Fettmängd i kost?

Home Forums Kost och Näringslära Fettmängd i kost?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag har nyligen avslutat min deff som har pågått sedan jul. Mitt syfte just nu är inte att gå ner i vikt utan snarare att stå till, hålla formen och njuta av sommaren.

Jag är:
    Kille
    19 år
    180 cm
    67-68 kg morgonvikt
    Tränar styrketräning och morgonpromenader á 60 minuter 5-6 dagar i veckan

Jag går efter ett kostschema där jag äter 2180 kalorier, 210 gram protein, 115 gram kolhydrater och 95 gram fett.

Jag äter alltså 3 gram protein och 1,5 gram fett per kroppsvikt. Det jag undrar är om det är nödvändigt att äta så mycket fett. Jag vill lägga på mig så lite fett som möjligt och bibehålla/bygga musklerna.

Är det då nödvändigt med närmare 1,5 gram fett eller kan jag gå ner till till exempel 1 gram och i stället öka protein/kolhydrater?

Är tacksam för all möjlig hjälp. :)

Att du äter mycket fett resulterar inte i att du går upp i vikt. Att du äter mer kalorier resulterar i det.

Istolig wrote:
    Att du äter mycket fett resulterar inte i att du går upp i vikt. Att du äter mer kalorier resulterar i det.

Jag vet.

HamphusKjellman wrote:
    Jag vet.

Det jag undrar är om det är nödvändigt att äta så mycket fett. Jag vill lägga på mig så lite fett som möjligt och bibehålla/bygga musklerna.

Är det konstigt att jag antar att det är det du menar med tanke på denna mening? Svaret till dig är väl att det är onödigt att trycka i dig mer protein än 3 g / kg då det fortfarande debatteras om det är nödvändigt med 2,5. Mer kolhydrater än det du äter är enligt mig inte nödvändigt så varför ändra på det du redan kör på? Fungerar det så finns det ingen anledning.

Det är inte nödvändigt med så mycket fett. För att täcka de essentiella behoven krävs en betydligt mindre mängd. Hur stor del av ditt totala energiintag utgörs av fett? Om jag vore du hade jag lagt mig runt 0.5/kg och fyllt på med mer kolhydrater.

Om fettsammansättningen är okej är det naturligtvis varken för lite eller för mycket. Om maten smakar bäst med det upplägget så fortsätt. Protein får du ju i dig så det räcker. Prestationen i träningen kan vi inte svara på.

HamphusKjellman wrote:
    Jag har nyligen avslutat min deff som har pågått sedan jul. Mitt syfte just nu är inte att gå ner i vikt utan snarare att stå till, hålla formen och njuta av sommaren.

Jag är:
    Kille
    19 år
    180 cm
    67-68 kg morgonvikt
    Tränar styrketräning och morgonpromenader á 60 minuter 5-6 dagar i veckan

Jag går efter ett kostschema där jag äter 2180 kalorier, 210 gram protein, 115 gram kolhydrater och 95 gram fett.

Jag äter alltså 3 gram protein och 1,5 gram fett per kroppsvikt. Det jag undrar är om det är nödvändigt att äta så mycket fett. Jag vill lägga på mig så lite fett som möjligt och bibehålla/bygga musklerna.

Är det då nödvändigt med närmare 1,5 gram fett eller kan jag gå ner till till exempel 1 gram och i stället öka protein/kolhydrater?

Är tacksam för all möjlig hjälp. :)

Om du vill ligga på underhåll är 2 gram/kg kroppsvikt fullt tillräckligt och möjligen till och med i överkant, beroende på vem man lyssnar på. Så länge proteinet är som det ska så kan du med gott samvete fördela fett och kolhydrater på ett sätt som du verkligen trivs med och som du kan hålla en längre tid utan problem.

Gillar du att äta mycket fett? Gör det?

Vill du ha mer kolhdrater i din kost? Kör hårt.

Så länge kaloriintaget är på underhållsintag har du all frihet i världen att lägga upp det hela på ett sätt som du trivs med och som gör sommaren 2011 till en behaglig resa rent kostmässigt. (Det övriga kan vi inte garantera. :D)

Istolig wrote:
    Det jag undrar är om det är nödvändigt att äta så mycket fett. Jag vill lägga på mig så lite fett som möjligt och bibehålla/bygga musklerna.

Är det konstigt att jag antar att det är det du menar med tanke på denna mening? Svaret till dig är väl att det är onödigt att trycka i dig mer protein än 3 g / kg då det fortfarande debatteras om det är nödvändigt med 2,5. Mer kolhydrater än det du äter är enligt mig inte nödvändigt så varför ändra på det du redan kör på? Fungerar det så finns det ingen anledning.

Det är möjligt att jag var lite otydlig, ber om ursäkt för det. Det jag undrade/syftade på var om min förbränning i val av fett skulle påverkas.

fabflippintastic wrote:
    Det är inte nödvändigt med så mycket fett. För att täcka de essentiella behoven krävs en betydligt mindre mängd. Hur stor del av ditt totala energiintag utgörs av fett? Om jag vore du hade jag lagt mig runt 0.5/kg och fyllt på med mer kolhydrater.

I dagsläget cirka 40 %.
    40 % protein, 20 % kolhydrater och 40 % fett.

HamphusKjellman wrote:
    I dagsläget cirka 40 %.
    40 % protein, 20 % kolhydrater och 40 % fett.

Ok för att svara på din fråga.

Nej det är inte nödvändigt med 1.5g fett/kg kroppsvikt. Annars fick du bra svar från ovanstående.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.