Fördelning protein, fett och kolhydrater

Home Forums Kost och Näringslära Fördelning protein, fett och kolhydrater

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej,

Nästa vecka är det terminsstart och det innebär träning 5 dagar i veckan.

Måndag morgon helkroppspass med tunga basövningar.
    Tisdag kampsport.
    Onsdag morgon helkroppspass med tunga basövningar.
    Torsdag kampsport.
    Fredag dubbla pass kampsport.

Totalt ca 8-9 timmar träning i veckan.

Jag försöker att bli av med så mycket fett som möjligt och samtidigt behålla och utveckla muskelmassa. Än så länge verkar det gå framgångsrikt då jag har mycket fokus på näringstiming.

Min fråga till er är hur ni hade fördelat % gällande protein, fett och kolhydrater för att orka med träningen ovan? Tanken är att ligga på +-0 kcal mässigt, eventuellt liite minus.

40p/40k/20f

Zoltan Szabo wrote:
    40p/40k/20f

alternativt något högre på proteinintaget, om han ligger på ett litet underskott. Kanske 50/30/20

Jag skulle säga att jag idag ligger på 50p / 20k / 30f.
    Kolhydraterna innan och efter träning annars bara protein och fett.

Det är inte helt optimalt känner jag då jag har svårt att öka i vikter och återhämtningen kan ta rätt lång tid.

50p/30k/20f borde nog gå bättre!

Hur ser ni på timingen av ämnena? När ska jag äta vad i förhållande till de olika träningspassen?

Beror ju på hur många kalorier du äter också jäkla skillnad om man ligger på 1500 med 20% fett typ bara 30-35 gram eller 3000 kalorier som ju då blir dubbla mängden gram fett.

Yossi wrote:

Det är inte helt optimalt känner jag då jag har svårt att öka i vikter och återhämtningen kan ta rätt lång tid.

Hur ser ni på timingen av ämnena? När ska jag äta vad i förhållande till de olika träningspassen?

Tycker timingen är bra. Höj kolhydraterna en del speicellt på trä ningsdagar och se hur du mår då. Sen hur fördelningen är mindre viktigt. Du ska kunna utföra dina aktiviteter och må ganska ok ändå.

Mvh

179cm, ca 74kg, 25 år.

Jag mår inte bra av att väga och räkna kalorier så jag höftar och hamnar väl på ca 1500-2000kcal skulle jag gissa. Detta är NU, idag tränar jag tungt helkroppspass 3 gånger i veckan. Har blivit av med mycket fett på kroppen och utvecklat muskler, mina lår har blivit mycket större, övre ryggen har fått fin utveckling också.

När kampsporten börjar tänkte jag börja äta mer.

Tack för feedbacken!

Yossi wrote:

Förslagsvis så bör du äta kolhydrater till frukost och eventuellt lunch på träningsdagar då det tar 3-5 h för kroppen att lagra in kolhydraterna som glykogen i musklerna. Precis före träning så bör bara se till att du inte har lågt blodsocker eller är hungrig. Jag tycker det ser ut som att du har ett bra upplägg i övrigt.

John Gröntvedt wrote:
    Förslagsvis så bör du äta kolhydrater till frukost och eventuellt lunch på träningsdagar då det tar 3-5 h för kroppen att lagra in kolhydraterna som glykogen i musklerna. Precis före träning så bör bara se till att du inte har lågt blodsocker eller är hungrig. Jag tycker det ser ut som att du har ett bra upplägg i övrigt.

Kolhydratet efter träningen också?
    Blir rätt mycket kolhydrater, vid varje måltid, 5 dagar i rad.
    Rädd jag kommer lägga på mig onödigt med fett (vikt).

Är rädd att jag ska bli katabol under kampsporten, en proteindrink kassein innan träningen för att motvärka detta? och sen en vassle/kassein blandning efter träningen?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.