fryst broccoli

Home Forums Kost och Näringslära fryst broccoli

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #564652
    nog_nog wrote:
    det jag tänkte mest på var enzymer, jag e inte lika bra som du Eddie på att hitta forskningsrapporter, men hittade det här skrivet i en blogg (vet att det är en sämst källa):

    [http://loveraw.blogspot.com/2008/03/nringslra.html]

    Ojoj:frust:

    Du får ursäkta min dryghet men texter från såna där rawfoodfanatiker ägnar jag ingen tid till att läsa. Då använder jag hellre Anna Skipper som källa.:D Visst finns enzymer i kosten som bryts ner vid tilagning. När en olja varmpressas inaktiveras fler fettnedbrytande enzymer och gör den mer hållbar t.ex. Och det finns fler exempel där inaktivering av vissa enzymer snarare är en fördel.

    Även den värsta mumbojumboförespråkaren ar säkerligen sina poänger men att tillagning primärt skulle vara en nackdel tror jag inte ett skit på. Vi kan lättare tillgodogöra oss maten (vilket iaf HAR varit en evolutionär fördel även om man i dagsläget kanske borde tjäna på det motsatta ur ett befolkningsperspektiv:D), vi minimerar riskerna för att bli matförgiftade och det smakar bättre.

    Men visst finns livsmedel som med fördel äts råa eller i alla fall så otillagade som möjligt. Där ingår frukt, grönsaker och bär.

    #564653
    Eddie Vedder wrote:
    Det blir visst skillnad, låter du den tina långsamt kommer mer vattenlösliga mikronutrienter antagligen lakas ur och likaså lär mer syre komma åt broccolin. Samtidigt slipper man uppvärmningen som i sin tur skadar värmekänsliga mikronutrienter. Så jag tror inte alls som du att det är helt fritt från skillnader.

    Ge mig nu inget löjligt avböjande martyrsvar som du brukar eller undvika att svara helt utan stärk gärna det du påstår för jag tror inte det stämmer men ändrar mig förstås om du (för en gångs skull) faktiskt vet vad du pratar om.

    Bumpar denna nu när vi har hittat en del som motsäger Flessas påstående. Har du hittat något än?

Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.