Frukt istället för ris efter träning?

Home Forums Kost och Näringslära Frukt istället för ris efter träning?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

På sista tiden har jag börjat äta två frukter till mitt kök/kyckling som middag efter styrketräning. Fungerar denna kolhydratskälla lika bra som 1/2-1 dl ris som jag kokar o annars bruka äta til middagen. Försöker att tappa fett.

Läste den här artikeln på forumet av Ola Wallengren för länge sedan. Minns den inte i detalj men av vad jag minns är fruktos en långsam kolhydrat.

https://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Långsamma kolhydrater är visserligen att föredra om du ska tappa i vikt för att inte få insulinspikar och känna sig hungrig 24/7 men jag själv äter alltid snabba kolhydrater efter ansträngande träning för att fylla på musklerna så att systemet snabbare kan börja bygga upp musklerna igen.
    Sen får fettminskningen ta den tid det tar. Skulle aldrig riskera muskelmassa för att tappa i fett. Kul att göra om jobbet två gånger. Som att stjälpa sitt eget korthus med flit. ;)

Frukt fungerar skitbra. Antar att du inte ska träna något mer pass under de kommande 24 timmarna så då kan du lika väl fylla på med frukt.
    Som Gran skriver så har fruktos en lägre GI och absorberas långsammare via andra metabola vägar i jämförelse med glukos. Detta kan dock vara positivt då den totala glykogeninlagringen blir effektivare om du intar en mix av glukos och fruktos under träning. Detta förutsatt att du tränar under längre tid då den akuta glykogeninlagringen faktiskt kan bli avgörande.
    Tränar du bara på gym så behöver du inte tänka på detta för fem öre, ta dig du ett par frukter efter passet om du hellre vill det och tycker att det mättar bättre :)

According to my research rice are good for losing the weight because each cup of white rice have .44 g fat. and I think 1 g fat provides 9 caloreis. So in this case rice is a good diet for losing the wieght lose but fruits have their own importance. They provide more energy and also vitamins. So i think you should use a balanced diet.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.