Home › Forums › Kost och Näringslära › Glass och viktväktargodis?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 mars, 2006 at 15:13 #94268Anonym anvandareMember10 mars, 2006 at 15:13 #1033096Anonym anvandareMember
Är ingen godisfan och har väl kanske inte några större svullardagar, men eftersom jag tränat hårt nu och håller på att ”deffa” lite inför sommaren så undrar jag hur pass dåligt vissa godisgrejer är och hur pass mycket de påverkar själva deffningen negativt. Jag sköter kosten bra och har fått väldigt bra resultat och äter kanske en pizza varannan eller var tredje vecka nu. Nu är jag inte sugen på pizza längre men däremot smyger sig sötsuget in i veckan och jag kan sluka ett par glassar i veckan som godis och då slipper jag också den där stora svullardagen på fredagen eller lördagen, men är glass verkligen så jäkla fettfarlig vad det gäller deffandet?
Den här veckan har jag mumsat i mig tre stycken tiptop och undrar om jag verkligen ska känna mig orolig då jag kör morgonpromenader på 1 timme varannan dag och 15-20 min trampmaskin dagligen. Utöver detta tränar jag styrketräning 5 dagar i veckan på 1timme per pass. Dessa TipTops gör att det rejäla svullarsuget är som bortblåst och jag tycker ju att tre glassar är helt otroligt lite för att få mig undan en hel svullardag.
Jag har nu köpt lite piggelin och Igloo som jag har i frysen. Dessa glassar borde ju vara mindre ”farliga” än vad TipTop är och jag undrar om jag kan käka glass utan att vara orolig för att jag pajar nåt. Nu menar jag inte att jag ska vräka i mig 7 glassar om dagen, men kanske 3-4 i veckan för att hålla godissuget borta.
Sedan undrar jag verkligen om det här viktväktargodiset jag såg i affären verkligen är som det utger sig för att vara.
Är jag fel ute vad det gäller min inställning till glass, och vad säger ni om viktväktargodiset?
10 mars, 2006 at 15:40 #1033097Anonym anvandareMemberTipTop 96g 364 kcal
380kcal/100gPiggelin 55g 52 kcal
95kcal/100gdet är i pricip så att så länge du äter mindre än du förbrukar går du ner i vikt vilket innebär att piggelin helt klart är ”bättre” än TipTop.
Gällande viktväktar godis är det så att det brukar vara mindre kcal än i lika mycket av liknande vanligt godis men fortfarande kan man inte äta mer än man förbrukar utan att gå upp i vikt. Om valet står mellan viktväktargodis och annat godis är det bättre med viktväktar godis sett till kcal innehållet.
/
Micke12 mars, 2006 at 02:44 #1033098Anonym anvandareMemberOk, jag får tacka för svaret! :emo-thumb
13 mars, 2006 at 19:34 #1033099Anonym anvandareMemberskulle de inte fungera att göra egna isglassar med typ funlight? Då borde man komma undan när de gäller kcal intaget?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.