Home › Forums › Kost och Näringslära › Flytande margarin?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 mars, 2006 at 15:29 #94176Anonym anvandareMember16 mars, 2006 at 15:29 #1031878Anonym anvandareMember
Hur bra/dåligt är flytande margarin egentligen?
Jag vet att det är bättre än hårt margarin och sämre än vanlig olja, men är det ändå okej att använda det ibland? Det har ju trots allt en ganska god smak.
Jag undrar eftersom det står på innehållsförteckningen att det innehåller tranfettsyror och jag vet inte hur dåligt det är – ska man sky det som pesten eller är det okej i små mängder?16 mars, 2006 at 17:22 #1031879Anonym anvandareMembergör annars som man gör på många ställen utomlands, häll olivolja på brödet och kleta ut, blir både gott och nyttigt:emo-thumb
16 mars, 2006 at 17:49 #1031880Anonym anvandareMemberJo jag vet att olja är bättre, men jag tänkte som smakvariation i matlagning
16 mars, 2006 at 18:20 #1031881Anonym anvandareMemberjag anser att det inte är hela värdlen så länge man inte öser det i sig!!! man måste ju få leva oxå eller??? det är ju bättre än smör iallafall…
16 mars, 2006 at 19:18 #1031882Anonym anvandareMemberMilia wrote:Hur bra/dåligt är flytande margarin egentligen?
Jag vet att det är bättre än hårt margarin och sämre än vanlig olja, men är det ändå okej att använda det ibland? Det har ju trots allt en ganska god smak.
Jag undrar eftersom det står på innehållsförteckningen att det innehåller tranfettsyror och jag vet inte hur dåligt det är – ska man sky det som pesten eller är det okej i små mängder?Var hittar du ett flytande margarin som det står att det innehåller transfett?
För det första så är i stort sett alla margariner som säljs i sverige nästan helt fria från transfetter och just i flytande margariner så kan jag tänka mig att innehållet är nästan obefintligt.
Flytande margarin kan innehålla härdad vegetabiliskolja, men den är fullhärdad, dvs är samma sak som mättat fett.
Rapsolja innehåller ca 7g mättatfett/100g, om det flytande margarinet då innehåller 9g mättat/100g så innebär det att man tillsatt en lite mängd härdat fett men mängden mättat fett är ändå rätt låg.
Olivolja innehåller ca 14-15g mättat fett/100g, som jämförelse.16 mars, 2006 at 19:47 #1031883Anonym anvandareMemberOkej, tack för svaren! Jag hade nog blandat ihop transfetter med härdade fetter.
Jag visste inte att olivolja innhåller så ”mycket” härdat fett? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.