekundär prioritering. Meningen är att jag skall hålla mig under 95kg.
Min tanke var att fördela det på följande vis:
230g protein 26E%
350g kolhydrater 40E%
130g fett 33E%Detta blir uppdelat på 6 måltider/dag.
Högre andel kolisar de tre första målen.
Ngt mindre det 4:e målet 1,5 h innan styrke- och/eller kamsportsträning.
Hög andel kolisar, ca 1g/kg, direkt efter träning.
Så lågt som möjligt med kolisar sista målet, strax innan sömn.Jag kommer att sköta min morgoncardio som vanligt innan frukosten.
Tankar, förslag och ev. frågor kring detta. Framförallt fördelningen av makronutrienter.
OBS. Ha i åtanke att min träning endast utgörs i grova drag av 1/3 viktträning. Restarande del innefattar såväl uthållighet som kondition och explosivitetsträning för att bli så overall tränad som möjligt. Kanske kan liknas vid atletich- fitness eller friidrottsträning…
MVH Nimrod
22 februari, 2006 at 16:23 #1038664Anonym anvandareMemberSpeciellt om du skall syssla så mycket med andra storter förutom styrketräningen skulle jag rekommendera dig att öka på kolhydratmängden lite, och dessutom behöver du inte tänka så mycket på när under dagen du äter dem. Förutom efter träningen då det naturligtvis kan vara lite mer.
Som förslag, 25E%fett, 25E%protein och 50E% kolhydrater, men det beror ju också på hur aktiv du är och hur mycket du väger.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.