Första deffen.. behönver råd

Home Forums Kost och Näringslära Första deffen.. behönver råd

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tjena!

Jag ska ta och deffa för första gången, och skulle gärna villja ha lite kretik bra/dålig eller både och..

Jag är 184 lång, väger 86kg. Målet är att gå ner till ca 79-80kg till början av juli..

Går morgonpromenad 3 gånger i veckan och går på bandet efter gympasset 3 gånger i veckan.. Ska även börja cykla till jobbet när det börjar bli lite varmare..

Så här ser mitt mat schema ut:

06.00: Proteindrink

08.30: Gröt på 2 dl havregryn + 2st äggvitor

11.00: Brocilli, stekt kykling i limé, keso

13.30: En näve cahewnötter, en morot, 250g kesella eller keso

16.00: proteindrink

17.00: Träning

18.30: Ganier

19.30: Brocolli, en burk tonfisk och keso

22.00: Proteindrink

(Äter även O-mega3 tillskott 3 gånger om dagen)

äter jag för lite av Protein, Fett eller Kolisar??

Är det någon som har synpunkter, tips eller vad som hälst så får ni gärna berätta..

(en sak till, kan jag trycka i mig nästan vad som hälst på min ätardag??)

Ok, några små grejer jag tycker:

Är det första proteindrinken innan dina promenader? Isf bör du flytta den till efter.

19.30-målet kan du äta kolhydrater till – efter träning är fettinlagringen från kolhydrater i princip avstängd och de används istället för att fylla på dina glykogendepåer.

Andra kommer klaga på att du inte äter mer kolhydrater vid andra tillfällen, men jag anser inte det nödvändigt.

Jag skulle gärna se ett lite mer varierat grönsaksintag – ju mer desto bättre dessutom. Du äter dock en del grönsaker redan idag, vilket är bättre än många åtminstone;)

Det ser lite tunnt ut på fettsidan spontant. Kanske lite nötter till den sista proteindrinken? Eller slänga in en makrill istället för tonfisk på slutet?

Angående ätardagen: Jag anser att man inte bör köra ätardagar. Om något kan du slänga in dagar då du höjer ditt kolhydratsintag – men då från bra källor. Känner du behov av att då och då ”fuska” lite så är det bättre att sprida ut dessa tillfällen (då kan det rent av vara fördelaktigt om det inte sker för ofta) än att trycka i sig all skit man ser på en och samma dag.

Ljung wrote:
    Tjena!
    Jag ska ta och deffa för första gången, och skulle gärna villja ha lite kretik bra/dålig eller både och..
    Jag är 184 lång, väger 86kg. Målet är att gå ner till ca 79-80kg till början av juli..
    Går morgonpromenad 3 gånger i veckan och går på bandet efter gympasset 3 gånger i veckan.. Ska även börja cykla till jobbet när det börjar bli lite varmare..
    Så här ser mitt mat schema ut:
    06.00: Proteindrink
    08.30: Gröt på 2 dl havregryn + 2st äggvitor
    11.00: Brocilli, stekt kykling i limé, keso
    13.30: En näve cahewnötter, en morot, 250g kesella eller keso
    16.00: proteindrink
    17.00: Träning
    18.30: Ganier
    19.30: Brocolli, en burk tonfisk och keso
    22.00: Proteindrink
    (Äter även O-mega3 tillskott 3 gånger om dagen)
    äter jag för lite av Protein, Fett eller Kolisar??
    Är det någon som har synpunkter, tips eller vad som hälst så får ni gärna berätta..
    (en sak till, kan jag trycka i mig nästan vad som hälst på min ätardag??)

Mitt råd är att äta mer kolhydrater. Jag antar att du har rättså stor koll på hur mycket kolhydrater du normalt äter. Jag tycker att du bör kanske sänka den nivån en aning och sprida ut det under dagen. Äta rättså mycket kolhydrater på morgonen och lunch och sen fördela det så att det blir mindre ju längre dagen går typ. Jag bifogar mitt schema för att ge dig en överblick.
    Observera att mängderna är individuellt.

Quote:
    Morgonpromenad, i mitt fall motions-cykel på gymet nu (skadad)
    50-100 cl vatten + 1 st c-vitamin + 1 st omega3 + 1 st koffeintablett (45+20 min)
    Frukost (efter morgonpromenad)
    1½ dl havregrynsgröt (3 dl vatten)
    1 st proteindrink, järntablett, ALA, ZMA, 5 g. glutamin
    Lunch
    1 burk tonfisk + 50 gram ris + 100 gram grönsaker
    1 st ALA, Omega3
    Innan träning (färdigätit en timme innan träningen börjar)
    1 dl fullkornspasta
    1 st proteindrink, 5 gram glutamin
    Efter träning
    1 st banan
    1 st proteindrink
    Kvällsmat
    1 burk tonfisk + 30 gram ris + 100 gram grönsaker
    ALA, Omega3, Järntablett, ZMA, 5 gram glutamin, 1 st c-vitamin
    Precis innan läggdags
    1 st proteindrink

Sen i mina stora varma måltider, lunch och efter träning, så har jag rejält med olivolja. Fyller i princip en stekpanna med ett jämnt lager olivolja för att steka tonfisk och grönsaker i. Kombinerat med omega3 så blir det en hel del fett.

Mät dig med måttband kring magen och väg dig på samma våg med 7 dagars mellanrum för att se hur mycket du tappar, eller om du ens tappar något.
    Det är möjligt att du måste göra mer cardio än det du skrivit ovan, det är ganska vanligt att man underskattar hur mycket man behöver köra. Därför är det bra om du mäter/väger för att se om det händer något.

Som jag ser det så är det viktigaste du bör tänka på :
    – ät inte för lite kolhydrater, då kommer du bara bli orkeslös och tappa i vikter och inte tappa så mycket i fett sannolikt.
    – inte köra för lite cardio, det märker du efter första 2 veckorna, om du måste öka mängden/tiden.
    – kör du morgonpromenader, se till att du har skor med dämpning både fram och bak (walking-skor), jag hade inte det och sitter nu med stressfraktur i 2 ben i foten. Ingen benträning och kryckor i 3-4 veckor.
    – Ätardagar finns det många åsikter om. Jag kör ätar-mål en gång i veckan istället, ett mål i veckan då jag får äta fri mängd och vad som helst. Detta kör jag lördag-lunch , sen kör man vanlig dietmat på eftermiddagen igen.
    – Tänk på att om du går döds-hungrig så ligger du sannolikt för lågt i matintag, du ska tappa 0.5-1.0 kg fett i _veckan_, inte om dagen. Lagom känsla tycker jag är ett litet litet sug hela tiden bara, inte mer.

Där har du lite tips, lycka till och glöm inte bort att ingen känner din kropp bättre än du! :up:

Andreas Guiance wrote:
    Ok, några små grejer jag tycker:

Är det första proteindrinken innan dina promenader? Isf bör du flytta den till efter.

19.30-målet kan du äta kolhydrater till – efter träning är fettinlagringen från kolhydrater i princip avstängd och de används istället för att fylla på dina glykogendepåer.

Andra kommer klaga på att du inte äter mer kolhydrater vid andra tillfällen, men jag anser inte det nödvändigt.

Jag skulle gärna se ett lite mer varierat grönsaksintag – ju mer desto bättre dessutom. Du äter dock en del grönsaker redan idag, vilket är bättre än många åtminstone;)

Det ser lite tunnt ut på fettsidan spontant. Kanske lite nötter till den sista proteindrinken? Eller slänga in en makrill istället för tonfisk på slutet?

Angående ätardagen: Jag anser att man inte bör köra ätardagar. Om något kan du slänga in dagar då du höjer ditt kolhydratsintag – men då från bra källor. Känner du behov av att då och då ”fuska” lite så är det bättre att sprida ut dessa tillfällen (då kan det rent av vara fördelaktigt om det inte sker för ofta) än att trycka i sig all skit man ser på en och samma dag.

Proteindrinken tar jag efter morgon promenaden, innan dricker jag bara vatten med c-vitamin och 2 kofeintabletter.
    Så om jag lägger till lite ris vid 19.30 målet, en näve nötter tillsammans med kvälls prottisen och lite mer grönsaker till målen så borde det räcka då eller?

Ljung wrote:
    Proteindrinken tar jag efter morgon promenaden, innan dricker jag bara vatten med c-vitamin och 2 kofeintabletter.
    Så om jag lägger till lite ris vid 19.30 målet, en näve nötter tillsammans med kvälls prottisen och lite mer grönsaker till målen så borde det räcka då eller?

Ja, det tycker jag. Sen är det givetvis svårt att uttala sig om mängderna av varje grej, men du hittar säkert en lämplig nivå.

Som Alm sa behöver ju inte mer cardio vara fel heller, men kör så där och kolla hur det går – sen anpassar du mängden mat och cardio.

Ok, tackar för svaren ska ta och känna mig fram via era svar, återkommer om jag undrar något mer..

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.