Förvirrad pga. kalorierna

Home Forums Kost och Näringslära Förvirrad pga. kalorierna

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Vikt 89kg, vill hålla den vikten.
    Längd 187cm.
    Ålder 23år.

Mitt BMR-värde ligger på 2170 kcal/dag.
    Mitt PAL-värde ligger på 1.7
    Totalen blir alltså, enligt uträkningen, 3689kcal/dag.

Vad jag med aktiviteter gör av med i kaloriväg/dag så blir det ett ungefärligt genomsnitt på 1000-1100kcal/dag.
    Alltså 4689 – 4789 kcal/dag ska jag få i mig.

På samma sida där jag räknade ut mitt BMR/PAL-värde så anges ett rekomenderat dagligt intag av protein på ca 1.6-1.7 g/kg.

Alltså 89 x 1.6-1.7 ger mig 142.4 – 151.3 g proteiner per dag.

Vad inhåller då 1g proteiner? har hört ca 4kcal?
    Alltså 142.4 -151.3 x 4 ger mig 569.6 – 605,2 kcal.

Med andra ord så kommer resten av mina kalorier , ca 4000, från kolhydrater och fett.

Det är här jag börjar bli förvirrad :what:

Är det rimligt att bara äta ca 150g/proteiner varje dag? Får den känslan av att något är helt galet med min uträkning? Förstå mig rätt nu, jag ska då fan inte upp i vikt i form av en grov bulk, ska jag upp i vikt så är det av muskelmassa och inget annat. Hjälp mig för guds skull med detta innan jag blir galen. :up:

Du kan äta mer protein än så. Att åtminstone ligga på 2 gram/kg kroppsvikt som minimum är ju standardrekommendation. Och får du i dig mer är det inte fel heller. Käka nyttig och god mat helt enkelt. Att peta i gram hit och dit med så stort kaloribudget känns ju superonödigt.

Var ju faktiskt en tanke jag hade, men ville ju ändå höra mig för då de flesta ändå verkar försöka räkna ut sitt BMR/PAL värde. Är det då bortkastad tid att fippla ihop några värden som man då ändå inte kan vara helt säkra på? Äta bra och hålla koll på vågen/spegeln istället?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.