Home › Forums › Kost och Näringslära › Gram kolhyd & gram fett?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 november, 2005 at 19:07 #96704Anonym anvandareMember2 november, 2005 at 19:07 #1061361Anonym anvandareMember
Hej Jag är en 18:årig tjej som är 160 cm lång och väger 60 kg. Styrketränat i tre år och mitt mål är att tävla i byggning om några år, därav vill jag alltså öka min muskel massa. Jag har hört att man ska äta ca: 2 gram protein per kilo kroppsvikt så i mitt fall blir det alltså 120 g protein per dag, men hur många gram kolhydrater och hur många gram fett bör jag få i mig per dag? Vill kunna ha koll på kcal intaget.
Jag styrketränar 4 dagar i veckan och är ute och går lite då och då.
Mycket tacksam för svar!!!3 november, 2005 at 13:30 #1061362Anonym anvandareMemberFör att räkna ut energibehov, Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.
Hur dessa skall vara fördelade mellen näringsämnena låter jag någon annan kommentera.
40 40 20 kanske ? 😮3 november, 2005 at 14:26 #1061363Anonym anvandareMemberJeppe: anv
3 november, 2005 at 14:42 #1061364Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Jeppe: använd inte ”klipp&klistra” på saker jag (eller någon annan) skrivit utan att ange källa.Whitearrow: Om du vet proteinmängden du vill ligga på, och räknar med, säg, 0.5 – 1 gram fett per kilo kroppsvikt (det finns inga ”skall”-siffror här), så är resten av grammen kolhydrat, tills du når ditt önskade energiintag. Mängden kolhydrat styrs alltså helt av ditt energibehov och är den siffra som varierar sig mest beroende på vad du gör.
:frust:
Vad är det du vill ha Källa för ?
Å sen när skulle man behöva ange källa för allt man skriver då ??BTW
Vad är din källangivelse för ditt påstående då ?
Kasta inte sten glashus :nerd: !!!3 november, 2005 at 14:47 #1061365Anonym anvandareMemberInte faktan, utan sj
3 november, 2005 at 15:00 #1061366Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Inte faktan, utan själva orden:”Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.”
Det är mina exakta ord, bokstav för bokstav. Du kan åtminstone formulera om saken i stället för att använda copy och paste. Så gör man inte. Det handlar inte om att just jag är småskuren, utan det är allmän hyfs. Citerar man, anger man källa. Skriver man om saken med egna ord behövs det inte. Du citerar ovanstående ordagrant.
Det gäller inte bara saker jag skrivit, utan allt. Citerar du någon, anger du det.
Antingen är du Jay-Z på Exhale eller så har han snott det från dig…
[http://www.exhalemag.com/forum/index.php?showtopic=7095&hl]
Ansåg mig ha rätt att göra en copy och paste när det var jag själv som hade startat en liknande fråga på exhale.
Väntar fortfarande på din källa för ditt påstående ! btwDet är ju inte konstigt att det är krig i världen när folk blir irriterade för en sån här skitsak !
3 november, 2005 at 15:09 #1061367Anonym anvandareMemberDet
3 november, 2005 at 15:27 #1061368Anonym anvandareMemberVill du noga räkna ut din energiförbrukning timme för timme, finns det en bra kalkylator här:
[http://www.caloriesperhour.com/]
Den har ett urval av riktigt många aktiviteter, och vad jag vet stämmer den bra, om man anger sina egna värden korrekt.
3 november, 2005 at 15:28 #1061369Anonym anvandareMemberWhitearrow: Vill du noga räkna ut din energiförbrukning timme för timme, finns det en bra kalkylator här:
[http://www.caloriesperhour.com/]
Den har ett urval av riktigt många aktiviteter, och vad jag vet stämmer den bra, om man anger sina egna värden korrekt.
Sedan bör det inte vara svårt att räkna ut hur många gram protein, fett och kolhydrat du vill äta per dag, om du har bestämt protein- och fettdelen enligt ovan.
5 november, 2005 at 11:38 #1061370Anonym anvandareMemberTack s
6 november, 2005 at 06:07 #1061371Anonym anvandareMemberwhitearrow wrote:Tack så hemskt mycket för alla svaren!Här är min receptsamling med byggarmat, som ger 20E% protein, 20E% fett och 60E% kolhydrat, vilket bodybuildingproffsett Yvonne Rossel ursprungligen rekommenderade i sina recept.
[http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html]
YNGVE
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.