Göra vaniljsocker med sötningsmedel och riktig vaniljstång?

Home Forums Kost och Näringslära Göra vaniljsocker med sötningsmedel och riktig vaniljstång?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Jag köpte ju vaniljextrakt för ett tag sedan men blev rätt besviken på att det inte smakade så mycket.

Så jag funderade på om man inte skulle göra vaniljsocker av sötningsmedel och en äkta vaniljstång istället.
    Enligt denna länk så är det inget näringsinnehåll att tala om i vaniljstång?
    [http://wwwc.aftonbladet.se/vikt/jsp/kalorikollen/visaKaloriresultat.jsp?matid=340644]

Någon som provat att göra detta? Resultat?

Ändrade lite i rubriken. Vaniljsicker lät lite suspekt. :D

On topic: Det borde ju fungera utmärkt, speciellt som jag vet att folk brukar göra eget vanligsocker genom att lägga en vaniljstång med strösocker i en burk några dagar. Det borde ju gå lika bra med sötningsmedel, tycker man.

Och inte fan behöver du räkna på näringsvärdet i vaniljstången.

Tack för ändringen av felstavningen i topic. :)

Skall testa detta nu. 1 stång till 250gram sötningsmedel till att börja med. Skall köra det i mixer tänkte jag och se vad det blir för styrka på det. Återkommer med hur jag gjorde, kanske en receptfilm. :)

Nykropp wrote:
    Tack för ändringen av felstavningen i topic. :)

Skall testa detta nu. 1 stång till 250gram sötningsmedel till att börja med. Skall köra det i mixer tänkte jag och se vad det blir för styrka på det. Återkommer med hur jag gjorde, kanske en receptfilm. :)

Kanon! Det är tur vi har dig som orkar experimentera lite i köket. Vi andra är ju för lata, som du märker. :whistle:

Hehe ja kanske.
    Hmm då har vi lärt oss att inte köpa kockens vaniljstång, den var nog färsk hösten 87. Får köpa dr oetker som jag brukar i morgon.

kan du inte göra sockerlag istället?? ta 2 dl sötningsmedel, 2 dl vatten och en vaniljstång. koka ner, till mer koncentrat.. borde fungera.
    Även gott att ha lite chili i och sen marinera t ex jordgubbar i..

Ghettobird wrote:
    kan du inte göra sockerlag istället?? ta 2 dl sötningsmedel, 2 dl vatten och en vaniljstång. koka ner, till mer koncentrat.. borde fungera.
    Även gott att ha lite chili i och sen marinera t ex jordgubbar i..

Blir inte det bara krångligare när man ska använda det? Otroligt lämpligt med just vaniljsocker. Bara att strö över, liksom.

Hände det något här? Låter onekligen intressant :)

Har ett tips, men det kan vara lite bökigt, men klart värt det.

1st vaniljstång, färsk
    Sötningsmedel
    Mixer eller mixerstav
    Sil

*dela vaniljstången, gröp ur fröna och blanda ned i sötningsmedlet som ligger i mixern
    * hacka upp stången i lite mindre bitar och släng ned den med
    * Mixa som fan tills det bara är små bitar
    *ta en skål, sätt silen över skålen, sila blandningen så att de större bitarna från vaniljstången stannar kvar i silen.

Häll över i en lufttät burk, klart

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.