GI, kolhydrater, insulin

Home Forums Kost och Näringslära GI, kolhydrater, insulin

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #468801

    Ger vassle en försämrad insulinkänslighet då det intas i frånvaro av träning pga det ger en insulinspik som riskerar leda till fettinlagring i kroppen ?

    Varför ger inte kassein lika stor insulinutsöndring som vassle ?

    #468802

    forte: Använd multiciteringen tack.:) Du klickar på den blåa ikonen med ett plustecken och ett citattecken på alla de inlägg du vill citera och klickar sedan på vanliga citeringsknappen på den sista.

    Blir jobbigt att läsa när du citerar varke för sig.

    Skillnad mellan II och GI kan väl inte missförstås? Den ena mäter insulinsvar av ett livsmedel och den andra blodsockersvar. Vassle försämrar inte insulinkänsligheten på sikt, tvärtom. Det stimulerar mer insulinpåslag därför att den innehåller mer insulinogena aminosyror.

    Ett tips är att du i alla fall lägger ner en sekund på att leta lite för alla dina frågor finns ju besvarade på 1000 ställen.

    #468803

    Finns det ens någon anledning att bry sig om GI som frisk individ?

    #468804
    Gustaf Lindberg wrote:
    Finns det ens någon anledning att bry sig om GI som frisk individ?

    Beror väl på hur man upplever att olika GI påverkar ens mättnad. Jag tycker fullkornspasta, fullkornsris och framför allt fullkornsbröd är precis lika värdelöst som de raffinerade varianterna.

    #468805
    forte wrote:
    Enligt ovanstående länk så har cornflakes GI-värdet 116 medans branflakes har GI-värdet 106.

    Det är inkorrekt.

    [http://www.ajcn.org/cgi/reprint/78/4/742.pdf]

    Den första halvtimmens insulinfrisättning är mycket större efter branflakesintag än efter cornflakesintag, och branflakes har lågt GI.

    Och Pauluns gamla tabeller bygger på studier på diabetiker och kan inte översättas till friska. Jämför pommes fritesvärdet i dom tabellerna med värdena som gäller för friska, t ex. Pommes frites har mycket lågt GI, inte högt (och det beror inte på fettinnehåll).

    #468806
    King Grub wrote:
    Det är inkorrekt.

    [http://www.ajcn.org/cgi/reprint/78/4/742.pdf]

    Den första halvtimmens insulinfrisättning är mycket större efter branflakesintag än efter cornflakesintag, och branflakes har lågt GI.

    Och Pauluns gamla tabeller bygger på studier på diabetiker och kan inte översättas till friska. Jämför pommes fritesvärdet i dom tabellerna med värdena som gäller för friska, t ex. Pommes frites har mycket lågt GI, inte högt (och det beror inte på fettinnehåll).

    Om Pauluns gamla tabeller bygger på studier på diabetiker gäller den inte för mig inser jag snabbt. Men när jag söker kors o tvärs efter GI-tabeller hittar jag flera olika med lite varierande värden, finns det en ”officiell” GI-tabell för friska som man kan gå efter ?

    Letar också efter II-tabell för icke-diabetiker…..:)

    #468807

    Alla GI-tabeller bygger på enskilda studier och är bara sammanställningar. Man får titta i studien i fråga för att se förutsättningarna för denna. Dom flesta tabeller är i alla fall baserade på 80-talsstudier på diabetiker. Det är för dessa som konceptet först var av intresse.

    Några speciellt heltäckande II-tabeller finns inte, utan man får återigen titta i enskilda studier.

    Du har en sökbar databas på [http://fmx01dhs.ucc.usyd.edu.au/Sugirs/index.php]

    Där finns referenser över vilka studier som varje värde baseras på.

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.