Går oavsiktligt upp i vikt

Home Forums Kost och Näringslära Går oavsiktligt upp i vikt

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Jag har flyttat fokus från styrketräning i största allmänhet för tillfället, ska satsa på ett par olika motionslopp 2006, så för tillfället springer jag kanske 4-5 gånger i veckan och håller en lagom lugn träning enligt min egen utsago. För att inte tappa allt vad muskelmassa heter under denna perioden i mitt liv så kör jag så att säga, barmarksövningar; armhävningar, div. pull-ups… militärövningar i princip.

Nu till mitt problem, jag käkar just nu ganska så mycket kolhydrater, inte så våldsamt med protein. Detta pga typen av träning jag sysslar med för tillfället. Grejen är den att jag har slutat tappa i vikt, för några veckor sen stannade viktnedgången, och nu går jag sakta upp? Detta samtidigt som jag blir smalare och smalare??? Detta borde ju bero på en ökning i muskelmassa? men om man kollar på kenyanerna så är dom ju inte speciellt biffiga? Jag förstår inte detta… speciellt inte med tanke på att jag dragit ner på proteinet?

Håkan Adolfsson wrote:
    Jag har flyttat fokus från styrketräning i största allmänhet för tillfället, ska satsa på ett par olika motionslopp 2006, så för tillfället springer jag kanske 4-5 gånger i veckan och håller en lagom lugn träning enligt min egen utsago. För att inte tappa allt vad muskelmassa heter under denna perioden i mitt liv så kör jag så att säga, barmarksövningar; armhävningar, div. pull-ups… militärövningar i princip.

Nu till mitt problem, jag käkar just nu ganska så mycket kolhydrater, inte så våldsamt med protein. Detta pga typen av träning jag sysslar med för tillfället. Grejen är den att jag har slutat tappa i vikt, för några veckor sen stannade viktnedgången, och nu går jag sakta upp? Detta samtidigt som jag blir smalare och smalare??? Detta borde ju bero på en ökning i muskelmassa? men om man kollar på kenyanerna så är dom ju inte speciellt biffiga? Jag förstår inte detta… speciellt inte med tanke på att jag dragit ner på proteinet?

Först och främst hur vet du att du blir smalare? Har du mätt runt midjan och i så fall hur stora är förändringarna i kroppsmått och vikt. Spontant så känns det som att om du nu har ökat kolhydrat intaget samt ökat konditionsträningen så känns det inte helt orimligt att du skulle öka inlagringen av glykogen i kroppen vilket skulle delvis kunna förklara viktökningen. En annan förklaring skulle kunna vara att du nu dricker mer och har fått in mer vätska i kroppen.

Med tanke på att du har minskat mängden direkt muskelbyggande träning, minskat proteinintag och ökat konditionsträning så känns det inte så sannolikt att du skulle bygga så mycket muskler nu. Det känndes ocksås osm att du har en viss träningsvana vilket skulle göra muskelökning ännu svårare.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.