Hålla nere matkontot.

Home Forums Kost och Näringslära Hålla nere matkontot.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 47 total)
  • Author

Har ett litet problem med att mat kostnaderna har stigit alldeles för högt än vad jag har råd med.
    Hur gör ni för att hålla nere matkostnaderna? Vart köper ni maten, tex tonfisk, kyckling, makrill osv? Och hur mycket brukar ni lägga på mat per månad kostnadsmässigt?

Lite tråkigt att det börjat kosta så mycket nu när jag lagt ner extra energi på kosten så att resultaten har börjat komma..

Tips uppskattas!

Det enda jag gör för att komma undan lite billigare är att kolla efter produkter, främst kött, med kort datum vilket oftast blir prissänkt 50%. Annars har jag inga knep. Mitt matkonto ligger på 3000-3500kr i månaden och det räcker fullt för mina 110-115kg som fortfarande växer.

Hör ibland att det är dyrt att äta bra/nyttigt vilket jag ärligt talat aldrig förstått mig på.

Tack för svaren, uppskattas.

Nja det är väl inte dyrt att äta nyttigt, däremot kanske det beror på vilken mängd mat man äter ;)

daawg wrote:
    Nja det är väl inte dyrt att äta nyttigt, däremot kanske det beror på vilken mängd mat man äter ;)

Ju mer man äter desto tyngre matkonto, självklart. Man får storhandla i billigare butikskedjor. Vidare får man helt enkelt avstå fin fläskfile, lövbiff osv och nöja sig med billig kycklingfilé och vit fisk om det nu är ont om pengar.

Flessa måste ju nästan köpa all sin mat på Statoil (:D) för att komma upp i sådan summa med tanke på att jag väger nästan dubbelt och äter mer än dubbelt hans kaloriintag och ändå lägger jag ut betydligt mindre pengar på mat.

Helt otroligt 7000kr :). Jo här ligger vi på elit nivå kan man säga.
    Jag la upp som jag kallar basic. Varken tid eller lust att springa runt till alla affärer och kolla erbjudande. Bra kolhydrat Bra proteinkälla Bra grönsak.
    Äta nyttigt och riktigt gott är svårt och dyrt!

Själv tycker jag inte att det är svårt alls att äta bra mat till hyfsat lågt pris.

Både på Willys och Lidl brukar de ju sälja kycklingfilé i tvåkilospåsar för endast 99 kronor. Den matematiskt lagde inser redan här att man således kan köpa på sig 6 kg kyckling för under 300 kronor och skarvar man sedan i detta med en och annan bytta kvarg så sitter man helt plötsligt med en jävla massa protein till billigt pris.

Frysta grönsaker i storpack säljs också billligt på de flesta ställen, samma sak med vitfisk som någon redan påpekat.

Att man inte kan äta gott och billigt med t ex ovanstående råvaror är helt enkelt inte sant. Du kan enkelt göra en god sås till den i sig smaklösa kycklingen och på så sätt sätta sprätt på anrättningen eller göra lite vitlökssmör. Bara fantastin sätter gränser. Inte plånboken.

Kolhydratkällorna kostar ju nästan ingenting alls jämfört med proteinkällorna så det tänker jag inte ens nämna här.

beciec wrote:
    Äta nyttigt och riktigt gott är svårt och dyrt!

Nej faktiskt inte. Lite grundkunskaper i matlagning och hushållsekonomi så kommer man långt. Det krävs lite sunt förnuft bara.

Men kommer man upp i 4-5000 kcal per dag blir det förstås svårt. För egen del har jag dålig koll på just matkostnaden. Jag vet ju att jag inte har så dyra utgifter i övrigt och det är det viktigaste. Om ekonomin är stabil behöver jag inte lägga extra tid på att specifikt analysera mina matkostnader.

Flessa wrote:
    Haha. Jag får precis vad jag vill ha så det blir mycket utav ”lyxkonsumtion” i form utav lax, ”finare” grönsaker mm :whistle: Bortskämd som fan, kommer att få chocken om jag flyttar hemifrån om något år.

Jepp. You´re in for a rude awakening, som jänkarna brukar säga.;)

Klart du kan käka gott, nyttigt och billigt. Beror lite på hur man ser på det. Enligt mig iallafall. Jämför med en god pizza så blir det mesta svårt :D
    Jag kör men ett koncept som är billigt och funkar för nybörjare och elitbyggare.
    PS skillnad på att äta nyttigt och nyttigt. Enligt mig.

beciec wrote:
    Jag kör men ett koncept som är billigt och funkar för nybörjare och elitbyggare.
    PS skillnad på att äta nyttigt och nyttigt. Enligt mig.

Du får gärna utveckla lite.

Man gör en raid på olika butikers kött och frysdisk då och då. Ibland kommer man tex hem med 5kg oxfärs för 39kr kilot, räcker ganska länge.

Att äta gott är verkligen inga problem, kräver lite intresse och engagemang bara :)

Jon Larsson, Ren bodybuilding kost är inte super nyttig.
    Gober, Lite ska man väl ändå plågas? Allt ska inte vara gott :)

beciec wrote:
    Jon Larsson, Ren bodybuilding kost är inte super nyttig.

Nej men vi pratar inte om vad byggare inbillar sig vara optimalt. ;) Och kött, kyckling, fisk, ost och grönsaker må vara relativt dyrt men det är enkelt att tillåta sig sådana grejer om den övriga kosten är billigare. Mjölk, havregryn, ägg, proteinpulver och potatis. Vips är det totalt sett ingen dyr kost.

Och som sagt, har du koll på övriga utgifter är det ju lugnt.

Nej då. Pratar inte heller om optimering! Skrev verkligen basic :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.