Home › Forums › Kost och Näringslära › Får upp mat i munnen hela dygnet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 november, 2011 at 21:54 #51641Anonym anvandareMember5 november, 2011 at 21:54 #125183Anonym anvandareMember
Hej, det är så att jag har gått på diet nu i ca 3 veckor och kör med keto.. gjort det flera gånger förut och det funkar bra.
men nu så har jag ett problem med att jag spyr upp mat HELA TIDEN, sjukt störande. kan inte rapa det kommer bara upp mat gång på gång.. och detta sker även ca 4 timmar efter intag av själva maten.
det är stora klumpar också! med tjockt slem, jag ligger runt 2k kcal per dag väger 96kg, 22 år, 186 lång. om det nu har någon påverkan.någon som har erfarenhet från liknande händelse ? tror det t.o.m började innan diet
mvh kalle
5 november, 2011 at 22:43 #125184Anonym anvandareMemberOavsett vilket så ska du söka sjukvården för dina besvär. Jag undrar om maten du får upp är sur, smakar det spya eller är det mat som är osmält? Vilken slags mat äter du? Har du tidigare haft problem med maten eller magen? Andra besvär – stress, depression?
Skriv gärna PM
Mvh Sandow
leg sjuksköterska5 november, 2011 at 22:57 #125185Anonym anvandareMemberlite halv sur, men mkt osmält. jag måste erkänna att jag stressar grymt mycket i min vardag eftersom jag jobbar på distans och har lite fritid. men det är jag van med! fast kanske sätter sina spår efter ett tag. jag äter kyckling,kassler,keso,ägg,bacon,k-special när jag laddar kolisar samt grönsaker då, t.ex broccoli. ps. jag tuggar maten grymt bra också! jag har inte tidigare haft besvär med magen nej. nu är de så dåligt att jag får ha en tom shaker bredvid mig hela tiden o droppa spyorna i
6 november, 2011 at 00:48 #125186Anonym anvandareMemberTa kontakt med din vårdcentral på måndag, ok? Det är inte bra om du fortsätter så här. Akut är det naturligtvis ingen fara med att stöta upp maten, men jag tänker på risken för näringsbrist och tandskador i förlängningen.
Mvh Sandow
6 november, 2011 at 11:16 #125187Anonym anvandareMemberJag brukar gå på ketos diet när jag ska rippa till mig och aldrig upplevt det du nämner , låter inte bra alls , håller med dom andra uppsök läkare.
6 november, 2011 at 11:22 #125188Anonym anvandareMemberKastar du i dig maten? Tuggar du noga?
Jag känner mig mig i det du skriver, speciellt när man stressat och verkligen kastat i mig maten. Men som de andra säger, uppsök vårdcentral och återkom gärna i denna tråd när/om du gjort det. Jag funderar själv på att ta kontakt med VC bara för att få klarhet i vad det beror på.
6 november, 2011 at 12:18 #125189Anonym anvandareMemberDen intresserade kan läsa mer om fenomenet här:
[http://pediatrics.aappublications.org/content/111/1/158.full.pdf+html]
7 november, 2011 at 07:29 #125190Anonym anvandareMemberÄven misstanke för GERD?
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Gastroesofageal_refluxsjukdom]
Någon matallergi?
7 november, 2011 at 10:33 #125191Anonym anvandareMemberJag har haft problem med magkatarr sedan många år tillbaka, vid mycket stress och flottig kost typ friterat osv kan jag få detta problem. börjar med en smärta i bröstet och kan sluta med att maten fastnar/kommer upp.
Mycket ovanligt numera då jag inte har lika allvarliga problem längre och ska jag äta flottig mat brukar jag slänga i mig medicin innan.
Men iaf, gå till vårdcentralen för fan…Du fattar väl att det inte är normalt att spy upp maten och att ligga med en shaker där du spottar ut din spyor..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.