Fråga– viktökning och kost råd

Home Forums Kost och Näringslära Fråga– viktökning och kost råd

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

Hej hej!

jag är ny på denn häf fronter har bara styrketrönnat för att hålla igång kroppen och attt gå upp i vikt. Jag tränar 3 dagar i veckan enligt ett program som inehåller mest basövningar men det går inte riktigt så bra med min vikt ökning jag väger väldigt lite bara 62kg och är 1.80 min ålder är 18 år… :( ser ni det är något som inte stämmer. så det jag behöver hjälp med är att få et bra ”matpogram” och träning. har försökt att äta ”nyttigt” men verkar som att det inte ger någon effekt. så snälla hjälp mej!!

mvh Fredrik

Skriv p

har du problem med att g

Troligtvis så äter du för lite kcal per dag…skriv ner vad du äter först..

Hardgainers brukar i 95% av fallen helt enkelt äta för lite. Hade jag lidit av detta (underbara) problem skulle min taktik varit följande:

1. Få i dig bortåt 200g protein per dag (dvs drygt 3g/kg).

2. Blir det jobbigt att äta allt protein? Drick det. Proteindrinkar kostar mindre än mat. Dessutom mättar inte flytande kcal lika bra.

3. Lägg till fett. Nötter, avokado, olivolja är enkla sätt att få i sig många kcal på liten mängd föda. Redan en extra 200g-påse jordnötter per dag ger ca 1200 extra kcal!

4. Undvik kolhydratskällor som mättar för bra per gram kolhydrat. Det är lite individuellt vilka det är (enligt min erfarenhet iaf), men vill du ha hjälp kan du försöka leta upp ngn tabell över SI.

Följer du de här tipsen GÅR det inte att misslyckas med att gå upp i vikt:emo-thumb

Lars Berglund wrote:
    Troligtvis så äter du för lite kcal per dag…skriv ner vad du äter först..

frukost:
    1.5 dl havregrynsgröt, 1 ägg och appelsin juice med fruktkött i

mellan mål: 10:00
    halv ring macka vet inte vad de heter specifikt men det är grovt bröd med ost och skinka juice som dryck

Lunch: 12:30
    Blir det som skolan serverar men jag brukar följa talriks modellen med halva pasta potatis 1/3 kött och 1/3 sallad och keso

mellanmål 14:00

blir oftast någon parisebulle och kaffe eventellt en bannan efteråt

Middag 16:00

mestadels potatis som bas vara ( här är det min mor som lagar så det blir mycket varierande)

kvälls mat 21:00

macka med keso och kalkon kött eller fil och kellogscornflakes

så där lite svårt att beskriva lunch och middag blir mycket varierande.

Andreas Guiance wrote:
    Hardgainers brukar i 95% av fallen helt enkelt äta för lite. Hade jag lidit av detta (underbara) problem skulle min taktik varit följande:

1. Få i dig bortåt 200g protein per dag (dvs drygt 3g/kg).

2. Blir det jobbigt att äta allt protein? Drick det. Proteindrinkar kostar mindre än mat. Dessutom mättar inte flytande kcal lika bra.

3. Lägg till fett. Nötter, avokado, olivolja är enkla sätt att få i sig många kcal på liten mängd föda. Redan en extra 200g-påse jordnötter per dag ger ca 1200 extra kcal!

4. Undvik kolhydratskällor som mättar för bra per gram kolhydrat. Det är lite individuellt vilka det är (enligt min erfarenhet iaf), men vill du ha hjälp kan du försöka leta upp ngn tabell över SI.

Följer du de här tipsen GÅR det inte att misslyckas med att gå upp i vikt:emo-thumb

som sagt jag är ny på detta förstår inte riktigt vad du menar med kolhydrater och proteiner:o

Fredrik.A wrote:
    som sagt jag är ny på detta förstår inte riktigt vad du menar med kolhydrater och proteiner:o

Om du nu vill lägga på dig lite muskler så kanske du får visa lite intresse själv!!

Pallar du inte sätta in dig mer i kosten än på en nivå där du inte ens vet vad kolh och prot är så hoppas jag verkligen att ingen på detta forum lägger ner tid och energi på att hjälpa dig med ett kostschema.
    Det skulle bara vara slöseri med tid eftersom du garanterat inte kommer följa det mer än ett par dagar iallafall.

Jag e så jävla trött på lata människor som vill ha kost o träningsråd men ändå inte pallar bruka det minsta allvar när man väl har lagt energi på dem.

Anlita en P.T istället som du betalar.

Fredrik.A wrote:

Om du inte kan grunderna överhuvudtaget, rekommenderar jag att du först läser lite grundläggande saker om näringslära. :)

[http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4833]

Andreas råd är bra. Var ej rädd för fettet! Häll i oliv-eller rapsolja i proteinshaken el gröten eller drick ett par matskedar till frukost. Kom ihåg att fett ger mer än dubbelt så många kcal än protein och kolisar. Du måste äta mer än du förbrukar. Lycka till!

Det du skrev att du

Fredrik.A wrote:
    frukost:
    1.5 dl havregrynsgröt, 1 ägg och appelsin juice med fruktkött i

mellan mål: 10:00
    halv ring macka vet inte vad de heter specifikt men det är grovt bröd med ost och skinka juice som dryck

Lunch: 12:30
    Blir det som skolan serverar men jag brukar följa talriks modellen med halva pasta potatis 1/3 kött och 1/3 sallad och keso

mellanmål 14:00

blir oftast någon parisebulle och kaffe eventellt en bannan efteråt

Middag 16:00

mestadels potatis som bas vara ( här är det min mor som lagar så det blir mycket varierande)

kvälls mat 21:00

macka med keso och kalkon kött eller fil och kellogscornflakes

så där lite svårt att beskriva lunch och middag blir mycket varierande.

Några enkla saker du kan göra bara som inte innebär för mycket huvudbry för dig. 8)
    På morgonen, prova att äta grynen som dom är istället för att koka gröt. Gröten mättar rejält så det är lättare att få i sig lite mer om du bara äter gryn och mjölk. Låt det stå en liten stund så får det bra konsistens. Istället för dina 1 1/2 dl så kan du nog klämma i dig 2 1/2dl.
    På ditt andra mellanmål så se till att ALLTID äta den där bananen. Ta med dig en näve nötter som du äter med mellanmålen.
    Införskaffa en gainer som du dricker direkt efter träningen.
    Ät så mycket du orkar av maten i skolan och som mamma serverar dig!!!

Kämpa på och lycka till! :emo-thumb

Polisen wrote:
    Om du nu vill lägga på dig lite muskler så kanske du får visa lite intresse själv!!

Pallar du inte sätta in dig mer i kosten än på en nivå där du inte ens vet vad kolh och prot är så hoppas jag verkligen att ingen på detta forum lägger ner tid och energi på att hjälpa dig med ett kostschema.
    Det skulle bara vara slöseri med tid eftersom du garanterat inte kommer följa det mer än ett par dagar iallafall.

Jag e så jävla trött på lata människor som vill ha kost o träningsråd men ändå inte pallar bruka det minsta allvar när man väl har lagt energi på dem.

Anlita en P.T istället som du betalar.

hej jo men alla har väll varit nybörjare eller?

Bamse wrote:
    Några enkla saker du kan göra bara som inte innebär för mycket huvudbry för dig. 8)
    På morgonen, prova att äta grynen som dom är istället för att koka gröt. Gröten mättar rejält så det är lättare att få i sig lite mer om du bara äter gryn och mjölk. Låt det stå en liten stund så får det bra konsistens. Istället för dina 1 1/2 dl så kan du nog klämma i dig 2 1/2dl.
    På ditt andra mellanmål så se till att ALLTID äta den där bananen. Ta med dig en näve nötter som du äter med mellanmålen.
    Införskaffa en gainer som du dricker direkt efter träningen.
    Ät så mycket du orkar av maten i skolan och som mamma serverar dig!!!

Kämpa på och lycka till! :emo-thumb

du pratar om gainer.. tänker du på sånt ”pulver” (ursäkta min okunskap)läste i body på gymet och det är ju en en himmal massa produkte hur vet man vad man ska vällja?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.