Havregrynsgröt?!

Home Forums Kost och Näringslära Havregrynsgröt?!

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tjo , jag älskar havregrynsgröt , en bra energistart på dagen!
    dock undrar jag om man kan äta det framåt kvällen..
    tänker på om jag inte gör mig av med energin från gröten när jag sover precis, vill äta mycket men endå inte gå upp i kroppsfett utan både bygga och ha en väl trimmad kropp , möjligt ?

Det är inte på grund av ett fysiologiskt behov som havregrynsgröt är typiskt för frukostt. Enbart kulturellt. Givetvis kan du äta det på kvällen. På samma sätt som du kan äta köttbullar och mos till frukost.

Eddie Vedder wrote:
    Det är inte på grund av ett fysiologiskt behov som havregrynsgröt är typiskt för frukostt. Enbart kulturellt. Givetvis kan du äta det på kvällen. På samma sätt som du kan äta köttbullar och mos till frukost.

energin från själva gröten lägger väl på hullet?:what:

Crillissh wrote:

Stor skillnad på gröt och gröt. Finns bättre val på kvällen och det finns mycket sämre.

Crillissh wrote:

Ja om det är energin från gröten som gör att du hamnar på kaloriöverskott. Det är ju inte direkt så att det är just bara kalorierna från gröten men du hajar vad jag menar.

Energin på gröten kan även vara den som gör att träningspasset går extra bra.

Crillissh wrote:

Man kan aldrig säga att energi från ett visst livsmedel är det som innebär att man lägger på sig. Totalt energiintag minus total energiförbrukning, och allt man äter eller dricker hamnar under intaget. Det är inte en viss matvara eller en viss måltid som lagras, utan både inlagring och förbränning sker kontinuerligt 24/7.

Tommy Ivarsson wrote:
    Ja om det är energin från gröten som gör att du hamnar på kaloriöverskott. Det är ju inte direkt så att det är just bara kalorierna från gröten men du hajar vad jag menar.

Energin på gröten kan även vara den som gör att träningspasset går extra bra.

med andra ord , jag ska skippa bröd och sånt på kvällen , samt gröt ?

och att havregrynsgröt är en bra energikälla innan träning?
    jag menar , havregryns gröt är väl endå en rätt hyfsad kalorisnål energikälla ? :D

Crillissh wrote:

och att havregrynsgröt är en bra energikälla innan träning?
    jag menar , havregryns gröt är väl endå en rätt hyfsad kalorisnål energikälla ? :D

Det går lika bra att plocka bort kalorier tidigare under dagen.

Havregröt är en bra energikälla oavsett när den äts.

Crillissh wrote:

Nu feltolkar du Tommy totalt. Hela poängen var ju att du INTE behöver ta bort det eftersom det inte är vad som gör dig fet i sig.

Och det är inte så att kroppen stannar upp inför läggdags och utvärderar dagens intag för att göra fett av allt som inte förbrukats. Har du inga planer på att dö under natten kommer energi förbrukas dagen efter också.

Om om du dör är det ju inte mycket att krångla över heller iofs. :D

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.