Har jag räknat ut rätt energibehov?

Home Forums Kost och Näringslära Har jag räknat ut rätt energibehov?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Tänkte räkna ut mitt energibehov på de dagar jag inte tränar och jag använder mig utav en beräkningsalgoritm jag hittade i en av Bartolls informationsblad här på forumet.

[http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf%5D

Först och främst tar jag min vikt 85 kg * min fettprocent 0,14 och får 11,9.
    Sedan subtraherar jag det från min vikt och får då ”torra” vikten: 85 – 11,9 = 73,1 kg.

Nu räknar jag ut mitt RMR: 73,1*22 + 500 = 2108,2 kcal.
    Sedan multiplicerar jag mitt RMR med daglig aktivitetsfaktor som i mitt fall ligger på 1,5: 2108,2 * 1,5 = 3162,3 kcal.

Slutligen ska jag räkna mitt TEF-värde(Thermal Effect of Feeding).
    För att få reda på TEF multiplicerar jag RMR med 0,10 och får då 2108,2 * 0,10 = 210,82 kcal.

Därefter: Totala dagliga energibehovet = 3162,3 + 210,82(TEF) = 3373,12 kcal.

Har jag överhuvudtaget gjort rätt?:

Detta får bli ett väldigt snabbt svar – är på väg till Västerås.

Jag skrev den artikeln för cirka 3 år sedan efter principer jag använt på klienter sedan 2001. Tyvärr blev en hel del information kapad för att den skulle få plats. Därmed var det tänkt med en uppföljare (som tyvärr inte blev av eftersom jag sa upp mig från Exhale och NO).

Grundidén handlar om konceptet ”energy flux”. Något som det har börjats pratas om först under förra året bland tränare och kostrådgivare inom eliten. Energy flux handlar helt enkelt om att höja sin ämnesomsättning genom att äta mer, äta rätt och med rätt timing (en kalori är inte en kalori!). Därigenom förbättrar man även kroppssammansättningen, proteinsyntesen och sin återhämtningsförmåga.
    Tanken är att i steg höja sitt nuvarande energiintag till det som du får fram via min formel. Du ska även höja din träningsmängd något (5 timmar aktivitet/vecka är ett minimum i början). Med träningsmängd menas all typ av aktivitet – från promenader till styrketräning och HIIT eller fotboll/ishockey/innebandy osv.
    Givetvis bör du äta som artikeln förespråkar (men även här har jag under åren som gått gjort små justeringar).

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.