Forskning angående viktuppgång

Home Forums Kost och Näringslära Forskning angående viktuppgång

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag såg programmet ”Varför blir smala inte feta” på svt häromdagen. Väldigt intressant. Bla med studien på fängelseinterner som fick i uppdrag att öka i vikt, där några stannade på en viss vikt och inte lyckades öka mer trots kaloriintag på 10000.

Detta fick mig osökt att tänka på det svar man ofta ger till folk på träningsforum som inte lyckas öka i vikt, nämligen ”du äter helt enkelt för lite”. Självklart är det säkerligen oftast så att man faktiskt äter för lite. Men sen har vi ju de som påstår sig äta enorma mängder mat utan att lägga på sig fett. StoreAbraham här på forumet är ju ett exempel.

Att man har olika svårt/lätt att öka i vikt är jag medveten om, men att det verkar som att det för somliga faktiskt är en omöjlighet att bli feta trodde jag inte. Om man nu kan dra den slutsatsen utav det som sägs i programmet.

Intressant var också att en av försökspersonerna i studien som genomfördes i programmet istället för att lägga på sig massa fett ökade i muskelmassa, utan att träna.

Fler som såg programmet och har några tankar att dela med sig utav?
    Finns att se på svtplay.
    [http://svtplay.se/v/2210733/dokumentar__varfor_ar_de_smala_inte_feta_ http://svtplay.se/v/2210733/dokumentar__varfor_ar_de_smala_inte_feta_%5D

Det finns inget konstigt alls i att muskelmassan ökar utan träning. Överät och undvik total immobilisering så ökar givetvis även fettfri massa.

Och ja, förmågan att överäta och kroppens motståndskraft mot viktskillnader är kraftig mellan individer. Nu vet jag inte om man kunde absolut kontrollera att varenda smula åts med det har jag svårt att tro. Hursomhelst finns extremer, därom råder inga tvivel.

”Minnesota starvation study” är ett bra exempel på hur kroppen sätter sig på tvären vid för lågt intag också.

Eddie Vedder wrote:
    Det finns inget konstigt alls i att muskelmassan ökar utan träning. Överät och undvik total immobilisering så ökar givetvis även fettfri massa.

Och ja, förmågan att överäta och kroppens motståndskraft mot viktskillnader är kraftig mellan individer. Nu vet jag inte om man kunde absolut kontrollera att varenda smula åts med det har jag svårt att tro. Hursomhelst finns extremer, därom råder inga tvivel.

”Minnesota starvation study” är ett bra exempel på hur kroppen sätter sig på tvären vid för lågt intag också.

Kanske inga konstigheter, men för mig var det en smula förvånande att det var så pass ”mycket” killen gick upp i fettfri massa. Handlade om ett antal %.

Är jag helt fel ute om den individen skulle ha mycket lättare att bygga muskler än de andra i testet?

Blev även häpen över experimentet med mannen som inte åt på ett år. Vi är tydligen mer lika djuren (björnar etc) än jag trodde.

Enbart överätning utan styrketräning kan resultera i en viktuppgång initialt bestående av 60% eller mer fettfri massa hos en person med bra gener. En annan person med dåliga gener som överäter lika mycket blir bara tjock.

Gober wrote:
    Är jag helt fel ute om den individen skulle ha mycket lättare att bygga muskler än de andra i testet?

Ja det är högst sannolikt.

Gober wrote:
    Blev även häpen över experimentet med mannen som inte åt på ett år. Vi är tydligen mer lika djuren (björnar etc) än jag trodde.

Det experimentet är jag tveksam till. Känns lika trovärdigt som den där indiern som påstår sig varken äta eller dricka. ;)

King Grub wrote:
    Enbart överätning utan styrketräning kan resultera i en viktuppgång initialt bestående av 60% eller mer fettfri massa hos en person med bra gener. En annan person med dåliga gener som överäter lika mycket blir bara tjock.

Ja där ser man vilken nitlott man själv dragit ;)

Eddie Vedder wrote:

Det experimentet är jag tveksam till. Känns lika trovärdigt som den där indiern som påstår sig varken äta eller dricka. ;)

Det låter verkligen otroligt. Man nämnde dock inte vad dessa vitamintillskott han åt bestod av. Låt säga att han fick omega3, aminosyror osv. Skulle det då vara möjligt för en kraftigt fet människa att klara sig ett år?

Såg också dokumentären där de nämnde mannen som inte åt på ett år. Jag funderade
    mest på hur bra det var ställt med hans tänder då han inte tuggade i sig något. Han
    kanske löste det på annat sätt iofs.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.