Gå upp i vikt!

Home Forums Kost och Näringslära Gå upp i vikt!

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tjenare! Finns antagligen redan en sån här tråd men delvis orkar jag inte söka och delvis känns det lite dumt att uppa en flera år gammal tråd som ändå inte handlar om en exakt likadan situation.

Problemet är alltså att jag anser mig väga alldeles för lite (58-60 kg, ca 180 cm). Min lösning är att försöka gå upp i vikt för att få ett mer hälsosamt utseende, alltså inte bara lägga på mig ett tjockt fettlager.

De grundläggande principerna känner jag till, att äta 6 mål om dagen, varierad kost, och ja det är väl ungefär så långt jag kan. Nedan följer en lista med lite frågor jag kommer på spontant:

Vad för mat bör jag äta och inte äta?
    hur mycket måste jag äta för att gå upp?
    Måste jag hålla på och mäta näringsvärdet i varje smula jag äter?
    Bör jag anlita en personlig tränare?
    Bör jag ändra mina träningsvanor och matvanor samtidigt, eller ta det ena först och det andra sen?

alltså såna frågor :) Fler kommer!

Är 18, bor hemma så blir att man äter det morsan lagar, vilket tyvärr oftast är för lite (och för äckligt!). Har en bror som fortfarande bor hemma men har mycket bättre fysik än mig, så att jag får för lite mat hemma är knappast enda orsaken.

Röker ca 3-5 cigg om dagen, jobbar på att dra ner på det till ”social rökning (haha!)”. Dricker gör jag sällan, händer någon gång ibland när man säger så, max 1 gång varannan månad kanske. Är sakta på väg upp nu när man har extrajobb och mycket mer pengar.

Detta var allt jag kommer på hittills men mer lär dyka upp!

Det jag främst letar efter är väl råd och nån passande framgångssaga :)

Tackar för svar!

60 kg till 180 cm är väldigt lite.

Du vill alltså gå upp i vikt utan att bli fet? Det är ju ingen ovanlig önskan på det här forumet men i ditt fall är nog all viktökning av godo så var inte rädd för lite extra kroppsfett.

Hur vore det om du helt enkelt började styrketräna och samtidigt ökade på maten? Det behöver ju inte vara krångligare än så egentligen.

Väg dig regelbundet och justera efterhand. Går du inte upp – ät mer.

Börja med helheten innan du lägger krut på detaljerna.

nej nej nej lite fett skadar inte, jag menar att jag inte BARA vill gå upp i fett :)

Gubbenilådan wrote:
    nej nej nej lite fett skadar inte, jag menar att jag inte BARA vill gå upp i fett :)

Börja styrketräna och öka på maten lite grann i taget och utvärdera efterhand, är mitt tips.

Det går så klart att vara väldigt mycket mer petnoga än så men börja i den änden, är mitt förslag.

Haha what? Första gången jag hör någon tycka att morsans mat e äcklig? Annars e de ju skit bra, och vadå? lagar hon för lite mat, vill hon inte att ni ska bli mätta? Fan min morsa lagar fööör mycket, blir ju matlådor oftast :D

Flessa wrote:
    Att äta var tredje timme är absolut inget måste men om du trivs med det så ska du naturligtvis fortsätta så. Att TS tycker att mammas mat är äcklig kanske beror på att alla inte har en utbildad kock till morsa, sara? ;)

TS: Jon ger mycket bra råd. Ät bra och mycket mat samt träna lite styrketräning och öka maten bara om det går trögt. :)

Oftast tycker man väl ändå att morsans mat e god OM man e uppvuxen på de, å ananrs skulle säkerligen nån annan i familjen lagat maten, typ farsan? tror de finns maträtter grabben tycker om som hon lagar.
    Jag känner många som hatar både kost å maträtter, laga mat men har många rätter dom kan få till jävligt bra.

som sagts innan ät ofta och var inte orolig för att lite vad som anses vara djunkfood. Du vill lägga på dig? Träna och ät mer än vad du förbrukar. Gud vad jag är avis, jag skulle älska att kunna äta mycket, wow pizza och burgare,baguetter, feta härliga thaicurrys med fet kokonötsmjölk och grädde, semlor semlor, budapestbakelser nej fy fan nu måste jag äta hehe

Haha jodå klart morsan lagar god mat ibland ;) men bara ibland…

Sparar inte riktigt in på skräpmat haha, skulle äta oftare om jag inte vore så snål :P

Men ingen som har gjort samma grej typ? alltså gått från 60 till åtminstone 70 då va

Gubbenilådan wrote:
    Haha jodå klart morsan lagar god mat ibland ;) men bara ibland…

Sparar inte riktigt in på skräpmat haha, skulle äta oftare om jag inte vore så snål :P

Men ingen som har gjort samma grej typ? alltså gått från 60 till åtminstone 70 då va

Nej! Det finns ingen som gått från 60kg kroppsvikt till 70kg.
    Eller jo det finns säkert nästan lika många som det finns män i vår befolkning, hemligheten är att äta mer.
    Är du snål föreslår jag ett par extra tallrikar havregrynsgröt (med protein om du har råd) varje dag.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.