Home › Forums › Kost och Näringslära › Hålla nere matkontot.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 december, 2010 at 16:29 #415641Anonym anvandareMember
antingen så kan jag inte läsa men tycker det är konstigt att ingen nämnt det mest uppenbara planera dina inköp .(går väll under storhandla iofs) men .. som sagt om du ex på måndagen planerar hela veckans samtliga måltider (eller halva om du inte orkar planera hela) så kan man lätt spara pengar.. sen blir det kanske så att man inte gjort alla inplanerade måltider men då finns det ju råvaror till nästa vecka ..
19 december, 2010 at 12:52 #415642Anonym anvandareMemberProblemet jag har med att äta en specialkost endast för mej är att jag har 2 ungar och en sambo Det kostar som det är en massa. Jag får lixom finna mej lite i vad dom andra äter till Middag och även ta resterna av det till Lunch dagen efter. Man får försöka smyga in lite billiga saker på sidan om och göra mer av den mat som dom andra äter, Även om det råkar vara pannkaka
26 december, 2010 at 15:11 #415643Anonym anvandareMemberKanske kan hoppa in här. Kollade lite mina kvitton. Alla ligger på 12% moms. Hittar inte vilka produkter som ligger på det. Normalt? Gäller alla affärer jag varit i närheten?
27 december, 2010 at 00:46 #415644Anonym anvandareMemberbeciec wrote:Kanske kan hoppa in här. Kollade lite mina kvitton. Alla ligger på 12% moms. Hittar inte vilka produkter som ligger på det. Normalt? Gäller alla affärer jag varit i närheten?är 12% på all livsmedel..
27 december, 2010 at 09:49 #415645Anonym anvandareMemberPiledahlaren wrote:är 12% på all livsmedel..Så länge du inte äter livsmedel på en restaurang, då är det 25%
27 december, 2010 at 10:06 #415646Anonym anvandareMemberJag äter rätt tråkig mat (när jag är själv) och köper t ex kyckling och köttfärs när det är bra pris. Det håller nere kostnaderna rätt bra, och det skadar inte att jag arbetar i butik och kan få lunch där om datumet gått ut på nån vara.
27 december, 2010 at 10:50 #415647Anonym anvandareMemberPiledahlaren wrote:är 12% på all livsmedel..Jag som trodde det var 25% på allt och inräknat i priset sen vissa speciella varer har 12% och 6% extra? Kan ha fel?
27 december, 2010 at 11:54 #415648Anonym anvandareMemberHär kommer då mina bästa husmorstips!
Kasta aldrig mat. Om det så bara är en stackars köttbulle eller korvskiva kvar, lägg den i en burk/påse i frysen istället för i soptunnan. Efter ett tag har man fyllt lådan med rester och vips har man basen till en grym ”pytt i panna”. Passa samtidigt på att rensa kylskåpet från rynkiga paprikor, ev rester av tex kokt potatis eller pasta.
Laga mycket mat när du lix är igång! Det tar knappt mer tid och många matlådor blir det.
Handla mat som har bra pris just nu (ex kort datum, ”lockpriser”) och kasta i frysen.
27 december, 2010 at 11:59 #415649Anonym anvandareMemberbeciec wrote:Jag som trodde det var 25% på allt och inräknat i priset sen vissa speciella varer har 12% och 6% extra? Kan ha fel?Nej, det är beroende på varan vilken moms det blir. Det är antingen eller, det läggs inte på extra moms.
27 december, 2010 at 12:31 #415650Anonym anvandareMemberHandla av grossister. Gå ihop ett gäng och köp större partier. Kan ju lätt få ner kg-priset på ex. kyckling till 30kr.
Hitta erbjudanden, fann själv ett häromdagen, 19.90:-/kg för nötfärs, 10% fett.
Köpte 10kg direkt27 december, 2010 at 12:50 #415651Anonym anvandareMemberfalloutboy wrote:Nej, det är beroende på varan vilken moms det blir. Det är antingen eller, det läggs inte på extra moms.Vet. Nu blev det 25% och 12%. Ibland frågar jag vilka varor det är. Men det kan dom inte svara på.
29 december, 2010 at 13:28 #415652Anonym anvandareMemberDet är 12 procents moms på följande varor och tjänster.
Livsmedel
Momsen är normalt 12 procent på livsmedel. Livsmedel är alla bearbetade eller obearbetade ämnen eller produkter som är avsedda att ätas av människor.
Även följande räknas som livsmedel:
* ämnen som avsiktligt tillförts livsmedel under framställning, beredning eller behandling
* alkoholfria drycker samt lättöl och folköl
* dricksvatten som säljs på flaska eller liknande
* tuggummi
* mjölk (även vid försäljning till ett mejeri)
* spannmål (även vid försäljning till en kvarn).Undantag
På följande livsmedel är momsen 25 procent:
* dricksvatten från vattenkran
* spritdrycker, vin och öl med högre alkoholhalt än folköl.Följande räknas inte som livsmedel och momsen är därför 25 procent:
* foder
* levande djur, med undantag för ostron och skaldjur som säljs levande som livsmedel
* läkemedel (även naturläkemedel)
* kosmetika
* tobak och tobaksprodukter
* narkotika och psykofarmaka
* restsubstanser och främmande ämnen.29 december, 2010 at 20:43 #415653Anonym anvandareMemberJag gjorde en kostplan med 6 olika dagsmodeller (dvs. 6 olika matupplägg) när jag började studera. Detta för att kunna hålla mitt basala dagsintag trots låg inkomst (csn).
I kostplanen har jag beräknat exakta vikter för respektive ingredienser samt pris, och resultatet blev 4000kcal/dag för 1850kr/mån, rätt billigt. Men typ enbart basföda, dock ändå rätt varierad ”diet”.Säg till om du vill ha den skickad till dig!
mvh
31 december, 2010 at 08:45 #415654Anonym anvandareMemberJag skulle verkligen uppskatta att kolla hur sånt ser ut om jag skulle kunna få ta del av den ? 😮
31 december, 2010 at 15:08 #415655Anonym anvandareMemberHar gjort många fina klipp på senaste, frysen full med ryggbiff, Biff i bit med fettkappa, osv.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.