Fråga om vikt, av vikt

Home Forums Kost och Näringslära Fråga om vikt, av vikt

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Tänkte rådfråga er om lite upplägg de närmaste veckorna, uppskattar all feedback.

Jag ska gå min första fight i fullcontact-kickboxning den 15 okt, alltså om lite mer än 6 veckor. Fighten kommer gå i -67kg.

Jag väger idag ca 68,5, efter en vecka av näringstag legat ungefär på balansvärde.

Det jag undrar om är lite vad ni tycker jag borde göra den närmaste tiden med kost och träning?
    Jag har lite olika alternativ som jag ser det.
    1. Jag äter utan att kontrollera kosten och kollar av vikt 2-3 veckor innan match, fixar då ev viktnedgång beroende på behov
    Fördel – ingen vikt eller mathets, kan helt slappna av gällande kosten
    Nackdel – mindre effekt på träning under de 6 veckorna
    2. Jag äter upp mig så pass mycket jag kan till ca 70kg 3 veckor innan match och dietar sedan ned fram till matchen
    Fördel – viss chans för muskelbyggande, bra återhämtning från hög träningsmängd
    Nackdel – stor risk för fettbildning
    3. Jag äter med ett så litet överskott som möjligt.
    Fördel – minimerar fettbyggande, minskar tiden jag behöver dieta
    Nackde – stor matkontroll, svårigheter att hitta bra läge i näringsintag
    4. tips från er?

Träningen under de här veckor lär se ut ungefär så här
    Mån: 1,5 teknikträning, kickboxning, 1,5h teknikträning mma
    Tis: Gym med fokus rygg, ev konditionsträning i form av intervallträning eller långdistans
    Ons: 1,5h sparring, kickboxning, ev 1,5h teknikträning mma
    Tors: 1,5h teknikträning kickboxning
    Fre: Gym, fokus ben
    Lör: Gym, fokus bröst
    Sön: Förhoppningsvis vilodag, allt konditionsträning.

På mina fokuspass är det den valda muskelgruppen som ska jobba mest, men jobbar med halv/helkropp, beroende på vilka övningar jag kör.

Uppskattar som sagt all feedback från er på forumet, vad tror ni om upplägg?

Btw, kan vara värt att säga att jag i veckan, varje dag ätit ca 200g protein, 200g kolhydrater och ca 80-90g fett, ca 2400kcal ”med viss variation varje dag självklart”

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.