Hålla nere matkontot.

Home Forums Kost och Näringslära Hålla nere matkontot.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 47 total)
  • Author
    beciec wrote:
    Gober, Lite ska man väl ändå plågas? Allt ska inte vara gott :)

Varför plåga sig onödan? Var dag har nog av sitt lidande. På dieten får man ibland tvinga i sig mat man inte alltid uppskattar som en kulinarisk smakupplevelse. Men offseason krävs det inte mycket för att få den där lilla extra knorren som gör varje tugga till en njutning i gommen. Det SKA vara gott att leva!

Många av mina kompisar etc har alltid trott jag har enorma matkonton men när de sett priserna i matbutiken jag bor vid har de snabbt ändrat uppfattning. Ser man extrapriser köp upp dig och frys in. Gör storkok det tjänar man på i pris per portion. Handla kryddor på ÖB där är de även billiga på myckat annat också.

Helt omöjligt för mig att svara på. Vad menar du med diet?

beciec wrote:
    Jon Larsson, Ren bodybuilding kost är inte super nyttig.
    Gober, Lite ska man väl ändå plågas? Allt ska inte vara gott :)
    beciec wrote:
    Nej då. Pratar inte heller om optimering! Skrev verkligen basic :)
    beciec wrote:
    Helt omöjligt för mig att svara på. Vad menar du med diet?

Kan du inte bara tala ur skägget och förklara hur du menar? :D

Du var mig en jäkel att vara kryptisk.

Vill inte säga för mycket innan tvättmaskinen kommer och fungera :)

beciec wrote:

Tack för klargörandet. :emo-thumb

No further questions, your honor. The witness is excused from the stand.

beciec wrote:

Eller innan hissen går hela vägen upp.:whistle:

haha… :D

köpa lite ris på öb och kvarg,kött,kyckling och potatis på lidl så kan man ibland komma under 2500 kr i månaden! och känner man sig sugen så kan man ju även gotta sig med att deras chips kostar 10 kr =)

*L.R* wrote:
    Är jag kräsen om jag inte vill äta nörfärs från ireland för 39 kr/kg

Eller dansk kyckling eller dansk gris för billig peng. Det känns bara äckligt.
    Kostar fläskfilén 69 kr/kg så kan man ju ana hur den industrin ser ut.

Vad är det som är så äckligt? vet du hur den svenska industrin ser ut ;-)

Men jag köper själv hellre svensk färs, det går ju att få superfin kvalite för 39kr kilot ibland, butiksmalet inte det där vakumpackade skitet.

När det gäller nötkött som tex biff köper jag dock gärna sydamerikanskt kött, 100 gånger bättre än det mesta svenska som säljs i butikerna.

Fläskfile brukar jag köpa billig, dansk eller Italiensk osv. Det är inte med gott samvete, men det ska man inte ha om man köper svensk fläskfile heller om man nu inte säkert vet var köttet kommer ifrån och hur det ser ut hos just den producenten.

*L.R* wrote:
    jag köper knappt något kött från den ”stora” industrin.

köper kaprifolkött, eller från en lokal ekologisk gård.

Jag köper inte sydamerikanskt kött efter jag lyssnade på dokumentär på P1 som handlade om vilka bekämpningsmedel många sydamerikaner använder för att det inte skall växa lövväxter på betesmarkerna.

Kossorna avföring gick inte att använda som gödsel efter det, inget växte och många bönder har blivit sjuka eller avlidit. Perfekt att köpa ”naturkött” från sydamerika.

Och jag lovar att en bra svensk hängmörad kaprifol-entrocote är bland det bästa köttet jag någonsin ätit.

Som jag sa är det inte med gott samvete, och jag är väll medveten om att ”naturkött” inte är så bra som det låter. Det som är fördelen är stora betesmarker, och naturligt bete trots bekämpningsmedel ger bra och mört kött. Det beror också på var köttet kommer ifrån angående bekämpningsmedel, men självfallet svårt att veta som konsument.

Och det köttet du pratar om är förstås en helt annan sak än svenskt industrikött.

Har man möjligheten att som dig köpa från en gård är det verkligen perfekt, tyvärr har inte alla den möjligheten.

Gober wrote:
    Har man möjligheten att som dig köpa från en gård är det verkligen perfekt, tyvärr har inte alla den möjligheten.

Du bor iofs i Malmö så jag kan lova att du tämligen enkelt kan göra det. ;) Jag vet själv exakt var jag ska handla OM jag vill köpa gräsbeteskött av hög kvalité. Men jag får betala lite mer och anstränga mig lite mer. Vilket jag inte gör. :)

Men jag vet att jag HAR möjligheten om viljan fanns. Och det har du i Malmö också. ;)

Eddie Vedder wrote:
    Du bor iofs i Malmö så jag kan lova att du tämligen enkelt kan göra det. ;) Jag vet själv exakt var jag ska handla OM jag vill köpa gräsbeteskött av hög kvalité. Men jag får betala lite mer och anstränga mig lite mer. Vilket jag inte gör. :)

Men jag vet att jag HAR möjligheten om viljan fanns. Och det har du i Malmö också. ;)

Ja det finns det säkerligen, jag har sett en del gårdar som säljer. Utan bil är det knepigt att ta sig till dessa. Några butiker har jag inte stött på, förutom en som säljer vilt.

Men om någon vet några ställe i centrala Malmö så tipsa gärna. Självklart är det också en ekonomisk fråga, men det vore trevligt att unna sig lite prima kött ibland :)

Ängavallen finns iofs om man har vägarna förbi med bil :)

[http://www.angavallen.se/halsodjur]

Tack så mycket för alla svar.
    Gick runt lite och letade efter prisvärda varor idag vilket var lite svårt eftersom vi varken har lidl eller öb där jag bor(Varberg) men hittade dock lite smått och gott som jag köpte på mig:).
    Hittade också sojafärs som tydligen skulle innehålla 52g proten/100 gram, är inte det ganska mycket jämnfört med vanlig köttfärs? Köpte iaf på mig ett pack och får se hur det smakar ;)

daawg wrote:
    Hittade också sojafärs som tydligen skulle innehålla 52g proten/100 gram, är inte det ganska mycket jämnfört med vanlig köttfärs?

Jo fast jämförelsen är ju felaktig eftersom sojafärsen är torkad. Torkar du köttfärsen blir det ju också en kraftig ökning av protein/100 gram.

Eddie Vedder wrote:
    Jo fast jämförelsen är ju felaktig eftersom sojafärsen är torkad. Torkar du köttfärsen blir det ju också en kraftig ökning av protein/100 gram.

Hur är det med upptaget av sojaprotein, minns att det varit en del snack om det tidigare.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.