Home › Forums › Kost och Näringslära › Finns de ngr för/nackdelar med att käka pasta som ej är ”färdigkokt”?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 september, 2010 at 12:32 #55434Anonym anvandareMember18 september, 2010 at 12:32 #141606Anonym anvandareMember
Jag gillar när pastan är ganska hård när man käkar den. Nästan så det är lite knaprigt. Brukar hälla av den precis när den kokat upp.
18 september, 2010 at 12:55 #141607Anonym anvandareMemberDet blir svårare att ta upp näringen. Enzymerna kanske inte kommer åt att bryta ned stärkelsen ordentligt.
18 september, 2010 at 13:03 #141608Anonym anvandareMemberTrots att en del vitaminer och mineraler urlakas vid kokningen så tror jag fortfarande att den totala biotillgängligheten är lägre på okokt pasta gentemot kokt. Hur mycket eller några siffror har jag dock inte.
Torrvaror kommer binda vatten/vätska, att då äta okokt spaghetti känns lite dumt då det troligtvis kommer gå åt mer kroppsvätska/vatten än vad maten ger. Förvisso enkelt fixat med lite extra måltidsdryck misstänker jag. Hur som helst så kommer den svälla i magen!
Din mage kommer få jobba hårdare med den okokta pastan vilket känns som om det skulle kunna leda till magbesvär/gaser. Men är det inget du störts utav ännu så är det troligtvis lugnt.
19 september, 2010 at 00:41 #141609Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Det blir svårare att ta upp näringen. Enzymerna kanske inte kommer åt att bryta ned stärkelsen ordentligt.okej så det är ett bra sätt att hålla ned kcal vid pastamåltider alltså?
tommy – okej okej tack för ditt svar! Min mage funkar som den ska så det är nog inga problem
19 september, 2010 at 11:36 #141610Anonym anvandareMemberdilldipparn wrote:okej så det är ett bra sätt att hålla ned kcal vid pastamåltider alltså?tommy – okej okej tack för ditt svar! Min mage funkar som den ska så det är nog inga problem
Ett bättre, mindre dummare, alternativ är väl att minska mängden kokt pasta annars för att hålla nere energiinnehållet.
19 september, 2010 at 11:40 #141611Anonym anvandareMemberett annat alternativ är att äta den helt okokt, då det antagligen tar så jävla lång tid att du bränner maten snabbare än du får i dig den
19 september, 2010 at 13:46 #141612Anonym anvandareMemberAnton Johansson wrote:Ett bättre, mindre dummare, alternativ är väl att minska mängden kokt pasta annars för att hålla nere energiinnehållet.det är bra mkt dummare för jag föredrar hård pasta framför färdigkokt.
19 september, 2010 at 14:46 #141613Anonym anvandareMemberdilldipparn wrote:det är bra mkt dummare för jag föredrar hård pasta framför färdigkokt.Då tycker jag du ska fortsätta med din okokta pasta!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.