- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › havregrøt
har havregryns grøt med 3 minuts koktid for høyt gi for å være en bra frokost?
hmm all havregrynsgröt har i princip ett högt gi-värde, men det är en kanonbra frukost! (tror de flesta som håller på med konditionsträning och styrketräning äter det) för en nyttigare gröt så kan du prova att byta ut dina havregryn mot fiberberikade havregryn, godare tycker jag också. servera med färskfrukt, koka lite äggvita kanske nån fullkornsmacka till och du har en perfekt frukost
Fiberberikade är inte speciellt mycket nyttigare; det är inte fiberrikare havregryn det handlar om, utan tillsatt vetekli. Havregryn är dessutom oftast fullt tillräckligt fiberrikt i sig.
Havregrynsgröt har inte högt GI, och dessutom är GI på ett livsmedel oväsentligt och inte korrelerat till måltidens GI som helhet eller insulinsvaret på måltiden.
Havregrynsgröt har inte högt GI, och dessutom är GI på ett livsmedel oväsentligt och inte korrelerat till måltidens GI som helhet eller insulinsvaret på måltiden.
just det jag har alltid en matsked vetekli i också, och dessutom är GI på ett livsmedel oväsentligt och inte korrelerat till måltidens GI som helhet eller insulinsvaret på måltiden.[/QUOTE] precis!
men om man tittar på gi värdetabeller så har havregrynsgröten ett gi värde på 101, och det är högt. men jag förlitar mig inte på dom där riktigt för det skiljer sig radikalt på aftonbladets och tastelines exempelvis
GI p
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY