Home › Forums › Kost och Näringslära › Grattis Sverige! Vi är mest lättlurade i Europa
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 februari, 2006 at 11:52 #1040999Anonym anvandareMember
[http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11792598.asp]
Är det inte underligt att ett land som Sverige som anser sig själva ha en grymt hög genomsnittlig utbildningsnivå är så extremt lättlurade?
Kommer trenden någonsin vända? När kommer vi vara så trötta på att den allmänna hälsan ständigt försämras att vi inser att vi faktiskt måste göra jobbet själva?
Kommer folk sluta promenera och börja jogga igen? Kommer folk äta sin potatis varm tillsammans sina pannbiffar?
Och sist men inte minst, kommer de använda sina pengar till vettigare saker än meningslösa kosttillskott?10 februari, 2006 at 11:52 #94949Anonym anvandareMember10 februari, 2006 at 11:53 #1041000Anonym anvandareMemberAlla vill ha ett piller som gör att dom slipper röra på sig. Folk är med andra ord idioter.
10 februari, 2006 at 11:57 #1041001Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Alla vill ha ett piller som gör att dom slipper röra på sig. Folk är med andra ord idioter.Jag vill säga mindre kunniga. Media är ett av dom största bovarna att
se till, att vi, läsare får höra om dessa mirakelpillerna och annat.10 februari, 2006 at 12:04 #1041002Anonym anvandareMemberNågonstans på vägen in i det högteknologiska samhälle vi har idag har vi glömt bort det basala;
Ät efter ditt behov.
Ät så naturlig och oprocessad mat som möjligt.
Ät regelbundet.
Rör på dig – varje dag.
Kvalitetssömn och micropauser.
Minska stressen.
Det finns inga beständiga genvägar.Detta har mycket lite med dumhet eller låg intelligens att göra.
10 februari, 2006 at 12:09 #1041003Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Någonstans på vägen in i det högteknologiska samhälle vi har idag har vi glömt bort det basala;Ät efter ditt behov.
Ät så naturlig och oprocessad mat som möjligt.
Ät regelbundet.
Rör på dig – varje dag.
Kvalitetssömn och micropauser.
Minska stressen.
Det finns inga beständiga genvägar.Detta har mycket lite med dumhet eller låg intelligens att göra.
Det har med glömska att göra?
10 februari, 2006 at 12:15 #1041004Anonym anvandareMemberÖkar inte detta bara behovet av att ha en kostrådgivare samt personlig tränare?! Om ni nu anser svenskarna vara lättlurade och ni sitter på kunskapen för att ändra detta varför inte komma på ett sätt att tjäna lite pengar på detta?! Detta är inte så lätt om man nu inte verkligen är träningsintresserad, visst grundtankarna ät mindre än du gör av med osv är lätt för folk att förstå men att klämma in det i sin vardag är desto svårare.
10 februari, 2006 at 12:18 #1041005Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Det har med glömska att göra?Det är korrekt – enbart glömska!
10 februari, 2006 at 12:19 #1041006Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Det är korrekt – enbart glömska!Och några procents 24-7 access också, kanske…
10 februari, 2006 at 12:22 #1041007Anonym anvandareMemberunis wrote:Ökar inte detta bara behovet av att ha en kostrådgivare samt personlig tränare?! Om ni nu anser svenskarna vara lättlurade och ni sitter på kunskapen för att ändra detta varför inte komma på ett sätt att tjäna lite pengar på detta?! Detta är inte så lätt om man nu inte verkligen är träningsintresserad, visst grundtankarna ät mindre än du gör av med osv är lätt för folk att förstå men att klämma in det i sin vardag är desto svårare.Nej min åsikt är att just det enorma utbudet av ”kostrådgivare” och ”personliga tränare” är en stor bov i dramat. Den gruppen om någon är EXPERTER på att sprida ut diverse myter. Och eftersom de i kraft av sin auktoritet som ”licenserade” yrkesmän/kvinnor anses mest trovärdiga blir bullshitet så småningom sanning bland gemene man.
Varför skall man tjäna pengar på det? Alla vinner på ett samhälle där folk är friskare. Det behövs inte mer utbildning osv, vad som behövs är en stimulans att få folk och använda sitt sunda förnuft. Precis som Jan Peter nämner, återgå till de basala tankebanorna. De som är träningsintresserade generellt är ju tillsammans med diplom-kostrådgivarna/PTna den grupp som är överlägset bäst på att förvilla folk när det gäller kost och motion.10 februari, 2006 at 12:23 #1041008Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Och några procents 24-7 access också, kanske…Till folks försvar kan jag säga att det är svårt att skydda sig emot hjärntvätt. Vi får ju väldigt mycket ”information” nu för tiden. Det gäller att försöka minimera dålig påverkan. (Man kan hålla sig ifrån Aftonblaskan mfl.)
10 februari, 2006 at 12:38 #1041009Anonym anvandareMemberIATOAON wrote:Nej min åsikt är att just det enorma utbudet av ”kostrådgivare” och ”personliga tränare” är en stor bov i dramat. Den gruppen om någon är EXPERTER på att sprida ut diverse myter. Och eftersom de i kraft av sin auktoritet som ”licenserade” yrkesmän/kvinnor anses mest trovärdiga blir bullshitet så småningom sanning bland gemene man.
Varför skall man tjäna pengar på det? Alla vinner på ett samhälle där folk är friskare. Det behövs inte mer utbildning osv, vad som behövs är en stimulans att få folk och använda sitt sunda förnuft. Precis som Jan Peter nämner, återgå till de basala tankebanorna. De som är träningsintresserade generellt är ju tillsammans med diplom-kostrådgivarna/PTna den grupp som är överlägset bäst på att förvilla folk när det gäller kost och motion.Mjo det stämmer, men jag tror utan tvekan en ”licensierad” personlig tränare oavsett hur de nu blivit licensierad om det är genom Arne eller om det är genom SATS och dylikt kan få en person i stadiet ”Må bra”. Det är ju till största delen enligt mig inte tränarens fel utan det är elevens inställning som gör att det inte blir riktigt bra, sen att medier överspelar det här med functional food tycker ajg är en helt annan sak det är inte de licensierad yrkesmännens fel.
Och varför ska man inte tjäna pengar på ngt man är duktig på som samtidigt gynnar en annan person?! Samhället vi lever i idag styrs av pengar, därmed inte sagt att mer pengar == större lycka och vice versa, men ens inkomst styr ens levnadsstandard.
Om inte mer utbildning behövs, vad är det då som går fel? Man kan inte återgå till de basala levnadsvanorna utan kunskap om hur de är, inte sant.
Jag kan inte uttrycka mig om de diplomerade PTs arbetar då jag aldrig varit i kontakt med ngn sådan. Men jag tror fullt ut att de fungerar hur bra som helst för att få en vanlig person att må bra.:friends:
10 februari, 2006 at 12:39 #1041010Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Till folks försvar kan jag säga att det är svårt att skydda sig emot hjärntvätt. Vi får ju väldigt mycket ”information” nu för tiden. Det gäller att försöka minimera dålig påverkan. (Man kan hålla sig ifrån Aftonblaskan mfl.)Där har vi det där med access igen – jag är helt med på den synvinkeln. Eftersom jag själv jobbar en del med kostrådgivning, kan jag stryka under detta faktum. Jag vet inte hur många som jag träffat genom åren som säger ungefär så här; ”Ja, jag vet att det inte fungerar, men…”. Definitivt inga dumskallar, men under pressen av all information och desinformation och sina egna orimliga krav eller lättja viker förnuftet ner sig. Känslan slår ju alltid förnuftet, som bekant.
10 februari, 2006 at 12:39 #1041011Anonym anvandareMemberMan kan inte lära sig ngt man inte redan vet lite om, därmed behövs kunskap
10 februari, 2006 at 12:53 #1041012Anonym anvandareMembervi är lata och hungriga!:evil:
lättare att sitta på arslet och titta sport och äta fet och söt mat än att röra på sig och hålla kilona borta.:p -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.