Grädde 40%

Home Forums Kost och Näringslära Grädde 40%

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #459969
    Anton Johansson wrote:
    Men fan, du fattar verkligen inte. Och ja, han är olympisk medaljör och simmare av RANG.

    Om det får dig att släppa hela diskussionen (du har hakat upp dig på EN punkt). VAD kan vara negativa hälsoaspekter förutom fetman? Kan du bidra med något mer eller är det allt? Om du inte har mer, fine – då spikar vi upp ditt förslag, annars säg något nytt

    Kanske redan har nämnts men, brist på viktiga nutrienter p.g.a. extrem mättnad.
    Dessutom så har jag hört att alla är laktosintoleranta, vi har bara olika ”breaking points”, så vid stora mängder kanske man även om man inte gjort det förut, når sin? Förutom det kan jag inte komma på något, förutom att det är äckligt :D

    #459970
    RikardJansson wrote:
    Kanske redan har nämnts men, brist på viktiga nutrienter p.g.a. extrem mättnad.

    Ja det har nämnts.

    Challeman och Flessa anser stora mängder grädde vara en oberoende negativ faktor. Givetvis utgår vi ifrån att vederbörande tål mjölkprodukter och får i sig adekvat näring i övrigt.

    Ingen av dom har ännu kommit med något hållbart än att det är dåligt att bli fet. Vilket man inte blir av grädde i sig.

    #459971
    RikardJansson wrote:
    Kanske redan har nämnts men, brist på viktiga nutrienter p.g.a. extrem mättnad.
    Dessutom så har jag hört att alla är laktosintoleranta, vi har bara olika ”breaking points”, så vid stora mängder kanske man även om man inte gjort det förut, når sin? Förutom det kan jag inte komma på något, förutom att det är äckligt :D

    Jag och Eddie (alla andra diskuterade något helt annat och hakar upp sig på uppenbara svar) diskuterade huruvida en kost där essentiella näringsämnen redan tillgodosetts och diskuterade därmed utöver det hur just GRÄDDEN kan påverka kroppen negativt. Förstår du mitt resonemang?
    Förstår hur du tänker och bra input, men jag har fortfarande inte hört något som säger att grädden skulle vara farlig (ja, jag vet – förutom fetman som dessutom tagits ur ekvationen).

    Det där med laktosintoleransen tror jag är lite av en övertolkning. Du måste skilja på intolerans och överkänslighet.

    #459972

    Fullt möjligt att jag har virrat ihop det *igen*, har bara ”för mig” att jag har hört någonstans att människan fortfarande inte har till fullo anpassat sig till mjölkprodukter, och att det ligger till som följande: Alla är *intoleranta*, som vad jag förstår innebär detta:
    Det som vanligen nämns som laktosintolerant innebär bara någon med låg toleranströskel, men att vid tillräckliga mängder laktos så är alla människor intoleranta, dock så har de flesta såpass höga trösklar att vi aldrig stöter på problemet.

    Har dock inga källor för detta och det är irrelevant för diskussionen, men, bara för att försöka förklara vad det egentligen var jag bubblade ur mig ;)

    #459973
    RikardJansson wrote:
    Fullt möjligt att jag har virrat ihop det *igen*, har bara ”för mig” att jag har hört någonstans att människan fortfarande inte har till fullo anpassat sig till mjölkprodukter, och att det ligger till som följande: Alla är *intoleranta*, som vad jag förstår innebär detta:
    Det som vanligen nämns som laktosintolerant innebär bara någon med låg toleranströskel, men att vid tillräckliga mängder laktos så är alla människor intoleranta, dock så har de flesta såpass höga trösklar att vi aldrig stöter på problemet.

    Har dock inga källor för detta och det är irrelevant för diskussionen, men, bara för att försöka förklara vad det egentligen var jag bubblade ur mig ;)

    Du har rät om laktosen ja. Men det har inte med den här diskussionen att göra riktigt. Om nu Challemann och Flessa från början syftat på att den som kommer dricka grädden inte kan hantera laktosen hade de ju redan framfört det argumentet.

    #459974
    *L.R* wrote:
    Vad jag läst om det är att de åt lite baljväxter och spannmål. För torrt för att spannmål skulle växa bra där.

    Det låter troligt. Men de som griper efter minsta halmstrå för att försöka få ”Medelhavskosten” att framstå som SNR brukar gärna lyfta fram båda de två.

    #459975

    Enligt min vetskap så är bruket av olivolja som matfett det som är minsta gemensamma nämnaren för medelhavsländerna. Olivolja är uppenbarligen oerhört nyttigt och verkar ge ett skydd mot bla hjärt/kärlsjuka. I övrigt är ”medelhavsdiet” ett ganska tomt begrepp.

    #459976
    Sandow wrote:
    Enligt min vetskap så är bruket av olivolja som matfett det som är minsta gemensamma nämnaren för medelhavsländerna. Olivolja är uppenbarligen oerhört nyttigt och verkar ge ett skydd mot bla hjärt/kärlsjuka. I övrigt är ”medelhavsdiet” ett ganska tomt begrepp.

    Var det inte ”härsket” kött som var så föbannat nyttigt i medelhavskosten senast? :)

    Personligen tycker jag om mycket av den mat som serveras i medelahavsländer och äter den därför.
    Hälsobegrepp är så löst att jag håller mig från detta.
    Dock tror jag att färsk mat, med lite tillsatser och minimal raffinering inte är sämre för oss människor är motsatsen…

    #459977
    RikardJansson wrote:
    Fullt möjligt att jag har virrat ihop det *igen*, har bara ”för mig” att jag har hört någonstans att människan fortfarande inte har till fullo anpassat sig till mjölkprodukter, och att det ligger till som följande: Alla är *intoleranta*, som vad jag förstår innebär detta:
    Det som vanligen nämns som laktosintolerant innebär bara någon med låg toleranströskel, men att vid tillräckliga mängder laktos så är alla människor intoleranta, dock så har de flesta såpass höga trösklar att vi aldrig stöter på problemet.

    Har dock inga källor för detta och det är irrelevant för diskussionen, men, bara för att försöka förklara vad det egentligen var jag bubblade ur mig ;)

    Det är inte bara laktos det gäller, det gäller mjölkprotein också. Då främst kasein.

    Mängderna utav dessa är mer eller mindre försumbara i grädde och smör ligger ännu bättre till.

    #459978
    Sandow wrote:
    Enligt min vetskap så är bruket av olivolja som matfett det som är minsta gemensamma nämnaren för medelhavsländerna. Olivolja är uppenbarligen oerhört nyttigt och verkar ge ett skydd mot bla hjärt/kärlsjuka. I övrigt är ”medelhavsdiet” ett ganska tomt begrepp.

    Och det anses väl i allmänhet vara så bra på grund av den stora andelen enkelomättat fett.

    Per 100g så innehåller olivolja 100g fett fördelat på:
    15g mättat
    75 enkelomättat
    10g fleromättat

    Smör per 100g 81g fett:
    53g mättat
    25,5g enkelomättat
    2,5g fleromättat

    Så att fett från mejeriprodukter skulle vara något dåligt har jag svårt att hålla med om. Dessutom smakar ju smör mycket bättre än olivolja. :)

    #459979
    Sandow wrote:
    Olivolja är uppenbarligen oerhört nyttigt och verkar ge ett skydd mot bla hjärt/kärlsjuka.

    Snarare är den ett livsmedel som plockats ut ur en komplett hälsosam livsstil med massor av samverkande faktorer. Den kan vara nyttig men den kan lika gärna vara ganska obetydlig för människorna på Kreta i mitten av 1900-talet.

    #459980
    Eddie Vedder wrote:
    Snarare är den ett livsmedel som plockats ut ur en komplett hälsosam livsstil med massor av samverkande faktorer. Den kan vara nyttig men den kan lika gärna vara ganska obetydlig för människorna på Kreta i mitten av 1900-talet.

    Kreta vet jag inget om, men poängen med olivolja verkar ju vara att den är en enskild skyddande faktor.

    Den ”typiska” medelhavsdieten är inte mer hälsosam än en ”vanlig” dvs icke-medelhavsdiet. Felslutet är att man naivt utgår från att folket kring medelhavet en masse äter en traditionell medelhavsdiet med stora inslag av färska grönsaker, frukt, bönor och fisk/skaldjur. Så är ju inte alltid fallet. Medelhavets grannar äter ganska mycket ”skräpmat”, mycket rött kött, vitt bröd och vit pasta.

    Däremot steker de oftast i olivolja (antiinflammatoriskt, kärlskyddande) och dricker rödvin (dito). Trots att fransmännen dricker och röker mer än skandinaverna, har de bättre kärlhälsa än oss. Se artikel

    [http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9120/991_992.pdf]

    #459981
    Sandow wrote:
    Kreta vet jag inget om, men poängen med olivolja verkar ju vara att den är en enskild skyddande faktor.

    Grejen är den att ”den nyttiga Medelhavskosten” först härstammar från vad de åt på Kreta runt andra världskriget. Att de var friska där berodde förstås på massor av saker, de var smala, de jobbade med kroppen, det hade varit ranson på mat så allt odlades själva osv.

    Att då lyfta fram olivoljan vi köper på ICA som ett verktyg får att återskapa hela den komplexa livsföringen är att ge olivoljan lite väl mycket cred. ;) Jag tror inte de hade varit mindre friska om de var smör faktiskt. ;)

    #459982
    Eddie Vedder wrote:
    Grejen är den att ”den nyttiga Medelhavskosten” först härstammar från vad de åt på Kreta runt andra världskriget. Att de var friska där berodde förstås på massor av saker, de var smala, de jobbade med kroppen, det hade varit ranson på mat så allt odlades själva osv.

    Att då lyfta fram olivoljan vi köper på ICA som ett verktyg får att återskapa hela den komplexa livsföringen är att ge olivoljan lite väl mycket cred. ;) Jag tror inte de hade varit mindre friska om de var smör faktiskt. ;)

    jag har som sagt inte följt hela Kreta-spåret. Har du någon länk till mer information om detta. Är det en vetenskaplig vandringslegend med medelhavsdiet menar du?

    Vad säger du om rödvin och olivolja enligt resonemangen i artikeln jag länkade till?

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.