Home › Forums › Kost och Näringslära › Fast föda vs flytande!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 oktober, 2012 at 23:07 #99298Anonym anvandareMember15 oktober, 2012 at 23:07 #1070483Anonym anvandareMember
Tjena!
Har en liten fråga! Spelar det någon större roll på vilket sätt man får i sig sin energi? Just nu äter jag främst lunch och en rejäl middag. Utöver det dricker jag mest mjölk, typ 3-4L per dag. Spelar det någon roll om jag ”äter” mer flytande vs ”fast” föda?
Tack så länge!
16 oktober, 2012 at 20:13 #1070508Anonym anvandareMemberKlart det spelar roll, frågar är för vad det spelar roll? Du kommer med största sannolikhet hålla dig mättare en längre tid på fast mat.
I ditt fall är det nog lugnt, jag kan inte säga att 3-4L mjölk per dag är helt riskfritt på alla sätt och vis, men fungerar det och känns smidigt så varför inte.17 oktober, 2012 at 23:08 #1070554Anonym anvandareMemberDet spelar ingen större roll för näringsupptaget om maten är i fast eller flytande form. Däremot tycker jag att 3-4 liter mjölk per dag är mindre bra. Mjölk är visserligen nyttigt, men oavsett är det inte att rekommendera att dricka så mycket. Drick vatten om du är törstig och högst en liter mjölk om dagen skulle jag säga. Ersätt dessa kalorier med vanlig mat. Riskerna ska man inte överdriva men ett överdrivet kalciumintag kan i längden ha negativa hälsoeffekter. Tänk också på att mjölk innehåller mycket snabbt socker som driver insulin.
26 oktober, 2012 at 12:36 #1070827Anonym anvandareMemberLåter inte som någon höjdare för matsmältningen/magtarmfunktionen? När du tuggar maten så tillsätts massa enzymer som är viktiga för att näringsupptaget skall rulla på.
Varför dricker du så mycket mjölk?
21 november, 2012 at 10:01 #1071807Anonym anvandareMemberKan bara instämma med föregående talare, håll dig till en liter. Det är perfekt för att få upp näringsintaget lite men inte så extremt så att det kan leda till andra tråkigheter.
9 februari, 2013 at 23:32 #1073977Anonym anvandareMemberMjölk innehåller koöstrogen som studier bevisat tas upp av oss. Det vill inte jag ha.
Den mer relevanta frågan tycker jag är om huruvida det är bättre med mixad föda tex ”smoothies”, det borde ju underlätta att mixa i princip vadsomhelst för att förbättra näringsupptaget, kanske inte så gott att mixa hela sin vanliga lunch dock….
10 februari, 2013 at 12:10 #1073987Anonym anvandareMemberDu har ett fullgott näringsupptag av maten då den är i fast form. Desto mer svårnedbruten/fiberrik maten är desto långsammare jobbar tarmarna och det ges mer tid för att bryta ner födan. Kroppen justerar det själv så gott den kan för att inte kalorier ska försvinna ut igen. Är du gammal gäller lite andra saker på grund av nedsatt kapacitet att bryta ner all sorts föda. Men jag antar att du är ung
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.