Home › Forums › Kost och Näringslära › Frysta Matlådor – bra/dåligt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 april, 2011 at 11:54 #53040Anonym anvandareMember19 april, 2011 at 11:54 #131315Anonym anvandareMember
Hallå allihopa på denna underbara vårdag!
Jag har i drygt någon månad påbörjat ett nytt program och ville i samband med det börja dra ner på mitt kroppsfett (”deffa” om Ni så vill).
Dock så har jag varit väldigt dålig med att laga mat varje/varannan dag då jag är upptagen med heltidsstudier samt jobb på helger. Detta resulterar tyvärr i att jag äter lunch ute ibland (inte jätteonyttigt men jag vet inte exakt vad jag stoppar i mig)
Därför har jag tänkt börja göra matlådor som jag stoppar i frysen o värmer, nu pratar jag enbart om lunch då middagen fixar sig då man har lite tid när man kommer hem.
Jag har hört mycket om att fryst mat förlorar si och så etc. Därför undrar jag om det finns några nackdelar med att frysa matlådor, förutom lite vattnig smak som kan uppkomma. Nu pratar jag inte om pastasallader och sådant då de gör man på några minuter men kyckling, lax, köttfärs osv.
Tacksam för alla åsikter/svar som kommer !
19 april, 2011 at 20:20 #131316Anonym anvandareMemberBara gött det. Vissa saker gör sig bättre fryst än annat.. Spagetti o köttfärssås blir ju bara godare när det varit fryst tex
Däremot kokt potatis brukar inte bli så gött.Känns inte som du ska vara orolig av att näringsinnehållet förändrar sig nåt drastiskt iallfall.. mer smaken bara
19 april, 2011 at 20:58 #131317Anonym anvandareMemberDu är inte direkt ensam om att käka matlådor. Visst är näringsinnehållet sämre men det är inte fullständigt näringslöst. Själv har jag bara kött och potatis i matlådan i princip. En köttbit med potatis, köttfärs med potatis eller ett paket färdigköttbullar med potatis etc. Grönsaker äter jag när jag äter hemma och äter dom nykokta.
19 april, 2011 at 21:45 #131318Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Grönsaker äter jag när jag äter hemma och äter dom nykokta.Man går väl miste på näring ifrån grönsaker även när man kokar dem?
20 april, 2011 at 07:49 #131319Anonym anvandareMemberBjern wrote:Man går väl miste på näring ifrån grönsaker även när man kokar dem?Ja det gör man. Men förlusten är ju mindre än att koka, låta dom kallna, frysa in, och tina upp i micron igen.
20 april, 2011 at 09:18 #131320Anonym anvandareMemberJa det är ju bättre att du äter frysta matlådor även om näringsvärdet minskar, då du är dålig på att äta/laga mat som du skriver. Hellre lite mindre näringsvärdig mat än ingen alls…
20 april, 2011 at 10:01 #131321Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ja det gör man. Men förlusten är ju mindre än att koka, låta dom kallna, frysa in, och tina upp i micron igen.Ja det är ju sant
20 april, 2011 at 12:25 #131322Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ja det gör man. Men förlusten är ju mindre än att koka, låta dom kallna, frysa in, och tina upp i micron igen.Funkar ju bra att ångkoka, en liten tillsats i botten på kastrullen bara så borde väl mindre lakas ur än vid kokning, eller woka upp i stekpannan, gott med lite crunch kvar i grönsakerna.
20 april, 2011 at 13:03 #131323Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:Funkar ju bra att ångkoka, en liten tillsats i botten på kastrullen bara så borde väl mindre lakas ur än vid kokning, eller woka upp i stekpannan, gott med lite crunch kvar i grönsakerna.Ja jag ångkokar. Lägger broccolin i ett durkslag på grytan som jag kokar potatis i. Då ångkokas broccolin i potatisvattnet.
21 april, 2011 at 18:54 #131324Anonym anvandareMemberHar börjat med matlådor, som ni sade, bättre med ordning på maten.
Broccoli över potatisvattnet var ju faktiskt en hit Vedder!!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.