Ge tips på mat?

Home Forums Kost och Näringslära Ge tips på mat?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Jag har inga problem med att ge ut recept och kostråd, men man tröttnar efter ett tag då man upptäcker att folk ger kommentarer som ”suck” och ”jobbigt”. Vill man äta bra, så måste man först och främst handla bra, och sedan ta sig tiden att laga maten också.

De flesta inser inte att det är något utav en process, men när man väl kommit igång så är det busenkelt!:emo-thumb

”Åhhh….nu måste jag handla allt det här….”- sa en kund till mig idag. Jag ville säga det, men jag höll mig; ”ja, det måste du, eller så kan du ju strunta i det och steka korv igen….”

Funderar på att bli ”personal shopper”….:D

Anyway…här kommer lite tips:

Kycklingsallad à la Mumma – 2 pers

2 st kycklingfiléer
    2 dl fiberpasta (okokt)
    1 st bladsallat
    ½ röd lök
    1 röd paprika
    2 st mogna avocado
    1 burk Cannellinibönor / Kidneybönor
    1 påse Sojabönor (rostade, finns att köpa i de flesta matbutiker)
    Olivolja
    Grillkrydda

Skär filéerna i fyrkanter och stek dem i olivolja (Ta’t lugnt m oljan)
    Koka pastan
    Skär alla grönsakerna som du vill och mixa i en salladskål.
    (Tärna gärna avocadon…)
    Mixa 2 msk olivolja med grillkryddan och häll över grönsakerna- rör ihop.
    När kycklingen och pastan är färdig – blanda med grönsakerna
    Till slut – strö över hela sojabönspåsen
    Servera!

Tonfiskröra à la Bachelor – 1 pers

1 burk bra tonfisk
    3 dl lättfil
    1/4 röd lök
    Stark chilikrydda
    1½ dl paraboiled ris

Koka riset så att det blir lite klibbigt
    Blanda tonfisken med lättfilen och löken (hackad)
    Krydda med chilikryddan

Servera!

Tonfisk med spaghetti. Fräs lök, tomat, lite paprika och några champinjoner. Tillsätt tonfisk, citronsaft, salt, peppar,vitlök och kapris(behövs inte) Rör ner den färdiga pastan och blanda med persilja. Mycket gott.

Här har du ett ex på hur en vardag kan se ut för mej : 5 dl havregrynsgröt med 5 tsk psylliumfrön och 1 dl protepulver ,en grapefrukt, ett äpple som frukostmål. Middag kan betså av 300gram potatis 150 gram kyckling 200 gram grönsaker 5-6 st knäckebröd, mellan mål en keso blandat med en dl protepulver, jag äter middags målet 4 gg om dagen.Kvällsmål keso och protepulver Under och efter träning 1-2 bars 10riskakor, 70 gram malto, 1 dl protepulver blir ca 1 kg potais 1 kg grönsaker 600gram kycklingfile 3-4 dl protepulver 24 st knäckebröd .

Våga äta mycket mat

Varför jag äter som jag gör ? För att helt enkelt ha styrka till mina enomt krävande pass, rätta fetterna, blandade protein och kolhydrat källor för maximal upptagning. Jag äter bra och mycket mat för återhämtning och för tillväxt, planed and simple .Bodybuilding & fitness är en livstil, det handlar inte bara om äta rätt under en diet och inför en tävling.Äter alltid bra mat året runt,men givetvis så har jag mina lördagar då jag unnar mig det där extra utöver det normala . Jag älskar mat och där finns ingen botten haha.

Jimmy Jönsson wrote:
    Varför jag äter som jag gör ? För att helt enkelt ha styrka till mina enomt krävande pass, rätta fetterna, blandade protein och kolhydrat källor för maximal upptagning. Jag äter bra och mycket mat för återhämtning och för tillväxt, planed and simple .Bodybuilding & fitness är en livstil, det handlar inte bara om äta rätt under en diet och inför en tävling.Äter alltid bra mat året runt,men givetvis så har jag mina lördagar då jag unnar mig det där extra utöver det normala . Jag älskar mat och där finns ingen botten haha.

:worship: :worship:

CousCous o gryta med linser, gr

jag brukar ta en proteindrink precis innan tr

gabriel wrote:
    CousCous o gryta med linser, grönabönor, ärter, böngroddar o qorn, man kan även blanda i några råa ägg också =)

Då tillgodogör man sig dock bara hälften av proteinet i äggen;)

ReNeGaDe wrote:
    okej tack:) vad ska man äta före och vad ska man äta efter träning då?

Före träning: Prova dig fram och gör en utvärdering efter passet. För gärna kostjournal och jämför sedan med motivationen/resultatet av passet.
    Efter träning är det protein och snabba kolhydrater som gäller, gärna en gainer eller en proteingrogg+ riskakor.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.