Gå upp i vikt

Home Forums Kost och Näringslära Gå upp i vikt

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag har precis börjat träna allvarligt med styrketräning och tycker det är sjukt roligt, precis det jag behöver för att förgylla vardagen. Dock har jag några frågor jag vill ha svar på innan allt rullar som det ska. Jag är ca 176 cm, väger ca 61 kg och är 17 år. Mitt mål är att bli ”biff/köttig” alltså att få mycket muskler men jag har inga planer på att deffa när jag väl kommit upp till mitt mål.

Jag har börjat äta dubbelt så mycket dubbelt så ofta som förut, dvs jag slutade äta när jag var mätt förut medan nu så äter jag ännu mer och allt för att få kaloriöverskott och gå upp i vikt.

Iaf, jag har hjälp av Whey 80 och Gainer Pro i min träning och har tidigare tagit Whey 80 i samband med frukost och innan träning medan jag har tagit Gainer Pro efter träningen. Men nu funderar jag om jag kanske ska ta Gainer Pro i samband med frukosten istället och Whey 80 enbart före träningen.

Är detta ok eller ska jag köra som tidigare? Har ni egna tips på hur jag kan använda dessa?

Så hur ska jag göra? Bara trycka i mig allt jag kommer över eller?

Hörde någon som sa att man ska ta extra mycket protein om man vill gå ner i vikt medan man ska ta extra mycket gainers om man vill öka i vikt.

strand wrote:

Nej det låter dumt. Ät så du konstant ökar i vikt, ser i spegeln att musklerna växer och ökar i gymmet. Men tokätning finns ingen anledning till. Du är inte underviktig eller i medicinskt behov av viktuppgång så sträva efter typ ½-1 kg per vecka.

Läs här:

[http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/]

[http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/]

strand wrote:
    Hörde någon som sa att man ska ta extra mycket protein om man vill gå ner i vikt medan man ska ta extra mycket gainers om man vill öka i vikt.

Nej det låter också dumt. Jag tycker helt och hållet att du ska skita i gainern och ta en proteindrink efter passet. Du verkar knappast sakna aptit så gainer känns ju helt onödigt. Men ett högt proteinintag är bra, dock ytterst lätt att käka utan massa extra tillskott.

strand wrote:
    Jag har precis börjat träna allvarligt med styrketräning och tycker det är sjukt roligt, precis det jag behöver för att förgylla vardagen. Dock har jag några frågor jag vill ha svar på innan allt rullar som det ska. Jag är ca 176 cm, väger ca 61 kg och är 17 år. Mitt mål är att bli ”biff/köttig” alltså att få mycket muskler men jag har inga planer på att deffa när jag väl kommit upp till mitt mål.

Jag har börjat äta dubbelt så mycket dubbelt så ofta som förut, dvs jag slutade äta när jag var mätt förut medan nu så äter jag ännu mer och allt för att få kaloriöverskott och gå upp i vikt.

Iaf, jag har hjälp av Whey 80 och Gainer Pro i min träning och har tidigare tagit Whey 80 i samband med frukost och innan träning medan jag har tagit Gainer Pro efter träningen. Men nu funderar jag om jag kanske ska ta Gainer Pro i samband med frukosten istället och Whey 80 enbart före träningen.

Är detta ok eller ska jag köra som tidigare? Har ni egna tips på hur jag kan använda dessa?

Grattis till ett mycket bra beslut :) Att tokäta är ingen större mening. Börja med att räkna ut ditt bee och kolla hur mycket du behöver äta för ett bra överskott.

Det sista du skrev kan väl ses som sant men ändå inte. Protein sägs vara mer mättande än kolhydrater vilket gör att man inte är lika sugen på sötsaker. Gainer innehåller kolhydrater och protein och mättar inte vilket gör att du äter lika mycket samt att du får i kalorier ifrån själva gainern. Men tänk på att kosttillskott är lika dant som mat och ingen mirakelmetod som magiskt bildar muskler.

Det jag skrivit är inget fakta och får gärna justreras och kommenteras.

Här kommer hur du räknar ut ditt bee :
    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)
    Detta är då hur mycket din kropp förbränner utan rörelse.

För att kolla näringsinnehåll : [www.slv.se]
    Om du är intresserad så är sidan Eddie länkade bra!

Quote:
    Men ett högt proteinintag är bra, dock ytterst lätt att käka utan massa extra tillskott.

Sant, men jag har inte alltid tid, speciellt inte under förmiddagen att få i mig tillräckligt med mat så därför tycker jag att jag att det blir bättre att komplettera min mat med en proteindryck

Istolig wrote:
    Grattis till ett mycket bra beslut :) Att tokäta är ingen större mening. Börja med att räkna ut ditt bee och kolla hur mycket du behöver äta för ett bra överskott.

Det sista du skrev kan väl ses som sant men ändå inte. Protein sägs vara mer mättande än kolhydrater vilket gör att man inte är lika sugen på sötsaker. Gainer innehåller kolhydrater och protein och mättar inte vilket gör att du äter lika mycket samt att du får i kalorier ifrån själva gainern. Men tänk på att kosttillskott är lika dant som mat och ingen mirakelmetod som magiskt bildar muskler.

Det jag skrivit är inget fakta och får gärna justreras och kommenteras.

Här kommer hur du räknar ut ditt bee :
    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)
    Detta är då hur mycket din kropp förbränner utan rörelse.

För att kolla näringsinnehåll : [www.slv.se]
    Om du är intresserad så är sidan Eddie länkade bra!

Tack för det, ska kolla in det!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.